Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Okej! Jag förstår! Hmm... det är hastighet och höjd jag tänder på men jag vill ändå inte behöva känna mig stel när jag utför trixxen. nåt mellan kanske?

Men jag fattar poängen iaf...

Tack så jättemycket för era svar! Vänligt!

Åkte igår... på mina gamla bindningar/skor... (Flow) Känns alldeles för slappt... Men ändrade vinklarna till 15 fram och 0 bak... det kändes hur bra som helst.

Man kan även reglera flexet på bootsen själv. När jag nöter rails så knyter jag bootsen löst som f-n. Blir sjukt mkt lättare att tweka ut prylarna då..........

..
jag kör P1.or (2006) och körde P1.or (2005) förra säsongen..

+ sjukt sköna sjuuukt sköna..vilka straps :) mysiga & lagom flexiga inte för mjuka, inte för hårda

- Tunga och OM man vill fetta på ordentligt så e de lite mjuka.. (e ju "bara" flex 5 på burtonskalan)

OM du kör FETT så ta Cartel eller P1 carbon

/Pinn

Så jävla överdrivet FETT kör jag nog inte... Jag har iaf ringt å bett dom lägga undan P1:orna nu... Jag kommer köpa dom om inte nån kommer och skriker "NEEEJ GÖR DET IIIINTE!!!"

Tack för allas hjälp!

Mycket bra tråd!

Håller dock inte alls med resterande forum om hur bred brädan måste vara

"EX 2. Johan 29 (vuxit klart) 180, 85kg, 43 i skor, �ker 3 m�nader / �r och har �kt i 10 �r, har egen br�da som e kn�ckt, �ker pist och off-pist men vill testa lite hopp.

Burton Triumph 160 (25,4 i midjan) h�rt flex
Burton Custom X 160cm (24,9 i midjan) (kanske lite smal beroeden p� stance) h�rt flex
Burton Royale 162 (25,6) mjukare"

För smal för ett par 43 or ?= Jag åker med 45,5 på en Custom X och det är inga problem alls! stansen är +18,+15.

Är det bara jag som tycker att det fungerar bra med så stora skor på smal bräda? Har aldrig slagit i tån i pisten eller så. Åker dock inte så mycket park skall jag tillägga så det är kanske där den smäller ;)

Nosskire,

Det där med bredd på bräda och storlek på boots är en väldigt individuell fråga. Jag personligen skulle aldrig drömma om att köra så smal bräda som du gör med mina fötter och jag har 44 (32 TM1, 10.5). Under vecka 7 testade jag en lite kortare (161) och smalare bräda (25.1) än jag brukar åka på (mitt stance är 57 cm med +21,-9). Det fungerade OK men när jag verkligen körde på och carvade mina svängar ordentligt så fick jag både toe- och heel-drag. För att jag ska känna mig helt säker vill jag ha en bräda över 26 i midjan.

Jag har dock flera kompisar som kör med smalare bräda än 25 med fötter i storlek 44 eller större och är helt nöjda med det. Men generellt kan man nog säga att de flesta med storlek 44 eller mer tycker att en bräda över 25 är att föredra.

Jag personligen gillar breda brädor och tror att många som har stora fötter och smala brädor skulle kunna få en mycket bättre åkupplevelse om de testade en bredare bräda. Bättre flyt i puder, stabilare i fart och inga släpande tår och fötter är bara några av fördelarna med breda brädor, tycker jag alltså.

jag ska köpa hasse åhlund venue,och den kostar 1999 utan bindningar och 2395 med drake gt bindningar,jag har burton freestyle bindningar nu som pajjar hela tiden,vad tycker du att jag ska ta?

ps.midjebredden ska va över 250mm om man inte bara ska svänga som en jävla slalombög

Senast ändrad:
Steg Ett Köp ingen snowboard Köp skidor i stället

Tack för ett bra inlägg!
Det var till stor hjälp för mig som har noll koll, bara att åka in och testa en heldag nu då.

När man engång testat snowboard så vill man aldrig byta tillbaka till skidor, min kompis hade stora problem, tror hon fick fel typ av bräda, hon bröt handleden och spräckte svanskotan :/ oskönt..

hej, ja letar efter en k2 "www" brada men kan inte finna den nagonstans pa hela natet forutom pa k2s hemsida.. nagra bra forslag? varfor koper inga butiker in k2 brador?

Senast ändrad:
humm, är det sant att det inte går att handla burton från usa?
verkar inte va några problem på www.Coloradoboarder.com...

everlord sa:
humm, är det sant att det inte går att handla burton från usa?
verkar inte va några problem på www.Coloradoboarder.com...
jaha du. om du hade tittat lite närmare så står det; jag citerar,

Do you ship Internationally? (första frågan på FAQ)

"We regret to advise that we CANNOT ship items internationally. If you have a local address or friends/ family in the United States please call us to make arrangements to have your order shipped there."

Vilket innebär att de inte skickar grejjer utanför USA, men att de dock kan fixa å trixa lite om du känner någon i USA, då kan de hjälpa till att skicka till den som bor i USA och sen får den personen skicka vidare till dig..

så.. jaja.. nu vet du fast det kanske var det du menade..

/Pinn

And we dedicate this praise to Pinn, the bestest of the best, for making all this fuzz alot easier to understand! Church!

Senast ändrad:
ha ha ha kommer at tänka på något min gode vän jeenyus (som garanterat åker jävligt mycket mer än vad alla ni kids gör varje säsong) en gång sa;

"Tack vare freeride.se är den svenska snowboardmarknaden stendöd och kommer så förbli"

sen kan man tjafsa om skatter och tullar hur mycket man vill.

bra och informativ guide pinn.

till alla kids, öppna ögonen.

Hmm vikten har väl större betydelse av valet på längden av brädan än hur lång man är?

Jag var tvungen att hämta ett citat från: http://www.snowboarding2.com/forum/showthread.php?t=3345

"How do I determine what size snowboard is right for me?

That all depends on your style and your weight. Its a common misconception that your height plays a factor, but your board does not know how tall you are. Your board does know how much weight you exert down on it though. Park boards are the shortest, freestyle boards are a little bigger, freeride boards are bigger, and backcountry and alpine boards are the biggest. Here's an example: I'm 6'1'' 175 lbs. For me, a park board would be around a 156-158ish range. For a freestyle board, I ride a 161. Last season, for a freeride board I rode a 167. If I wanted a nice backcountry board, I might look at a 171 or something along those lines. You have a pretty big size range of boards you can handle, it just depends on what your doing.

Experience also plays a factor. For a beginner, you should probably start out on a board in the freestyle-freeride range for you, so its easier for you to handle."

Skit bra guide, MEn jag har 2 frågor bara.
Är Sims impulse med Burton custom bindnignar eller Technine med combo bindnignar bäst?
Jag åker Park, för övrigt är nån av de brädorna med bindningarna bra?
Jag väger också ca 75 kg och är 168cm lång, vad för mått borde min bräda ligga på?

Fan pinn... du ska bannemej ha pris!

Dels för att du fattar att det ar just sån här hjälp folk behöver =) Bra förklarat

Men framför allt: Du ORKAR verkligen sitta å skriva allt.. Antingen så har du inget jobb eller så satt du på en ordentligt tråkig lektion ^^

Tack pinn!

Senast ändrad:
Hej alla snowboardare!

Jag har sökt lite nu på prisvärd snowboard här på forumet och hittade en tråd från 2001.

Jag ville bara säga att denna tråden är ruggigt grym, så creds till trådskaparen, dock har jag ett problem att jag aldrig kan sitta still när jag ska läsa mer än ett par rader så jag ber om hjälp;

Det är min kusin som söker snowboard, han är nybörjare. Han söker något som både ser bra ut och är bra fast endå inte dyrt (finns det något sånt) - han vill liksom inte ha något som går sönder pga kass kvalite. Så det ska vara en bra,prisvärd,snygg snowboard , o inte jättedyr för en nybörjare.

Sen har han storlek 44 på skorna, ska han köpa typ storlek 45 sen på dom han köper med brädan?

tacksam för svar!

Mvh P

hur gammal är din bror? växer hans fötter fortfarande? hur mycket har han åkt ? (altså, har han åkt något överhuvud taget)

hur lång är han?? hur mycket väger han?

vad kan han betala ? skall han ha bindningar också?

...

mitt tips är en allroundbräda typ bullet, mjuk, bred och billig.. samt ett par freestylebindningar typ..

men svara på mina frågor så skall jag försöka att hjälpa dig att hitta en snöbräda till din kusin

/Pinn

Tack Pinn - ja bindningar ska han ha också. Jag kan svara på några av frågorna iaf.

Han är 23 år gammal, nej han har inte åkt förut fast han vill inte ha en crappy bräda om man säger så bara för det utan en helt ok bräda för bra pris liksom. Han bor inte i sverige så han visste inte om priserna, jag kan lika lite om priserna så jag sa till han att jag gissar på någonstans runt 1500:- , har jag fel? :)

Jag ska ta reda på exakt hur lång han är men han är ca 178-180cm Han väger ca 73 kilo gissar jag på, men ska återkomma så fort jag vet.

Men vad tror du priset Pinn? vad kommer det hamna på, på ett ungefär för en bra/billig bräda för nybörjare med fästningar.
tack igen
Mvh

Även jag skulle vilja ha lite råd om en ny bräda.

Jag är en ren friåkare dvs. åker mest i pist gärna fort och med skärande svängar. Men jag gillar lössnö åkning och hoppar lite. Är gammal och feg så jag gillar inte rails, bigjump, pipe osv.

Jag har åkt sen -87 och åker ca 14 dagar om året.

Min nuvarande bräda är en Burton Asym Air (1990) med tillhörande freestylebindning och mjuka skor ála No-name modell skoterkängor. Men jag har inga problem med hällgrepet på dom det är ju bara att spänna åt 

Längd 185 cm
Vikt 85 kg
Skor 45:or

Priset är ganska oviktigt med tanke på att jag tror att jag gav 5500 för min bräda för 17 års sedan och det blir ju inte mycket per år….. ;-)

/Antikrundan

xvx sa:
Tack Pinn - ja bindningar ska han ha också. Jag kan svara på några av frågorna iaf.

Han är 23 år gammal, nej han har inte åkt förut fast han vill inte ha en crappy bräda om man säger så bara för det utan en helt ok bräda för bra pris liksom. Han bor inte i sverige så han visste inte om priserna, jag kan lika lite om priserna så jag sa till han att jag gissar på någonstans runt 1500:- , har jag fel? :)

Jag ska ta reda på exakt hur lång han är men han är ca 178-180cm Han väger ca 73 kilo gissar jag på, men ska återkomma så fort jag vet.

Men vad tror du priset Pinn? vad kommer det hamna på, på ett ungefär för en bra/billig bräda för nybörjare med fästningar.
tack igen
Mvh
att du gissar på 1500kronor är tyvärr väldigt långt ifrån sanningen...

han skall nog kunna lära sig att åka snowboard på denna set-up från www.blue-tomato.at

(nu glömde du ju att skriva hans skostorlek och den är väldigt väldigt viktig)

1.Bräda = Burton, Blunt 158 kostar : ca: 3300kr

https://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=0s1VJYFxBh7SEBWgen8Aie-1

2. Bindningar = Burton Custom (L) kostar ca. 1400kr

http://www.blue-tomato.at/ProductDe...4026cfa?selectedNode=THHLKrFlGmnREBWgen8Aie-1

... detta blir tilsammans som du har räknat ut ca: 4700kr

det är nästan så billigt du kan komma om du skall köpa en bra set-up

...

annars får tu titta på utförsäljning av grejjer och skita i märket..

ex. från www.hot-zone.at

1, bräda --> salomon ca. 2000kr

http://www.hot-zone.tv/store/link-157-p-7412.html?cPath=103_104

...

för 1500 spänn får du en skitbräda från stadium eller initersport från deras eget märke från förra säsongen tyvärr..

/Pinn

Hej.
Jag är en tjej som funderar på att köpa en ny bräda. Jag har tittat runt lite och funderar kanske på en burton-lux. Jag är 160 cm lång och väger runt 51 kg. Min skostorlek är runt 36. Vilken längd ska jag ha. Läste att 143 var för de som vägde mellan 32-50 kg och 147 var för de som vägde mellan 36-55 kg. Jag åker oftast i pisten och brukar försöka åka så mkt ja hinner blir kanske ca 3 veckor per år. Jag började åka för 8 år sen men har däremellan åkt lite skidor. Skulle lux passa mig eller har ni något annat bra tips?

//Marie

Hej! Jag funderar nu på att köpa en ny bräda, så jag vänder mig till er för råd och tips. Jag är 170 cm lång, väger 70 kg. Är medelbra+, spenderar min mesta tid i parken och går runt på det mesta där. Jag brukar åka varje helg när det är säsong. Min skostorlek är 42. Tipsa gärna om massa olika brädor som kan tänkas passa mig i ALLA prisklasser, samt ett par bindningar till det skulle vara trevligt om jag fick reda på.

Hmm !

ex. jag har 42½ i skor US 9 Eur 27,5 (fast mina fötter är 27,3)

Jag har 26,5 cm på fötterna och köpte strl 44, men jag når med tårna där framme utan problem !¨
Jag har väldigt breda fötter med, men jag tyckte dom satt skönt.

Dom är av märket salomon. Dom måste ju vara skit små i storlekarna då eller?

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp