Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Pinn: självklart har du inte det, kan ju vara stancen som avgör också. Jag skrapade i tårna en gång med förra brädan (något under 25 i midjan) 160 cm bräda, när vi körde RIKTIGT brant off pist en gång, men det var bara denna gång och det var säkert 60-70 grader, rena stupet :)

Vill verkligen inte heller att det skall ta i men ovan nämnda fall är ju en petitess. Äker man riktig off pist så är det ju puder man söker när man åker, just där det var brantast var det skare, man var helt enkelt tvungen att hoppa för att svänga - precis som det ska vara :)

Mejlade ju bataleon också just to be sure, och det e helt lugnt menade han vilket han inte direkt sade i försäljningssyfte. Men jag håller då med dig om blue tomato, de borde titta igenom sin info om utrustningen.

arfen:
Alltså för parken behöver du ju inte ha jättelång, och som du säger med tanke på din tyngd så behöver du ju inte ha en renodlad parkbräda. Jag tror 159 skulle vara helt okej, sen beror det ju på din körstil, hur duktig du är.

Senast ändrad:
Du nämner vilken vinkel man ska ställa in bindningarna på, men menar du framfot | bakfot,
eller högerfot | vänsterfot. Kanske är en retorisk fråga, men då jag aldrig oroat mig för det förut, så jag blir lite fundersam nu när jag ställer in mina bindningar, testade +15 | +20, men kändes fel att ha bakfoten/styrfoten i mer vinkel än framfoten.. Något som man känner sen är helt normalt i backen eller är det bara fel?

Tobbe08 sa:
Du nämner vilken vinkel man ska ställa in bindningarna på, men menar du framfot | bakfot,
eller högerfot | vänsterfot. Kanske är en retorisk fråga, men då jag aldrig oroat mig för det förut, så jag blir lite fundersam nu när jag ställer in mina bindningar, testade +15 | +20, men kändes fel att ha bakfoten/styrfoten i mer vinkel än framfoten.. Något som man känner sen är helt normalt i backen eller är det bara fel?
Jag kör också med bindningarna vinklade för pist/puder åkning åt ett håll. Dvs Rätt mycket posetivt vinklat på båda. Men jag tycker det är skönare att köra +20/+15. Dvs med främre med vinklad.

Kör +24+16 på en bräda och +17 + 4 på den andra, pått ungefär.

Allt snack om duckstance som det är här på freeride passar folk som åker lika mycket switch som vanligt eller landar switch mycket. Jag som åker 85% "vanligt" och nästan aldrig landar switch gillar + vinklar.

Testa dig fram, en smaksak!

Tobbe08 sa:
vad är din åkstil ?

...

hmm..

jag körde +9 på bakfoten och +21 på framfoten .. gick bra att köra switch iaf..

nu kör jag -6 på bak och +18 på fram.. men jag skall nog gå tillbaks till gamla hederliga ++ köret..

/Pinn

betyder toestrap att man ska ha det mindre spännet framför foten eller gå det lika bra på foten. för mina nitro raiden bolt har ingen chans att komma framför mina burtonboots. Dom är rätt storlek för bindningen, men det är med väldigt små marginaler.

pinn sa:
...

hmm..

nu kör jag -6 på bak och +18 på fram.. men jag skall nog gå tillbaks till gamla hederliga ++ köret..

/Pinn
Inge switchåkning då eller? :( Det e ju det som kul ;)
Vad har du att säga om min stance, har kört omkring 53 sen jag började och haft det de senaste åren på min förra bräda. Nu med den nya går det att köra 54 som minst, om man monterar bindningarna så nära varandra det går vill säga. Tror du det skulle kännas underligt om jag testade 58? Kör +15 front å - 14 rear.

Kan tilläggas att jag är 180 lång å nya parkbrädan är endast 155 ;) Förra var 161. Ca 8 cm skillnad från bindning till kanten på fronten jämfört mot förra brädan hehe. Den nya är en renodlad twin.

Senast ändrad:
kommer att funka fint.. när jag kör park så har jag ett annolunda åkmönster än när jag kör pist.. jag kör alltså ganske annorlunda.. annorlunda stance.. annorlunda stancebredd och annorlunda vinklar..

kommer nog att funka fint.. en del brukar säga att du skall mäta avståndet mellan ditt knä och din häl.. det avståndet skall du ha som bredd mellan mitten på bindningarna..

detta är ju klart generellt men en bra måttstock..

/Pinn

Jo läste det i din guide, men jag har ca 54 där vilket jag också kört. Men känns lite väl i minsta laget på denna bräda faktiskt. Men som sagt, får väl testa sig fram, snart öppnar väl väsjöbacken hoppas jag!

175 cm, 67kg, åkt ~7-8 år typ 1 vecka / år, 3-4 förra säsongen och denna blir det hela säsongen. Letar efter en allaround bräda och som säsongare är jag tyvär inte gjord av pengar... men alla tips är välkomna.

Pinn,

Har gjort lite research angående Burton Cartel & Triad bindings.
Vad jag har läst är att Cartel är mycket mer allround är Triads och triad är mycket mer park. Stämmer det? Jag har själv fått för mig att det är tvärtom? :)
Vad jag förstått så är största skillnaden bakkappan, toestrap och mer dämpning i Triad samt att den är lite lättare...?!

Hehe tack pinn ;)
Mina SP väger 2.3 kg. Känns lite tunga, tror du cartel å triad väger mindre?

Hej!

Ska köpa en ny bräda och tänkte att jag tar och frågar runt lite här också innan jag slår till.
Jag har åkt cirka tre år mellan att jag var elva tills jag blev fjorton sedan höll inte mina knän riktigt och jag fick andra intressen. Förra säsången var jag dock ute en dag med några polare och kände suget komma tillbaka: Så nu tänkte jag återuppta min karriär, dock är min burton punch som jag åkte på då lite liten och jag behöver något nytt.
Jag väger ca. 72 kilo är är 175 cm lång och fötterna är ca. 41-42.
Det jag vill ha är en all-aroundbräda som är halvbra på allt till att börja med eftersom det känns som om jag startar nästa på noll.
Jag är nog fortfarande något av en burton junkie men känner inte för att lägga ner svinmycke pengar så det jag har kollat på är Burton Clash 155cm Alternativt en Burton Bullet 154cm. Den verkar lite hårdare an clashen men är tydligen bygd för folk med lite bredare fötter vilket jag inte lär behöva. Några tips eller förslag? Är jag hyffsat rätt eller helt ute och cyklar? Har någon egen erfarenhet av brädorna? vet att jag läste en tråd om clashen här någonstans.
Eller ska jag kanske lägga på lite mer pengar och köpa en Burton Elite som verkar vara uttalat all-around?

Senast ändrad:
Pinn mfl.! Hjälp.

186 lång, 75 kilo
Åkstil - Tja, rätt aggresivt men har inte så mycket att jämföra med.
Åker - Puder/Pist
Bindning - Super Titan (Flux)
Skor. 45

Letar efter en ny bräda då jag inte är helt nöjd med de jag har, ska nog göra om hela min "linje" till nästa säsong.

Åker nu på:
Puder/pist: Baron ES 164
pist/park (allround) Unity Pride 159
Pist/park Custom 160.5 från 98, dvs den mjukare modellen.

Jag upplever att jag har en tråkig linje, jag åker bra i offpist med min Baron ES men saknar lekheten och känsla i pisten! I pudret är jag dock hel nöjd.

Min Unity pride är bra, men inte riktigt vass på något... Känns lite förs styv och "död". Åker dock grymt bra på den då jag anstänger mig! Men om man slappnar av halshugger den en.

Custom - Tja.. Lekfull och rolig. Dock lite ostabil i höga farter?

Jag letat efter en bräda som är rolig att åka! Som även har bra puder / pist egenskaper. Finns dessa.. ? Normalt fall åker man långsamt med lekfulla brädor och snabbt som satan med styva/tråkiga. Något som någon känner igen?...
Vill ha en puder/pist bräda som lever men ändå är stabil, flyter bra i pudret.

Köpte en 06 Burton Custom till far som jag älskade, j*vligt rolig bräda som fungerade bra överallt förutom i pudret. Om jag skulle välja att ha en enda bräda skulle det bli en custom Wide (om den ar kvar känslar från icke wide). Men den var liiite för mjuk... Gick inte att hänga på skidåkarna då de tog fram sina pist racers / fetting lagg och tuttade på i pisten...

Någon idé någon? Nu åker jag ju på relativt hårda brädor i pist/puder... Kanske borde testa något annat?

// Tim

Edit. Känns som om jag letar efter En Hendryx voodoo child fast en snowboard, iaf som folk beskriver denna skida...

Senast ändrad:
@ Nosskire,

Kolla på en Burton Custom X, den är styvare än en vanlig Custom och passar bättre i puder, höga farter och kanske på större kickers. Har även en annan träkärna i sig och den är väldigt 'lätt'.

Hagstrom21 sa:
@ Nosskire,

Kolla på en Burton Custom X, den är styvare än en vanlig Custom och passar bättre i puder, höga farter och kanske på större kickers. Har även en annan träkärna i sig och den är väldigt 'lätt'.
Har åkt på en custom X i en vinter och bytte den rätt av mot min Baron ES. Jag åker inte stora kickers.

Nit lott, Cstm X är skräp :)

Next!

Senast ändrad:
Coldis sa:
Vad du letar efter är en Burton Uninc. Langa från www.hot-zone.tv eller typ ebay :D
Mjo... Kanske. Men inte klockren! Tycker att en LTB camo var skönare då.

Skriv gärna var jag ska använda brädan ni rekommenderar!

Senast ändrad:
Har sagt det till dig förut och säger det igen. Lib-Tech TRS med Magne-Traction. en 159 eller 162. Välj själv!!

Doughboy sa:
Har sagt det till dig förut och säger det igen. Lib-Tech TRS med Magne-Traction. en 159 eller 162. Välj själv!!
Lite svårt att få tag i en och teståka bara... Blev ju ingen snowboard testar helg iår.

Ska jag ha den som pist/park bräda då antar jag?

Pist/puder förslag?

Senast ändrad:
spelar det någon roll att nosen är några centimeter längre än tailen ?

halfleif sa:
spelar det någon roll att nosen är några centimeter längre än tailen ?
Kallas setback. Beror ju på vad du åker, setback e bra för offpist eftersom man sjunker ned lite mer då i snön. Men om du vill ha en mer twinlookalike så kan du ju montera bindningarna olika så blir det nästintill lika på nose och tailpartiet.

Hade 10 cm setback på förra brädan, inget problem med switch.

First off. Creds till dig Pinn för den grymma informationen.
Men efter att ha läst den greps jag av panik, Har jag köpt fel bräda?
Som du förstår läste jag den efter att jag köpte min nya bräda.

(Ride Control 155 med Burton Freestyle)
Utan att fråga någon om råd(i butiken) eller tänka tanken att söka på "Rätt längd snowboard" på google och klicka på första bästa och läsa det du skrivit.

Jag hade redan (har) en Extrem Mission 146 med Burton Custom.
Men jag ansåg att den va för liten och att jag ville göra slut med den.

Nu till det kanske för dig anmärkningsbara,
Jag är 170cm 60Kg(men jag e stark som tre getter) 42 sko strlk.

Kick-off på Tis v1, alltså om några dagar. Kommer min NYA bräda ruinera min vistelse i hemsedal? Skulle jag varit trogen min 2 säsonger gamla Extrem planka?

För att tillägga så åker aggresivt och mest Freeride(då jag aldrig lär mig landa vertikalt), har åkt sen jag va 12 år men dock endast 7 -10 dagar /år.

Ride Ride Ride on (Klichig med tanke på köp-valet hihi)

Orkar du inte svara på föregående frågor så får du en till.
Är det mitt psyke (hjälp stort hopp=död inom kort) som rubbar focus så jag landar på ansiktet eller är det helt enkelt att jag inte hoppar i hoppen utan åker rakt ut och hoppas på det bästa. (Landa skönt fånga en Hot Dog i farten och bli hyllad av Jussi)

Trebor sa:
Freeride (a.k.a "friåkning") = utanför pisten, mest betoning på renodlad puderåkning och klipp eller windlip drop mm. Vanligtvis lite tajtare brallor.

Freestyle (a.k.a "fristil" hahaha) = åkning i park, pipe, backcountry-kickers el. dyl. Betoning på tekniska hopp och åkning på rails. Vanligtvis lite lösare brallor.

Angående hårda eller mjuka grejor så är det en smaksak. Generellt kan man säga att ju fortare du åker eller ju högre du hoppar desto mer stabilitet behöver du i grejorna.
Jag har t ex en helt annan set-up idag (freestyle åkning i Sthlm) än för några säsonger sen då jag säsongade i Arlberg (enbart friåkning). Ju mer du vill åka långsamt med känsla och jibba runt och tweaka som en galning, desto mjukare prylar (bräda/boots) Vill du åka fort, hoppa högt och höjsta så välj mer stabila grejor.

Många tillverkare sätter egna flexskalor på både brädor, bindningar och boots. Följ dom och ta hänsyn till att det inte finns ngn "standard-norm" utan varje tillverkare har sina egna skalor. Nöt lite katalog, lyssna på säljare, hör med polare och testa om möjlighet finns......

lycka till.
Bara för att man åker freeride måste man ju inte ha "lite tajtare brallor".
de gör man ju som man vill.

Trebor sa:
Freeride (a.k.a "friåkning") = utanför pisten, mest betoning på renodlad puderåkning och klipp eller windlip drop mm. Vanligtvis lite tajtare brallor.

Freestyle (a.k.a "fristil" hahaha) = åkning i park, pipe, backcountry-kickers el. dyl. Betoning på tekniska hopp och åkning på rails. Vanligtvis lite lösare brallor.

Angående hårda eller mjuka grejor så är det en smaksak. Generellt kan man säga att ju fortare du åker eller ju högre du hoppar desto mer stabilitet behöver du i grejorna.
Jag har t ex en helt annan set-up idag (freestyle åkning i Sthlm) än för några säsonger sen då jag säsongade i Arlberg (enbart friåkning). Ju mer du vill åka långsamt med känsla och jibba runt och tweaka som en galning, desto mjukare prylar (bräda/boots) Vill du åka fort, hoppa högt och höjsta så välj mer stabila grejor.

Många tillverkare sätter egna flexskalor på både brädor, bindningar och boots. Följ dom och ta hänsyn till att det inte finns ngn "standard-norm" utan varje tillverkare har sina egna skalor. Nöt lite katalog, lyssna på säljare, hör med polare och testa om möjlighet finns......

lycka till.
Bara för att man åker freeride måste man ju inte ha "lite tajtare brallor".
de gör man ju som man vill.

Rxzi sa:
First off. Creds till dig Pinn för den grymma informationen.
Men efter att ha läst den greps jag av panik, Har jag köpt fel bräda?
Som du förstår läste jag den efter att jag köpte min nya bräda.

(Ride Control 155 med Burton Freestyle)
Utan att fråga någon om råd(i butiken) eller tänka tanken att söka på "Rätt längd snowboard" på google och klicka på första bästa och läsa det du skrivit.

Jag hade redan (har) en Extrem Mission 146 med Burton Custom.
Men jag ansåg att den va för liten och att jag ville göra slut med den.

Nu till det kanske för dig anmärkningsbara,
Jag är 170cm 60Kg(men jag e stark som tre getter) 42 sko strlk.

Kick-off på Tis v1, alltså om några dagar. Kommer min NYA bräda ruinera min vistelse i hemsedal? Skulle jag varit trogen min 2 säsonger gamla Extrem planka?

För att tillägga så åker aggresivt och mest Freeride(då jag aldrig lär mig landa vertikalt), har åkt sen jag va 12 år men dock endast 7 -10 dagar /år.

Ride Ride Ride on (Klichig med tanke på köp-valet hihi)

Orkar du inte svara på föregående frågor så får du en till.
Är det mitt psyke (hjälp stort hopp=död inom kort) som rubbar focus så jag landar på ansiktet eller är det helt enkelt att jag inte hoppar i hoppen utan åker rakt ut och hoppas på det bästa. (Landa skönt fånga en Hot Dog i farten och bli hyllad av Jussi)
Tycker du har köpt ner dig, iaf bindings väg, Burton Custom bindningar är mycket bättre än Freestyle till att börja med. Ride brädan vet jag inte så mycket om så kommenterar inte den. Byt dock aldrig bort Burton, Burton rocks! :)

Tycker du har köpt ner dig, iaf bindings väg, Burton Custom bindningar är mycket bättre än Freestyle till att börja med. Ride brädan vet jag inte så mycket om så kommenterar inte den. Byt dock aldrig bort Burton, Burton rocks! :)

Men så du menar att du väljer Burton Custom -05 före Burton Freestyle -08?
:D tack för ditt svar

pinn sa:
...

hmm..

/Pinn
+18 -6 är ju det optimala, don't go sentimental on me now!

"Det gamla hederliga" kan vi byta till när vi fyller 40. Då kan vi även byta till en sånhär bräda:
http://www.winterstick.com/swallowtail.php

Gryt stort tack till dig pinn (och alla andra som hjälpte mig) för dina rekomendationer när jag skulle köpa ny bräda. Jag gjorde som du föreslog och köpte en burton blunt med custom bindningar, och måste säga att den passar perfekt för min åkning:D
så tack ännu en gång pinn:D

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp