Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

..

det är det jag är till för..

Burton borde ge mig pengar för att jag finns till ;)

/Pinn

Hej pinn och övriga kunskapskällor, jag vänder mig till er för tips och råd...
Jag ska köpa ny utrustning för första gången på 10(!) år då min militärgröna SIMS blev stulen ur förrådet. Sen dess har jag hyrt grejjer varje vinter (har bara åkt en vecka / vinter) men det är alltid mjuka fladderbrädor vad man än beställer. Nu har jag blivit tipsad om Ride DH men efter att ha surfat runt på nätet inser jag att det är fel bräda för mig.

Jag söker en friåkningsbräda (90% piståkning) för snabba och DJUPA skärande svängar (Old man - Old school...) I 9 fall av 10 är hyrbrädorna för smala då tårna går i snön (~160 långa brädor, vet ej vad midjemåttet varit) då jag gillar att vinkla brädan kraftigt i svängarna. Jag tror jag söker en styv bräda, +160cm lång, minst 25.5 i midja. Jag jibbar inte, åker inte fakie, åker mycket lite park, hoppar gärna när tillfälle bjuds men inget spektakulärt, gärna lössnö men jag kommer inte ner till alperna än på några år (har små barn).

184 lång
74 kg tung
42-43 i skostorlek

Hoppas ni inte tröttnat på att svara på dessa frågor för jag behöver verkligen några bra tips, gärna kompletterat med bindningar och skor.
Trots 14 år på bräda har jag tappat "kontakten med marknaden" och känner mig därför villrådig. Tack på förhand.

Okej, vill öppna med att tacka för en grym tråd och guide av pinn. Till saken då:

I år är första året som jag ska åka bräda i mer än en vecka (troligen 4+2+6 dagar, 3 tillfällen alltså) vilket ledde mig till tanken att jag nog skulle tjäna på att skaffa mig en egen bräda. Så detta fick jag trevligt nog i julklapp (alternativt hyra betald men det är ju inte lika roligt ;) ). Brädan är alltså inte köpt eller utsedd än, vilket är vad jag skulle vilja ha hjälp med.

Om mig då, jag är 184 cm lång, väger nog runt 63 kg nu. Har åkt länge (6-7 år) men dock bara 1 vecka per år. Anser mig vara en bra piståkare, värdelös i parken (med det inte sagt att jag inte vill förändra det) och aldrig provat offpist (dito). Kör nog inte så aggressivt. Så jag vill alltså ha en allround-bräda som är bra i pisten, funkar i parken och som kan överleva offpist. Just det, skostorlek brukar vara 42.

Budgeten då, ja det är som sagt en gåva, men vill inte att priset springer iväg då jag inte vet hur mycket jag kommer åka de närmaste åren.

På söndag bär det av till Åre, skulle vara såå grymt att ha en egen bräda med sig då! :D

*EDIT*
Glömde ju helt nämna att jag förstås även söker bindningar och egentligen skor också.

Senast ändrad:
...

Jeremy Jones 159 (mjuk och skön.. super bra material.)

blir nog bäst till dig om du inte åker aggressivt.

Air 161 (skön allroundbräda medium material)

Custom 158 (den perdekta allroundbrädan bra till puder också 25mm set-back)

kanske lite hård för din vikt.

Elite 158 (bra allroundbräda 25mm set-back)

bra val.

till detta.. P1-bindninga eller Triad (mission är ett billigare alternativ)

sabbath eller white dojjor.

eftersom dojjerna är det viktigaste och du kanske har växt klart så är sabbath ett mycket bra val.

sen kör du på elite 158 (eller 162 om du kör mer off-pist)

med missionbindningar blir det ett mycket bra paket.. snyggt också..

/Pinn

tja

pappa fyller snart år och han ska få en ny snowboard...

han är ca 190 och väger ca ca 90kg... (ska ta reda på exaktare siffror)

nu har han en cracycreek shooter 158 med ett par crockdile bindningar(nån skum model som flow fast att bakkappan är stum och man spänner över hela foten:S) brädan är snart 10 år..

förra året testade han min burton cruzer 155 för att snabbt inse att den var för mjuk, han vill alltså han nått lite styvare

pappa åker enbart pist och jag får säga att han åker ganska bra!

vad kan n rekomendera för brädor?

..

Burton Custom X 160 (eller 164)

eller Wide-modellen 159 (eller 164) beroende på skostorlek (kolla min guide)

Burton CARTEL bindningar. eller Co2 :)

Burton ION skor..

så är han lycklig resten av livet..

/PInn

pinn sa:
..

Burton Custom X 160 (eller 164)

eller Wide-modellen 159 (eller 164) beroende på skostorlek (kolla min guide)

Burton CARTEL bindningar. eller Co2 :)

Burton ION skor..

så är han lycklig resten av livet..

/PInn
jag är tveksam på om denna setupen eventuellt är lite overkill...

pappa är inte nån extrem åkare och blir snart 50...

har ni lite fler alternativ?

...

Burton Elite 162

Burton Mission bindningar

Burton Sabbath skor eller Shaun White skorna.

:) problemet för din pappa är hans 90Kg .. han skulle nog behöva en styvare bräda.. men då blir de dyra saker tyvärr..

/Pinn

Köpte hela paketet idag, bräda, bindningar och skor. Fick låta Burton stå åt sidan för Ride, jag fick helt enkelt ett så j-vla grymt pris att det inte gick att skippa.

Ride DH dfc 157 bräda 1999 kr
Ride RX bindning 1399 kr
32 Lashed skor 1499 kr

Ska ju vara riktigt bra grejer vad jag har läst. DH:n är ju mer en freestylebräda men den ska duga bra i pisten med.

Senast ändrad:
..

bara man är nöjd och har KUL i backen så kan man köra på vad som helst.. Burton kan ju ta vilka priser de vill för att de är så välkända.. visserligen har de mycket hög standard på sina grejjer men det finns massor av märken som är väldigt bra och prisvärda att köpa..

hej hopp

/Pinn

Skrev 3 sidor bak om att jag sökte en bra nybörjarbräda. Har hittat en burton cruzer 155cm för 1900kr som är 2 år gammal. Är detta något att ha tro? pinn..? Det borde ju duga åt en nybörjare tycker man. Är ute efter att åka allround.

Mina mått: 179-180cm ca 72kg.

Senast ändrad:
. 155cm till dig.. är du nybörjare så är det inga problem. en Cruizer är mjuk och rolig att lära sig åka bättre på.. kolla bara att den inte är för smal för dina fötter. (kolla min guide)

den kommer att funka bra för dig...

1900 med eller utan bindningar ??

/Pinn

Hej pinn,
Du verkar ha grym koll på utrustningsval. Kan du hjälpa mig?

Jag är 30 år och har åkt snowboard sedan jag var 15 år. Började som sportlovsåkare, men har det senaste 10 åren bara kommit i väg en vecka varannat år. 179 cm lång, 76 kg och storlek 43-44 i vanliga skor.

Jag har hittills alltid hyrt bräda och skor, men tycker sällan varken skorna eller brädan passar mig så bra. Har många gånger haft problem med passform på skor och att brädan känns för mjuk och sladdrig i pisten. Nu i vår ska jag för första gångerna till alperna och tänkte att det kanske vore välinvesterade pengar att köpa utrusting som passar mig och min åkning.

Jag har åkt mest pist och hoppat lite då och då. Tycker om när det går undan i pisten. Kan inga trix. Jag är ute efter en bräda som går bra i pisten där jag kommer åka mest, men skulle även vilja prova på både lite parkåkning och off-pist.

Jag skulle vara tacksam för tips om vad jag ska köpa för bräda/bindningar/skor?

Tack på förhand!

/Fiji

Fiji

Burton custom 158 (perfekt allround passar ALLT)

Burton custom X 158 (styvare än vanliga custom, även längre set back 25mm)

Burton cartel bindning och ion boots

Inte det billigaste alternativet men du kommer garanterat va nöjd =)

/topz

topz sa:
Fiji

Burton custom 158 (perfekt allround passar ALLT)

Burton custom X 158 (styvare än vanliga custom, även längre set back 25mm)

Burton cartel bindning och ion boots

Inte det billigaste alternativet men du kommer garanterat va nöjd =)

/topz
En snabb koll i en webshop, så verkar det första av de rekommenderade alternativen gå på ca 10 000 kr. Jag har inte bestämt mig än om jag är beredd att lägga ut den summan, men om man ska få ner priset ett par tusen, vilken är då den bästa kompromissen att göra? Finns det nån burton-bräda som är mer prisvärd, eller får man vad man betalar för?

/Fiji

Burton Elite 158

Det du får tänka på är att billigare brädor är i regel mjukare och det kanske inte passar så bra om du gillar när det går undan i pisten.

Boots finns ju även billigar alt. som t.ex Sabbath.

/topz

Pinn,
Vad tycker du om Burton Moto boots?
Jag funderar på ett par Ion eller Ruler boots...?
Har du några förslag på BRA Burton boots...?
Har en Burton Custom 158 med Triad bindings och åker allround dock börjar det bli mycket mer hopp... om det hjälper dig något!

Mvh

Senast ändrad:
topz sa:
Burton Elite 158

Det du får tänka på är att billigare brädor är i regel mjukare och det kanske inte passar så bra om du gillar när det går undan i pisten.

/topz
Sabbath!!!! billig ... heheheh nu har du nog fått något om bakfoten. Ja, billigare än SL10
och nästan i klass me Ion men tusen ggr skönare än alla Burton skor..

Sl 10 - 3600:-
Ion - 3200:-
Sabbath - 3000:-
White - 2600:-
Hail - 2400:-
Ruler - 2200:-

/Pinn

Fiji sa:
Hej pinn,
Du verkar ha grym koll på utrustningsval. Kan du hjälpa mig?

Jag är 30 år och har åkt snowboard sedan jag var 15 år. Började som sportlovsåkare, men har det senaste 10 åren bara kommit i väg en vecka varannat år. 179 cm lång, 76 kg och storlek 43-44 i vanliga skor.

Jag har hittills alltid hyrt bräda och skor, men tycker sällan varken skorna eller brädan passar mig så bra. Har många gånger haft problem med passform på skor och att brädan känns för mjuk och sladdrig i pisten. Nu i vår ska jag för första gångerna till alperna och tänkte att det kanske vore välinvesterade pengar att köpa utrusting som passar mig och min åkning.

Jag har åkt mest pist och hoppat lite då och då. Tycker om när det går undan i pisten. Kan inga trix. Jag är ute efter en bräda som går bra i pisten där jag kommer åka mest, men skulle även vilja prova på både lite parkåkning och off-pist.

Jag skulle vara tacksam för tips om vad jag ska köpa för bräda/bindningar/skor?

Tack på förhand!

/Fiji
....

ja du - Burton Custom X wide 159.... rock ON dude..
den e hård.. och funkar som en klocka i pisten. det dära med parkåkning.. hmm... raila inte med den (även om det kanske funkar) hoppa går ju bara bra.

du kanske skulle kunna köpa en längre Om du kör mer än 70% i och utanför pisten.

kolla på min guide om skostorlek och välj brädan därefter. ca: 160-165cm

bindningar.. Cartel (eller Co2 om du har råd)

.. och skor.. Ion (eller Sabbath)

/Pinn

edit!! tyvärr är det så här... du är ute efter en hård bräda som du kan dra på med i pisten... ju styvare flex ju dyrare bräda hos Burton..

Custom, Custom X, Supermodel, Supermodel X, T6 .. där har vi lagom hårda brädor till dig.. kolla på burtons sida om viktgränser också. ligger du nära botten så kommer brädan att kännas styvare.. tar du en 159 istället för en 164 så kommer den att kännas styvare..

tänk ordentligt på detta --> var kommer duu köra mest (ärligt) ??

80% pist.. lite hopp.. kanske lite off-pist.. ?? då är det bättre med en längre..

/Pinn

Hagstrom21 sa:
Pinn,
Vad tycker du om Burton Moto boots?
Jag funderar på ett par Ion eller Ruler boots...?
Har du några förslag på BRA Burton boots...?
Har en Burton Custom 158 med Triad bindings och åker allround dock börjar det bli mycket mer hopp... om det hjälper dig något!

Mvh
--..

Burton MOTO är en enlek sko.. sämre grepp, sämre material. mjukare (nybörjare, lätta personer och jibbers) helt enkelt en enkel sko. mycket hellre ett par Ion (hårda) eller Sabbath som är grymma.

mitt förslag på grymma bra sköna skor är Sabbath (kolla efter 06/07 modell så blir det lite billigare) (prova i affär i Sverige så du får rätt storlek (kolla NOGA på min guide om skor) .. sen köper du sakerna på www.blue-tomato.com, det är billigt och gratis frakt.

..

Ion eller Sabbath.. Ion är ju hårdare.. mycket bra sko... Sabbath är mjukare

åker du mer agressivt så ta Ion.. åker du lite mer mellow ta Sabbath.

/pinn

Tack så mycket Pinn, men har kollat runt och ingen butik i Göteborg ligger inne med ett par Sabbath i stl: 42. Tror att Ion är för hård så funderar på ett par Hails eller Ruler?
Åker som sagt allround men alltmer hopp...

Senast ändrad:
pinn sa:
topz sa:
Burton Elite 158

/topz
Sabbath!!!! billig ... heheheh nu har du nog fått något om bakfoten. Ja, billigare än SL10
och nästan i klass me Ion men tusen ggr skönare än alla Burton skor..

Sl 10 - 3600:-
Ion - 3200:-
Sabbath - 3000:-
White - 2600:-
Hail - 2400:-
Ruler - 2200:-

/Pinn
Sorry jag som hade jämfört priser på blue-tomato.at och då mellan ION 07/08 & Sabbath 06/07

/topz

Hej pinn!
Otroligt bra och genomgående guide!
Jag har börjat fundera på att köpa en egen bräda, tidigare har jag hyrt. Åkte endel bräda för 3-4 år sedan samt 8 dagar nu under julen. Jag har tänkt att börja åka oftare nu. Jag klassas nog fortfarande som någorlunda nybörjare men åkningen har i alla fall börjat arta sig, jag åker dom flesta backarna utan större problem.
Jag är 18 år, 180cm lång och väger 70kg. 43 i skostorlek.

Jag vet inte om det är stor skillnad mellan "svårighetsgraden" på olika brädor, jag skulle dock vilja ha en som hålller ett tag även då jag blir duktigare. Jag har åkt mest pistat och så lär det förbli, dock är off-pist åkning mycket lockande även det och det är möjligt att jag spenderar lite tid i parken (dock definitivt minst). Nån sorts allround bräda alltså :)

Tycker du det finns några nackdelar med Flow bindningar? Det jag har sett av dom är endast positivt så det skulle jag gärna ha på brädan.

Mvh

en burton custom skulle jag föreslå, ja ska köpa en sån :)
vet inte de där om flowbindningar. men ja vet att burton bindningar e jäkligt bra.

Jag har precis köpt en Burton Custom 158 med Burton Triad bindings. Inte hunnit testat den än men shit vilken bräda... ahah är nöjd med den utan att ens prova den! :)

Hagstrom21 sa:
Jag har precis köpt en Burton Custom 158 med Burton Triad bindings. Inte hunnit testat den än men shit vilken bräda... ahah är nöjd med den utan att ens prova den! :)
hej! ska ju köpa en ja med tänkte ja. tänkte fråga dig lite saker om de går bra, hur mycket väger du? och när du provat den kan du gärna skriva i min gästbok hur den var, lite styvhet och kännsla o så...
skulle vara väldigt tacksam!

Anal-Og sa:
Hagstrom21 sa:
hej! ska ju köpa en ja med tänkte ja. tänkte fråga dig lite saker om de går bra, hur mycket väger du? och när du provat den kan du gärna skriva i min gästbok hur den var, lite styvhet och kännsla o så...
Självklart ger jag dig feedback på den.
Jag väger 70 kg, 184 cm, lång stl: 42 på boots...

Jag har forskat mycket i denna bräda och fått god hjälp av Pinn här på Freeride.
Det jag luskat fram är att det är brädornas bräda gällande allround åkning. Dock får jag ge dig min egna uppfattning lite senare...
Skall du ha nya bindningar också?
För mig stod valet mellan Burton Cartel eller Burton Triads gällande bindings.
Triads vann kampen efter många om och men.
Ett tips är att du mailar olika återförsäljare och ger dem din profil och frågar om råd. Burton europe hjälpte mig väldigt mycket med val, förslag och modeller. Grym service.

Mvh

Senast ändrad:
ja, jag ska ha nya bindningar, har custom bindningar på min gammla bräda.
har funderat på dom nu åxo.(fast nya alltså)
hur e triads, hårdare eller mjukare änn custom bindings?
tack!!!

Custom bindings är mjukare än Triads. Forska lite på Triads, jag kolla upp dem som in i bänken och har fått grym feedback på dem. Response: 4 har Custom och Response: 6 har Triad.

Hagstrom21 sa:
Anal-Og sa:
Hagstrom21 sa:
Självklart ger jag dig feedback på den.
Jag väger 70 kg, 184 cm, lång stl: 42 på boots...

Jag har forskat mycket i denna bräda och fått god hjälp av Pinn här på Freeride.
Det jag luskat fram är att det är brädornas bräda gällande allround åkning. Dock får jag ge dig min egna uppfattning lite senare...
Skall du ha nya bindningar också?
För mig stod valet mellan Burton Cartel eller Burton Triads gällande bindings.
Triads vann kampen efter många om och men.
Ett tips är att du mailar olika återförsäljare och ger dem din profil och frågar om råd. Burton europe hjälpte mig väldigt mycket med val, förslag och modeller. Grym service.

Mvh
Undrar bara... Varför hade du in p1 med i beräkningen? En av de bättre bindningarna på marknaden tycker jag personligen. bra bräda doh :) Har en knäckt sådan står hemma i rummet (burton har bara ett års garanti, dåligt (!))

Nosskire, Burton är fortfarande ledande och bäst på snowboards. Big difference om dem bara har 1 års garanti...

Amrry sa:
Hej pinn!
Otroligt bra och genomgående guide!
Jag har börjat fundera på att köpa en egen bräda, tidigare har jag hyrt. Åkte endel bräda för 3-4 år sedan samt 8 dagar nu under julen. Jag har tänkt att börja åka oftare nu. Jag klassas nog fortfarande som någorlunda nybörjare men åkningen har i alla fall börjat arta sig, jag åker dom flesta backarna utan större problem.
Jag är 18 år, 180cm lång och väger 70kg. 43 i skostorlek.

Jag vet inte om det är stor skillnad mellan "svårighetsgraden" på olika brädor, jag skulle dock vilja ha en som hålller ett tag även då jag blir duktigare. Jag har åkt mest pistat och så lär det förbli, dock är off-pist åkning mycket lockande även det och det är möjligt att jag spenderar lite tid i parken (dock definitivt minst). Nån sorts allround bräda alltså :)

Tycker du det finns några nackdelar med Flow bindningar? Det jag har sett av dom är endast positivt så det skulle jag gärna ha på brädan.

Mvh
hej hopp. ang. Flow har jag bara hört (tusen ggr) att det än den absoluta känslan av total respons som saknas hos en Flow-bindning. naturligtvis jobbar Flow med detta hela tiden och de bindningar som Flow ger ut nu för tiden är garanterat bättre än 1998 års modeller :)

det kommer nog att funka bara fint för dig om du vill åka med dem.. tror att jag har sett 3D diskar till dem också (för att passa på Burtonbrädor)

..

180/70/43 allround 75% pist 20% o.p och en smula afterski... hmm

du är inte så tung så du klarar dig på en 5-6 i flex-skalan för att du skall kunna köra på och inte känna att du behöver kämpa så himla mycket..

1. Elite 158 eller 162 billigare allroundbräda (25 & 25,2 i midja passar 43) 5 i flex

2. Air 161, bra allroundbräda, 24,9 funkar till 43.or 5 i flex

3. Supermodel 159 eller 163 (25,1 & 25,4 i midja, passar 43) 6 i flex

alla tre har 2,5cm set-back på insert.sen och det ger bra flyt i pudret..

kör helst med Flow,s egna skor om du skall ha Flowbindningar för att få OPTIMAL passform, som i sin tur gör att du kan spänna bindningarna lite lösare och slippa kramp och domningar i fötterna.. så kanske du även kan knyta skorna lite lösare och få till något superperfekt paket.

...

lycka till

/Pinn

Senast ändrad:
Okej grabbar den här tråden innehåller mest om burton, men tänkte höra vad ni skulle gjort.

Letar beg-brädor och har hittat två alternativ: burton cruizer 155cm med freestyle bindningar, helt okej skick. Andra alternativet är en forum directional som knappt är använd, med drake f-50 bindningar. Vilket verkar mest lämpat för en nybörjare? Båda går på 2000kr.

Hej Pinn!
Jag har åkt bräda i snart 5 år och känner mig i behov av en ny.
Detta framför allt för att jag upplever att mina skor sticker ut för mycket.

Jag är 180cm lång, väger 70kg och har storlek 44.5 i mina kängor, jag åker mest i pisten och är väl en medelgod åkare. Har du någon bräda att rekomendera? Hälst ska den inte vara alltför dyr och ganska vanligt (funderar på att köpa begangnat).

Tack på förhand!
Tobbe

Hallå! jag crackade min Völkl-bräda igår i ett hopp, nu måste jag köpa ny. vet nån om ryktet stämmer att man får ny bräda ifall man crackar en burton-bräda? isåfall köper jag självklart en burton, ifall inga andra märken har samma garanti..

för övrigt så skulle jag gärna ta emot tips på brädor för mig till överkomligt pris, har inte så god koll på vad som är aktuellt. jag är 171 cm, ca 71 kg, åker nästan bara park, är ganska god åkare (720 & Frontflip, typ) hoppar högt och långt, men vill ha ganska mjuk bräda eftersom jag också gillar att leka med rails och sådant ibland. Vill ha en bräda på ca 150-156 cm...

Eftersom jag tänker använda brädan till snowkite också så måste den vara "true-twintip", helt mittmonterad twintip alltså...

har ni tips på nån grym bräda för mig så skriv!

Senast ändrad:
tobbz90 sa:
Hej Pinn!
Jag har åkt bräda i snart 5 år och känner mig i behov av en ny.
Detta framför allt för att jag upplever att mina skor sticker ut för mycket.

Jag är 180cm lång, väger 70kg och har storlek 44.5 i mina kängor, jag åker mest i pisten och är väl en medelgod åkare. Har du någon bräda att rekomendera? Hälst ska den inte vara alltför dyr och ganska vanligt (funderar på att köpa begangnat).

Tack på förhand!
Tobbe
kolla på dessa brädor..

1. Burton Bullet 159 (skulle passa din vikt och din allroundstil.

2. Burton King 162 (blir lite hårdare och något dyrare men funkar)

/Pinn

Snödjup

Tillbaka
Topp