Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Majkii: Tack för svar, ang längden så har du helt rätt (när det gäller sig själv är man inte alltid lika klarsynt).

Blev en Super modell 163 förra veckan. Bara hunnit testa i Rommes pister i helgen (inte riktigt det den e byggd för kanske:) men funkade skapligt ändå. Inte lika lätt att få den att skära bra genom snön som min custom men helt ok, dessutom ganska fartstabil. Nästa vecka blir den testad i franska alperna.

ICS funkar förövrigt bra med gamla bindningar och grymt skönt att enkelt bara kunna (i detta fall med bakmonterat) skjuta fram bindningarna lite för att få lite mer mittmonterad för piståkning.
// Jörgen

Nu är bräda, boots och bindningar inköpta... fick t.o.m. tack på ett fodral till bra pris.
Jag har även inhandlat ny "säkerhetsögla" (osäker på ordet för den), stågummi samt ett sådant multiverktyg för oss brädåkare.

Tänkte mest bara fråga vart man kan köpa en bra "slipsten" samt valla...

Tack för en feting grym tråd!

MartinAberg sa:
Tänkte mest bara fråga vart man kan köpa en bra "slipsten" samt valla...

Tack för en feting grym tråd!
Köp valla på apoteket. en halvkilos påse parraffin e där billigare än 50grams swix eller start valla från sportaffär..

jag köper all min valla på närmaste sportbutik.. SWIX e bra + ett gammalt strykjärn :)

glöm inte att du skall ha en rätt bra sickel (plast) ju mer du sicklar av ju snabbare går det och ju bättre glid får du..

annars har de ju snabbvalla på junkyard etc..

/Pinn

Parrafin i fast form då eller?
Var inne och kollade häromdagen men de hade enbart på flaska...

Undrar även vart jag kan köpa en "slipsten" till brädans kanter...

Resan närmar sig så det börjar bli lite bråttom nu hehe...

Tack för bra svar btw

Senast ändrad:
någon lokal sportbutik borde ha annars kan du nog hitta slipsten på ett byggvaruhus av något slag

Skostorlek 43,5 borde passa till waist 25 på brädan va? Är 183 så jag kommer ju stå lite bredare.

..

nu är min säsong slut, efter en härlig solig resa till hemsadal med 3 sköna gringos..

nu försvinner jag till nästa år..

ha en bra sommar.

/Pinn

När o var brukar det vara brädtester i sverige/norge? Tänker fan passa på inför nästa säsong, har aldrig provat varken rome, arbor, capita eller stepchild...nån som har kört på dessa märken i vinter? Letar fortfarande efter en true twinbräda med tillräcklig vridstyvhet för att hålla skäret i backen under svenska förhållanden samtidigt som man kan köra butters och flatlandgrejer...har kört på både un inc(directional) och lib tech trs(i styvaste laget för butters) i år utan att hitta nåt som är exakt vad jag letar efter...burton fix är väl det närmaste so far...nån annan som har tips?

Åre... Början av säsongen i december.

Men Hallvar, TRS för styv :/ ? Tycker min TRS är rätt mjuk...

Jo den är väl inte styv som i extrem enlight men bra mkt styvare än t ex en burton hero, ride dh eller burton fix

Tja när ni ändå håller på.. Inte lätt att hitta någon av min kaliber..

Ålder 23
Längd 198cm
Vikt 95-98kg
skor 47-48 beroende på modell..
Åkt 11 år dock inte på massa hopp
pisterna klarar jag mig men måste byta bräda
har kollat runt lite

Men har ni nå tips Ingen Warp no way!
vill inte ha en ICA Maxi bräda utan en av kvalite som inte småbarnen åker med..
Tänkte börja hoppa lite smått är mest en freerider tar de som kommer framför mig dock inte Big áir.. vill ha tips på bra freestyle, all mountain som de så fint heter.. och ideer på bindningar..

Du behöver nåt riktigt styvt!
Men som i regel är det högre pris på allt som är styvt.
Union gör några riktigt styva bindingar, Force Mc tror jag är deras styvaste modell. Burton CO2 bidning lär också vara styv nog.
Ang bräda är jag kär i bataleon och deras styvaste bräda är nog UNDISPUTED, finns i 167cm, men jag vet inte om den är bred nog. Sök annars iaf efter en riktigt styv bräda som har beteckningen WIDE nånting.

Men kom ihåg, va du än köper och om du inte railar o skit så är det styvt det ska va!

hej jag ska köpa mig en burton love 155.
Mina frågor:
1 vart kan jag hitta en svensk butik som säljer så billigt som möjligt?
2 det har varit mycke tjafs om den här brädan angående motivet så säljs brädan med blondinen på som man ser hela kroppen på och inte bara huvudet på?
3 borde jag köpa flow bindningar och flow skor till love?(jag gör en och en annan trea och railar ganska mycket men tycker om att åka lite puder lr "bomba" backar med polare)
4 vart skulle jag kunna hitta ett par matchande flow bindningar till love?

Behöver tips fö mitt första snowboard köp.

Längd 185cm, vikt 83kg och skostorlek 47.

Park.

Är hyfsat bra.

Kommer la åka 4-6 veckor per år.

Hej jag måste bara fråga, kanske helt omöjligt att svara på men vad är ett par bra bindningar? Hur ser man det liksom? Jag köpte en bräda på blocket men bindningara "Ride LX", brädan va inte så mycket att ha men det vore ju trevligt om bindningarna inte va allt för kassa...

Killen som använda brädan och bindningarna innan hade 41 i skostorlek och jag har 37, gör det någon skillnad på bindningarna, kommer dem va alldeles för stora för mig nu?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara :)

Är ju svårt att säga vad som är bra för dig, men precis som med boots och brädor så har man mjukare om man åker freestyle och hårdare om man åker freeride. Bindningarna ska sitta bekvämt men ändå tight utan att ge (för mkt) blodförstoppning.

Det finns storlek på bindningar, förmodigen går det, frågan är bara hur bra det sitter. En bindning i rätt storlek sitter precis som en sko i rätt storlek - som en schmäck! =)

Tack som fan!
Åkt på nybörjarbräda alltför länge eftersom jag inte vetat vad jag ska ha.

peace

Tja alla goa snöälskare, jag e en tjej som e totalt nybörjare på snowboard, provade på det en gång i Norge 2004 där jag lärde mig grunden om man säger så å föll pladask för att lära mig d mer;P Skulle behöva lite tips på vad jag ska ha för snowboard m.m. E lite sugen på att köpa en egen så man kan dra å åka å öva upp sig lite. Jag e 160½ lång, väger ca 43-45 kilo å ha skostorlek allt emellan 37-39 ;).. Hoppas d e lite hjälp på traven att hjälpa mig med lite tips P.s gör inget om d e nått billigare alternativ heller ;P hehe e inte ute efter nått speciellt märke, bara att få lära mig att åka helt enkelt!! ;D

Tack på för hand!!

Tack så mycketför guiden! åkte bräda för 3 år sen och ska börja nu igen och det här var verkligen till stor hjälp när jag ska köpa en ny bräda och boots! :D men typ vad är ett bra pris för boots , och hur mycket är ett bra pris om man ska få en bra bräda ?

Tänkte fråga här efter hälp. Ska köpa bräda för första gången. Har alltid hyrt förr.

Åker 1-2 veckor om året, och hade tänkt köpa en bräda och bindningar för runt 5000.

Väger nu ca 92kg, och är 192 cm lång. Åker väll mest i pisten men gillar o hoppa lite smått och givetvis offpist om förhållandena tillåter..

Så lite av varje.

Tänkte höra om någon kunde ge något förslag på ett bra köp.

Sjukt bra tråd!

Själv är jag tjej! Ca 163 och väger runt 60 kg. Jag har åkt ett tag och vill utveckla min åkning i vinter, då jag flyttar till Åre över säsongen!

Vill ha en bräda som är shysst att hoppa med och åka offpist! Gärna en mjukare ?!
Behöver även köpa nya boots och bindningar..

Har svårt att hitta bra boots som sitter skönt, men antar att jag får ge det lite mer tid som du skrev här ovan!

I denna djungel av olika märken och typer skulle jag gärna behöva lite tips.
Vill helst slippa att köpa nya prylar nästa år=).

Mvh Felicia

Hej,

Jag tänkte se om jag kunde få lite hjälp med valet av bräda. Jag tänkte köpa allt nytt till den här säsongen då det är några år sedan jag förnyade utrustningen. Jag har hittat ett par schyssta boots från Burton som ligger på ca 2400kr. Så den delen är klar. Men då kommer vi till valet av bräda. Eftersom att jag studerar är min ekonomi något begränsad. Jag vill ha en bräda som fungerar över hela berget, både off-pist och i parken. En allround bräda alltså. Jag har tittat på två brädor;

* K2 Anagram Wide 161cm
* Ride Fleetwood 161cm

Min fråga är om det är någon stor skillnad på de här två brädorna och vilken som skulle passa mig bäst? Jag är 191cm lång och väger ca 92kg. Åker allt mellan 1v till 3v per säsong.

Tacksam för svar.
Mvh
Rikard

smejen sa:
Hej,

Jag tänkte se om jag kunde få lite hjälp med valet av bräda. Jag tänkte köpa allt nytt till den här säsongen då det är några år sedan jag förnyade utrustningen. Jag har hittat ett par schyssta boots från Burton som ligger på ca 2400kr. Så den delen är klar. Men då kommer vi till valet av bräda. Eftersom att jag studerar är min ekonomi något begränsad. Jag vill ha en bräda som fungerar över hela berget, både off-pist och i parken. En allround bräda alltså. Jag har tittat på två brädor;

* K2 Anagram Wide 161cm
* Ride Fleetwood 161cm

Min fråga är om det är någon stor skillnad på de här två brädorna och vilken som skulle passa mig bäst? Jag är 191cm lång och väger ca 92kg. Åker allt mellan 1v till 3v per säsong.

Tacksam för svar.
Mvh
Rikard
Du ska ha en lång mjuk bräda gärna med rocker, tycker att att de brädor du tittat på är helt OK alternativ, men skulle även tipsa om Libtech TRS (är en hyfsat styv bräda men eftersom du väger en del borde den bli perfa.) lycka till.

Hei!

Titta också på Franska nettbutiken www.ikomsport.com. Ja beställde just (och fick det idag!) en Rossignol Scope wide 163. Det kostade med frakten 203,50 euro, så var jätte billigt. Och brädan fick en mycket bra betydelse i ett brädtest i den enda Finska snowboardtidningen Slammer. (tex. Miikka Hast, pro-åkare, tyckte den var bäst i testet, och där var med också Forum, Burton, Stepchild, Ride, K2 etc. brädor).

Hejsan hoppsan har läst igenom hela inlägget, mycket bra för sånna som jag som inte har en susning om något i snowboard djungeln.
Skulle behöva lite hjälp med utrustning.
jag lärde mig åka snowboard då jag var i sälen förra vintern 5 dagar, Lånade då både skor och bräda!
Blir 1 vecka uppe i sälen till nyår annars är åk framtiden ovis, gillar att åka mycket men jag vet inte hur mycket det blir framöver.
Skulle vilja ha tips på nybörjar utrustning nytt eller begangnat som kan tänkas passa mig

18 år
176~ cm
65 kg
42-34 sko strl

Är inte den vildsinta åkaren, gillar att glida i pisten då jag i princip lärt mig svänga och möjligtvis offpist!

Tack på förhand / olé

Tja!

Jag e 15 årig (jag växer alltså fortf. :D) snubbe som har åkt snowboard i snart 4 år. däremot har jag bara åkt runt en vecka varje år så det blir ju inte så mkt när det läggs ihop xD.
Jag har haft en bräda förr och nu har jag tänkt köpa ny (och ev. boots men det e klarar jag nog av tack vare super-as-grymma tråden :D) och behöver lite förslag.

Jag är som sagt 15 år
ca 175cm lång
väger ca 55kg
har ca 43 i skostrlk
och åker typ allt möjligt (mest pist och jag tycker nog att det är skönast) men började hoppa lite i parker förra året och vill gärna fortsätta :D

Jag har kollat runt mkt på nätet och har ialf. hittat en som verkar bra (e dock inte säker):
http://www.salomonsnowboard.com/en-eu/products/mens/boards/pulse/

Sen ska jag kolla i lite olika butiker och då skulle jag gärna vilja ha lite till mått att gå efter. Eftersom jag kör allt möjligt e väl runt 160cm bra längd (men jag växer ju så :/). Vikt och midjemått har jag ingen aning om.

Sen undrar jag också om bindningarna måste vara av samma märke som brädan för att passa, samma med bootsen.

Tacksam för hjälp.

//Victor

Hej, jag undra vilken bräda jag ska köpa om jag ska köpa nån, har en bräda som går mig till hakan, och ett par boots som tårna precis når fram till framänden på skon. jag är en kille som åker i parken mest men även lite vanligt i backarna. vilken bräda ska jag då köpa? väger 65,65 kg och är 179-180 cm lång ( växer )

Hej!
Jag har en fråga angående det du skrev i texten.
"När skor sitter perfekt så skall man inte kunna gå omkring utan att tårna tar i längst framme"
Menar du att när man går omkring så ska tån ta i där framme?.
När man står på brädan sen då ska man väll inte känna tårna där fram i alla fall?
Förlåt för jag har svårt att fatta texten men skulle vara schysst om ni svarade på detta.
MVH
Robin

sladdavel sa:
Hej!
Jag har en fråga angående det du skrev i texten.
\"När skor sitter perfekt så skall man inte kunna gå omkring utan att tårna tar i längst framme\"
Menar du att när man går omkring så ska tån ta i där framme?.
När man står på brädan sen då ska man väll inte känna tårna där fram i alla fall?
Förlåt för jag har svårt att fatta texten men skulle vara schysst om ni svarade på detta.
MVH
Robin
Svar: Jag har i alla tider jag åkt bräda haft bootsen så att tårna tar lite när man går, ungefär som ett par "street skor som är lite för små, man känner inte skon där framme om man dunkar ner hälen i dom men om man går så blir de bara oskönt" sen som det var sagt så formas ju bootsen allt eftersom man använder dom så det han skrev i sitt inlägg om hur bootsen ska sitta är helt korrekt.

kan tillägga att jag en gång körde mina inner skor som var till 90% hårdplast i kokande vatten och sen drog på mig dom, fick den skönaste passformen jag någonsin haft på ett par boots, kan dock tillägga att det var väldigt länge sen och dom har jag växt ut, dock så var det på ett par billiga boots och vill vän inte rekommendera någon att göra det om dom inte känner att dom eventuellt kan offra sina 500kr boots, (Jag köper bara dyrare och märkesboots numer och dom har i regel bra inner skor så man slipper experimentera sig fram)

Hoppas svaret var informativt.

Kan inte en snäll förstående och vis människa göra en sån här tråd fast för skidor/twintips? Börjar bli less på alla trådar som kommer...

Tillbaka
Topp