Svårare med twintip än slalomskidor?

Meevil

Ny medlem
Jag har bara hyrt skidor innan och då traditionella slalomskidor, men enligt mig själv är jag rätt så stabil på dem. Men nu är det dags att köpa ett par egna skidor. Är det svårare att åka på ett par twintip som egentligen kanske är gjorda för parken än ett par "vanliga" slalomskidor? Jag vill nämligen börja lite lätt i parken och börja jibba och hoppa. Så då är det väl lika bra att köpa ett par twintip direkt? Men ett par schyssta allround skidor twintip skulle inte vara helt fel.

Jag funderar på att köpa ett par K2 Silencer (förra säsongens modell), vad tror ni om dem?

MVH

det är inga större svårigheter om jag får säga det själv, är det carvingskidor du har åkt på innan så kan du ju kanske känna av litegrann att det inte tar samma skär men ska du jibba, köp ett par twintips direkt istället för att försöka på ett par "traditionella slalomskidor" som bara kommer ta dig bakåt i utvecklingen.

har själv inte åkt på k2 silencer, men kolla med någon uthyrningsbod ifall dom har något par du kan få testa innan och se ifall det känns bra, känns det bra, slå till, annars, låt bli! :)

Klart du ska ha twintip. Bättre att köpa ett par skidor som du kan utvecklas med än ett par som du bemästrar från dag 1.

Satsa på twintip det är mycket roligare plus att du har mer möjligheter med en twintip skida om du har tänk att börja lite i parken.

Kolla lite recensioner om det finns om dom.

Och det där med svårigeten fixar du lätt.
Det är inte svårare att åka på en twintipskida än en carvingskida.

Senast ändrad:
Jag tycker de är inte så stor skillnad mellan vanliga slalomskidor och twintips. Jag själv åker på Silencer och är mycket nöjd funkar mycket bra i pisten och i parken :) sejjer bara Go for twintip! :)

Jag har också hyrt vanliga slalom skidor förut och anser också att jag behärskar dom.. Nu har jag köpt egna ( K2 Silencer 07 ) :P har inte kört på dom men dom sa att det var en Carving formad Twintip som är gjord för Pist/park.. så du ska nog inte oroa dig.. klar att det kanske är bättre att åka med slalomskidor i piste men jag tror mest att det är en vanesak.. se bara till att inte få dom mittmonterat.. då blir det svårare i pist

olofssonp sa:
det är inga större svårigheter om jag får säga det själv, är det carvingskidor du har åkt på innan så kan du ju kanske känna av litegrann att det inte tar samma skär men ska du jibba, köp ett par twintips direkt istället för att försöka på ett par "traditionella slalomskidor" som bara kommer ta dig bakåt i utvecklingen.

har själv inte åkt på k2 silencer, men kolla med någon uthyrningsbod ifall dom har något par du kan få testa innan och se ifall det känns bra, känns det bra, slå till, annars, låt bli! :)
Ta dig bakåt i utvecklingen? Hmmm skulle inte tro det va...

//H

asså du måste bestämma dig, antigen park å då ere mittmonterat som gäller för hela slanten eller så kör du pist och köper ett par pistskidor. rail+stålkant=slö slö+isigpist= dåligt

därför borde du nog välja och kör inte bakmonterade twins, då är det varken bra i park eller i pist utan halv sunkigt i båda.

ska han börja jibba och ha sig så kan du väl inte påstå att han kommer få det lättare med ett par traditionella slalomskidor som han kommer att få hugg med om han åker switch?

Nej men ett par slalom skidor tar dig fortfarande inte bakåt i utveckling. Utvecklar däremot din skidåkning. Kanske inte jibbing men SKIDÅKNINGEN!!!

//H

i stort sett alla skidor (inte omvända spann dock) som tillverkas idag är carvingskidor. det har inget att göra med om de har twintip eller inte.

en twintipskida är ett perfekt val om man vill kunna göra lite allt möjligt (#) och bara kommer ha en skida. alla skidor går dock att hoppa och landa med men ska man landa bakåt i större hopp är twintip att föredra.

#=observera dock att mittmontering och sönderailade stålkanter kommer att försvåra/omöjliggöra puder- och piståkning. värdesätter du alltså puder- eller pistegenskaperna det minsta är det att rekommendera att inte mittmontera bindningen samt att hålla dina stålkanter i bra skick.
mittmontering av en asymmetrisk skida (vilket innefattar de flesta av dagens twintips) ger också helt motsatt effekt.

Senast ändrad:
Ja har k2 silencer föra årets model, för mig tycker ja dom funkar riktigt bra.
Det var mina första skidor och kommer köra på dom iår också.

Tycker de funkar riktigt bra me mina i pist (mojo 80). Är klart bättre än mina förra skidor, atomic 9-10 eller nåt sånt i pisten och typ alla twintips är ju carvingskidor med.

jag tycker lätt att du ska köpa ett par twintip. jag börja jibba föra vintern,innan det så åkte jag mest pist med vanliga slalomskidor men när jag bytte till twintip så kände jag typ ingen skillnad.efter ett åk me twintipsen så hade man vant sig.

köp ett par allround skidor om du vill åka mycke pist o hoppa, då fungerar dem över hela berget.dock vet jag inte om silencer är en allround skida men det skulle jag ej tro att den e skulle mer tro att den e en freeride skida men jag tror nog den skulle funka bra den me:D

Tillbaka
Topp