Svårt att få på pjäxorna

Svårt att få på pjäxorna
Tjena,
Jag har ett par ca 10 år gamla salomon pjäxor som jag inte vill byta ut.
Jag harr svårt att få på dem - insidan är oerhört sträv oh griper runt vristen.
Finns det nåt tips på hur man får foten att glida ner i pjäxan lättare.
Testade med potatismjöl och det var helt ok, men finns det nåt annat?

Svårt att få på pjäxorna
Är problemet alltså friktion, dvs att Innerskon är så sträv att det är svårt att få ned foten i den? Det låter ju konstigt att man skulle tillverka Innerskor i ett sånt material. Om du inte vill byta pjäxorna kanske ett alternativ kan vara att byta innerskorna?

Svårt att få på pjäxorna
Bra tips.
OT: Finns det något motsvarande för att trycka ner uttagna innerskor i pjäxornas skal? Jag har skavsår på knogarna efter senaste skidveckan... Mina pjuck läcker så inneskon måste ut för torkning av ytterskon varje natt. Strumpa eller handske på handen för att skydda knogarna funkar bara sådär.

Svårt att få på pjäxorna
Finns en plastbit man kan köpa i skidaffärer att ha som skohorn
https://www.skistore.se/pjaxor/pjaxtillbehor/innerskor/boot-bib Denna var det jag tänkte på, har inte provat själv dock.

Fungerar tipp topp.

Har även efter en tankspridd morgon åkt omkring med den kvar i ena pjäxan. När jag upptäckte det på kvällen så var det med samma känsla som när man upptäcker att pjäxan är kvar i gå-läge. Så det var därför högersvängarna var lite underliga idag.

Vill man vara snål går det även att tömma någon pärm med gamla papper och klippa till ett registerblad av plast till lämplig form. Glöm inte att göra en ögla längst upp för att kunna dra upp den.

Svårt att få på pjäxorna
Bra tips.
OT: Finns det något motsvarande för att trycka ner uttagna innerskor i pjäxornas skal? Jag har skavsår på knogarna efter senaste skidveckan... Mina pjuck läcker så inneskon måste ut för torkning av ytterskon varje natt. Strumpa eller handske på handen för att skydda knogarna funkar bara sådär.
Jag tar aldrig ur mina innerskor så slipper jag det problemet. Torkar pjäxorna under natten med skovärmestavar. Om det finns fukt innanför ytterskalet vet jag inte, har inte uppstått några problem hittills under 6 år i alla fall.
En anledning till att jag inte tar ut inneskorna är att jag har lite påklistrade bootfitter-grejer som riskerar att rivas loss. Detta var rådet jag fick i butiken i Neustift/Stubai.

Svårt att få på pjäxorna
Bra tips.
Testa att ta på innerskon först och sen trampa i skalet.

Svårt att få på pjäxorna
Mera OT på temat hydrologiska fenomen i pjäxor så köpte fru pd jättefina Dalbello Kyra där skalet är frostat genomskinligt och innerskon har ett snygg mönster som syns igenom. Bra pjäxa i övrigt, men alltså snyggt designade precis som man kan förvänta sig när det är italienare som gör en dampjäxa. Efter några dagars åkning utan ordentlig torkning började även annat synas ...

Svårt att få på pjäxorna
OT: Finns det något motsvarande för att trycka ner uttagna innerskor i pjäxornas skal?
Kanske ...
Bootbib saves inliner.png

Svårt att få på pjäxorna
När du är klar med dem så kan nog biologiska institutionen tänkas vara intresserade. 🍄👩‍🔬☣️
Eeeh... när jag glipar lite på dem och tittar mellan skalet och innerskon så ser det bra ut. Och de promenerar bara iväg när jag har dem på mig....:ROFLMAO:

Nu är jag en ganska noggrann ingenjör och jag åker skidor vid 3-4 tillfällen per år, och efter varje resa så står pjäxorna i rumstemp en hel vecka med skovärmarna inuti, innan de åker ut i förrådet. Fukt evaporerar alltid ut om det inte är helt hermetiskt tillslutet.☝️

Svårt att få på pjäxorna
Jag tycker det är smidigast att trycka plösen och vristen åt ena sidan och sen bryta isär åt andra sidan med handen.

E1A75CBA-65DE-4580-9848-9C9730451C02.jpeg

Svårt att få på pjäxorna
Bekvämt och enkelt att först sätta på sig innerskon och därefter kliva i skalet. Gör omvänt sen när jag tar av mig pjäxorna 👍Mindre risk också med denna metod att förstöra innerfodret i innerskon, vilket kan ske om man är för våldsam...

Svårt att få på pjäxorna
Är det inte värre än så är du lyckligt lottad.
Jag behöver sparka som en besatt med framkanten på pjäxan mot marken eller en vägg för att få i foten.
Å enda sättet att få loss foten ur pjäxan är att klicka i den med foten i skidan och använda hela skidan som mothåll som en stövelknäckt. Hade första året med en sådan för det ändamålet men när den glömdes så blev skidan lösningen.
Scarpa Maestrale RS, typ randopjäxa med gåläge

Svårt att få på pjäxorna
Har de alltid varit svår att få på? Sedan inköp? Tänker att 10år blir en del materialutmattning. Behöver inte vara en dålig ide att kolla på nya och på köpet ett lättare insteg

Svårt att få på pjäxorna
Ja sedan dag ett. Det var att välja mellan pest å kolera. Det fanns flera med lättare insteg på Skistore men dessa satt bäst när foten väl kom ner. Men med flera pressningar senare så sitter foten bra. Jag bävar för nästa år då jag skall ut och se om jag kan hitta ett nytt par som är lite kraftigare.
Jag har en extremt olycklig kombination av en sned och knölig ankfot och storkben

Svårt att få på pjäxorna
Det var fan en trixig kombination. Får i mina fötter ganska lätt men vad jag kommer ihåg var Atomic Hawx och Salomon QST ganska enkla att kliva i. Kan Nordica HF vara något?

Svårt att få på pjäxorna
Ett annat klassiskt gammalt knep är att dra en nylonsstrumpa (tänk strumbyxor fast kort) över skidsockorna. Förutsätter att du har lite plats i pjäxan men om den är snart 20 år gammal sä lär det inte vara ngt problem.

Svårt att få på pjäxorna
Bra tips.
Fungerar även till det, fick göra det de första 14 dagarna i mars.

Tillbaka
Topp