Svårt köpa utr. från USA...

MrAxen

Medlem
Hej. Är det någon som känner till någon online-butik i usa som säljer burton-kläder till oss svenskar. har än så länge blivit nekad av buckmans.com, usoutdoorstore.com, the-house.com. Ska testa några till med verkar vara samma på alla. Någon som känner till varför de inte vill/kan sälja till Sverige?

Har nu även testat:tactics.com, altrec.com, backcountry.com
Helt klart är det ju något förbud, men vad beror det på?
Någon som vet hur man kan kringgå det?

turbokossaN sa:
Troligtvis är det en massa tull och fraktavgifter som företaget inte vill grejja med :)
Nej, detta är inte fallet (Det tillkommer ju inte mer tull om du köper en Burton jacka och skickar den än att köpa t.ex en 686 jacka?). Burton och dess syterbolag har väll någon policy som gör att sakerna du köper i Usa inte fårn skickas till Europa.

Japp, det är bara så det är. Antagligen för att försäljningen i europa skulle tappa om alla beställde samma prylar billigare från usa. Var samma visa med Oakley förut också, vet inte hur det är nu.

har samma problem, mailade och frågade Porterstahoe.com, de enda lösning de hade var om jag hade någon släkting eller vän som kunde köpa dem för att senare skicka dem vidare.

Du kan köpa en amerikansk brevlåda, då skickas dina varor dit och sen skickar företaget som hyr postboxen åt dig vidare till swe. Googla på postbox i usa eller något sånt.

Jag tackar för alla svar. Försöker kolla med en kompis i USA nu men jag tror postbox är smidigare. Håller just nu på att skaffa en fiktiv adress i usa. Mycket bra grejer:)

Någon som har en postbox i USA och vilket företag har ni i så fall? Skulle inte vara kul att bli lurad...

MrAxen sa:
Jag tackar för alla svar. Försöker kolla med en kompis i USA nu men jag tror postbox är smidigare. Håller just nu på att skaffa en fiktiv adress i usa. Mycket bra grejer:)
Vi brukar använda MyUsa ibland, funkar bra!

En liten följd fråga där:
Hur blir det med tullen?
Kan man få hjälp av företaget som hyr ut postboxen att packeteraom (ifall man nu skulle vilja fuska..) eller slänger dom bara på en ny adresslapp och skeppar vidare? :)

Totemann sa:
Hur blir det med tullen?
Kan man få hjälp av företaget som hyr ut postboxen att packeteraom (ifall man nu skulle vilja fuska..) eller slänger dom bara på en ny adresslapp och skeppar vidare? :)
Det där är väl knappast helt 100%-igt. Händer allt oftare att tullen packar upp grejjer och kollar vad det är. Oavsett om det är en gåva eller inte kan man ju ändå bli tvungen att visa kvitto för grejjerna.

Som jag förstår det kan jag själv välja vad jag sätter för värde på paketet, och därmed försöka styra tullfrågan. Men som Nojlas sa: Packar dom upp skiten får du ju pröjsa ändå...

Nojlas sa:
Totemann sa:
Hur blir det med tullen?
Det där är väl knappast helt 100%-igt. Händer allt oftare att tullen packar upp grejjer och kollar vad det är. Oavsett om det är en gåva eller inte kan man ju ändå bli tvungen att visa kvitto för grejjerna.
Självklart, men ifall det inte går att få paketet ompackat så är ju chansen att få igenom det 0.. Ifall det är en "seriös"firma (eller oseriös ur lagens synpunkt..) så är det knappast så svårt att packa om något mjukt så att det ser ut att vara ett paket av mindre värde. Det gör att chansen för upptäckt lär vara VÄLDIGT liten, även om den ju såklart finns där..

Jag har kollat flera olika hemsidor som kör med att man får en "egen" Amerikansk mailbox. Problemet är, skulle jag säga iaf, att de kör jävligt dyra fraktkostnader. T ex så de flesta sidor jag har kollat kör med runt 30-40 dollar per lbs, vilker är ca ett halvt kilo!!Så vill man fixa skidor eller tyngre utrustning så är det bara att göra matten själv...ovärt:/. Sen har jag kollat upp deras policy, och eftersom att det är ett lagbrott i Usa att markera grejer med "gift" om det är varor som har köpts över ett visst värde, så gör det inte så. Så även sidan som jetcarrier, som hade sjyssta priser på frakt och så, så blir det fortfarande tull avgifter och sånt...Så det enda jag skulle kunna rekommendera om man vill köpa från Usa är att gå via nån man känner, jag har gjort det ett par gånger, det har märkt paket "gift" och jag har klarat tull och dyl. Problemet är väl om man beställer större grejer, ta t ex skidor eller snowboard. För enligt svensk tullag så får inte presentens värde överstiga 500 kr, kolla tullverket.se. Och köper man te x ett par skidor som kommer i ett jättepaket, blir det nog svårt att övertyga tullpersonalen att det där paketet inte är värt mer än 500 spänn...men å andra sidan skulle iofs personen som skickar bara markera det som värt 450 spänn lr nått, svårt för tullpersonalen att bevisa motsatsen om inte kvitto och sånt finns, om det inte gogglar eller kollar på freerides pryldatabas=)

Jag gick den lättaste (?) vägen. Beställde en HH Survial Suit till en kompis som är i staterna till slutet av november. Slapp fraktkostnader (Gratis frakt vid order då värdet på varan överstiger 100$)

Tullen har lärt sig att många försöker fuska in varor i landet som Gifts, och för att en gift ska vara helt tull & moms fri ska får värdet inte överstiga 500 kr.

Alternativet är ju att be den som skickar att skriv att det är en gift med ett värde som inte överstiger 500, men är det massa saker lär inte tullen köpa att du köpt Oakley's för 100 spänn

Så åk över själv, grymt land det där US and A. Eller försök flörta med en polare

Postboxar osv är DYRT, och fastar du i tullen kan du få problem.

Tullen's hemsida är att rekomendera, allt står där

Mvh

Andreas89 sa:
Jag har kollat flera olika hemsidor som kör med att man får en "egen" Amerikansk mailbox. Problemet är, skulle jag säga iaf, att de kör jävligt dyra fraktkostnader. T ex så de flesta sidor jag har kollat kör med runt 30-40 dollar per lbs, vilker är ca ett halvt kilo!!Så vill man fixa skidor eller tyngre utrustning så är det bara att göra matten själv...ovärt:/. Sen har jag kollat upp deras policy, och eftersom att det är ett lagbrott i Usa att markera grejer med "gift" om det är varor som har köpts över ett visst värde, så gör det inte så. Så även sidan som jetcarrier, som hade sjyssta priser på frakt och så, så blir det fortfarande tull avgifter och sånt...Så det enda jag skulle kunna rekommendera om man vill köpa från Usa är att gå via nån man känner, jag har gjort det ett par gånger, det har märkt paket "gift" och jag har klarat tull och dyl. Problemet är väl om man beställer större grejer, ta t ex skidor eller snowboard. För enligt svensk tullag så får inte presentens värde överstiga 500 kr, kolla tullverket.se. Och köper man te x ett par skidor som kommer i ett jättepaket, blir det nog svårt att övertyga tullpersonalen att det där paketet inte är värt mer än 500 spänn...men å andra sidan skulle iofs personen som skickar bara markera det som värt 450 spänn lr nått, svårt för tullpersonalen att bevisa motsatsen om inte kvitto och sånt finns, om det inte gogglar eller kollar på freerides pryldatabas=)
du betalar inte för frakt över 100dollar på typ alla hemsidor i USA
skicka gratis till jetcarrier o dom fixar frakten billigt, men du måste alltid betala 25% moms... men det funkar smidigt och bra, glöm inte att välja flygfrakt bara så ni inte skickar med båt ;)

Tillbaka
Topp