Svårt med brädvalet.....

erlandsson67

Ny medlem
Svårt med brädvalet.....
Hej på Er! Har hamnat i ett litet vakum vad gäller att komma till skott med att köpa ny bräda. Är 40 år, har åkt bräda i ca 15 år, 184 cm, ca 80 kg, stl 44. Är inte längre i parkerna o kör utan kör freeride åkning bara, kör uteslutande i en riktning. Är ute efter en bräda som är vass o rapp i carvingsvängarna i våra hårda nordiskapister, som skall vara kanon i lössnön på stora fälten men även kunna lekas ned mellan fjällbjörkarna i pudret som kan tänkas finnas där. Hoppar bara lite enklare flygturer där det bjuds under friåkningen. Har kört en Salomon 157 bräda. Står o väljer mellan Burton Supermodel, SupermodelX, Custom, CustomX. Frågan är vilken bräda man skall välja och vilken längd på den. Funderar också på om man skall gå på en X bräda eller ej? Vilken hårdhet har brädorna samt vilken är således lämpligast. Bindning till dessa brädor, Cartel eller P1.
Synpunkter på Burton SL-10, DriverX eller t.ex THIRTYTWO LASHED 07. Oj det blev mycket det här. har Ni tips och funderingar så vädra gärna dom Mvh/Peter

Svårt med brädvalet.....
..

pinns funderingar -->

du åker nästan bara pist och utanför, är en skön gammal räv och du kör +/+ .. då är det dags att du får den underbara känslan av att kunna dra på ordentligt och ha en bräda som följer din minsta vink när du pressar på i svängarna.

1. Burton T6 164cm (perfekt midja, perfekt för dig)

2. Burton Custom X 164

3. Supermodel X 164

..................

Driver X kan vara lite overkill, då är Ion bättre .. (SL-10 är mjukare än Ion)

Cartel, eller Co2.. kanske till och med C60 :D

/Pinn

Svårt med brädvalet.....
Jag vill bara säga, släpp Burtonhyllan och kom in i matchen. Jag tycker du ska överväga en bräda med Magnetraction, finns på Libtech, Gnu och troligen kommande brädor från smokin snowboards. Det ska ge god effekt på carvingen i hård pist. Andra kandidater kan vara Arbor eller Never Summer.

Lashed är liksom inte riktigt en boot i samma liga som de övriga nämnda. Den är ganska mjuk och väldigt mjuk jämfört med Driver X. Finns styvare 32 boots som exempelvis Forecast och Prime.

Bindningar? Flux :)

Svårt med brädvalet.....
Våga vägra burton!!!

Har kört två säsonger på en F2 Eliminator som är riktigt vass i hårda pister!!
Körde custom 162 förut och kände att jag inte fick den att presterade som jag ville, F2:an är raka motsatsen och jag liknar den med en ettrig Ferrari som klarar mer än jag klarar!!

Har tyvärr inte hunnit prova den offpist men den går att bakmontera rätt långt så det borde funka!!

Jag hade turen att komma över en förra åretsmodell för en skaplig slant. En ny är iaf lite billigare än en motsvarande burton!!

Mer info här!
http://www.blue-tomato.at/ProductDetailAction.bto?selectedNode=Vd4rDLRGc5xUEBWgen8Aie-1
Obs!! Fri frakt över 200 Euro!!!

Senast ändrad:
Svårt med brädvalet.....
Driver X är overkill.. Teståkte en och den var f*n styv alltså :) Knappt skoj.

T6 är ev burton sämre bräder, i längden. Fungerar i max 3-4 år sen är den helt slut. För tunt belag och klarar bara 2 riktiga planslipningar. Då tycker jag att custom X är klart bättre (men jag gillar den inte alls).

en tapprad bräda som supermodel är ju ett steg till mot puder hållet, men man klarar sig faktiskt med en vanlig planka om man inte åker en massa puder... Så jag tycket inte du borde ha en supermodel (aldrig åkt på en tapprad så är inte helt insatt).

Custom X hade jag i en säsong, jag tyckte det var en död bräda och som krävde aktiv åkning för att fungera bra. så fort man slappnade av så försvann allt vad isgrepp hette.

Custom, Grym bräda till det mesta. Lever och är rolig! Min allround favorit och många andra också.

Bindningar - P1/c60 eller Någon bra flux modell. Trivs bra på super titan jag.

Angående magne traction. Om det är så bra som folk säger är det givet att du ska ha en magne traction bräda. Vågar du testa något nytt så kör på! Förhoppningsvis får jag teståka en i vinter och om upplevelsen är så bra som folk säger säljer jag allt mitt (3 plankor) och går över till magne traction på rubbet!

En bräda som jag tror skulle passa dig (Vad jag läst mig till) Lib Tech Travice Rice !
http://www.lib-tech.com/rippers/travisRice/travisRice.html

Edit.

Angånde längden så är 164 nog en bra längd. jag är 186 och åker på 164 och det känns okej! skulle kunna ha längre i pisten.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp