Svensk död i lavinolycka i Frankrike

Fippe

Ny medlem
Minst tre personer dödades på tisdagen i flera laviner i skidparadisen Val Thorens, Les Arcs och La Plagne i de franska Alperna, rapporterar franska nyhetsbyrån AFP.
En av de omkomna var en svensk i 40-årsåldern.

- Det var en svensk man i 40-årsåldern, säger Nina Ersman vid utrikesdepartementets (UD) presstjänst, till Expressen.se .
Enligt uppgift åkte svensken skidor i lössnön utanför pisten när lavinen gick.
- Det var på förmiddagen, säger Ersman till TT.
Mannens anhöriga har underrättats om olyckan, enligt UD.
Myndigheterna i området varnar för stor lavinfara efter flera dagars kraftigt snöfall. Flera personer har dött i laviner i andra delar av Alperna sedan i helgen.

Av EXPRESSEN.SE /TT

Även i valdisere har en person dött och en allvarligt skadad. å där var man nyss, men med mkt mindre snö då. vi fick "bara" smaka på 30-50cm nysnö.

Här i st.anton letar dem fortfarande efter en amerikan och tre kanadesnare dog direkt. Har susat helikoptrar en hel del och idag var här 60 pers frün österrikiska armén och letade efter den saknade...

Så här är det varje år.

Efter en längre tid utan snöfall ramlar det ner en massa på kort tid.
Till och med ganska erfarna åkare blir som galna, glömmer alla oskrivna regler hur man skall förhålla sej på ett berg.
Sen har vi dom som aldrig har någon aning om faran för dom fattar inte vad det handlar om.

Hela Frankrike har för närvarande en 4.a på lavinskalan. Det innebär att det är näst intill livsfarligt att åka brantare sluttningar än 20 grader.

Troligen kommer fler olyckor att inträffa de närmaste dagarna innan snön satt sej.

Sorgligt för dom drabbade hur som.

Man vet ju själv hur dum man har varit ibland och gett sig ut i terrängen även fast det vajar varningsflagg och stora femmor lyser överallt. Det är jävligt svårt att stå emot.
Blir dock lite enklare ju mer kunskap och erfarenhet man skaffar sig.

Jag hade aldrig gett mig ut i sådana områden utan lavinsändare, sond och spade. Det hjälper iofs föga om lavinen dödar en direkt :/

Kommer ihåg när jag var 20 och åkte snowboard i "grytan" i Chamonix. Hade ingen aning om faran då och åkte glatt där ett par ggr.

Ska till Val Thorens v6 och hoppas att lavinfaran är minde då.

Det vänder sig lite i magen när man tänker på faran som hela tiden finns där när man kör offpist.

Att åka med någon som skråar över en i offpisten är direkt livsfarligt :/

Kanske bra att ta till sig just detta att han i valT faktiskt hade tranciever och åkte med instruktör, men dog ändå samt att de i la plagne åkte med guide men dog ändå.

Är det nån som vet var i Val Thorens lavinen gick, var nere vecka ett då var det bara en tvåa. Fanns ju knappt snö då.. Men som sagt man blir alltid lika berörd...
R.I.P

Det är tyvärr som Kartong skriver. Det är likadant varje år när snön kommer att folk blir som tokiga och ger sig ut där de kanske inte borde.
Jag ska inte säga nåt, jag har gjort en hel del dumma val när det kommit mycket snö, men turligt nog klarat mig ur situationen.

Jag har tidigare här på Freeride, http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=16274 efterlyst någon samlad sida för hur lavinfaran ser ut runtom i Europa blandat med nån liten "lavin-skola" för att man ska bli en aning klokare på hur laviner "fungerar".
(http://www.snoskred.no) tycker jag är ett bra exempel på samlad fakta om laviner och lavinrisker runtom i Norge. Självklart är allt detta färskvara, men jag tror att vi alla (inklusive mig själv) behöver få en påminnelse då och då om att det faktiskt är riktigt, riktigt farligt på vissa ställen.

Många av oss åker charter till Alperna och tänker kanske (jag vet att jag gjort det) att laviner bara drabbar dem som är ute och hikar en bra bit utanför pisten och så länge man "bara" åker lössnö bredvid pisten bör det väl gå?
Sen är det ju också så att fler och fler åker ner till Alperna på egen hand och tar sig dit där snön finns. När vi åker ner i februari (flyg + hyrbil) kommer vi ha med oss laptopen för att på så sätt veta var snön finns.
Då är det av högsta intresse att kunna se hur lavinrisken ser ut i området och inte enbart där man befinner sig för dagen. Visst kan jag gå in på varje orts egen hemsida för att få reda på detta, men jag saknar översikten över ett helt område.

Med en liten "lavinskola" kan man åtminstone lära sig de mest basala kunskaperna såsom att undvika lutningar över 25 grader och ej heller att åka på läsidan på berget. Håller man sig till de två grundreglerna kan man känna sig någorlunda säker även om det inte är någon hundraprocentig garanti.

Ska man ge sig ut (även om det bara är lössnö mellan två pister) ska man (enligt mig) åtminstone ha koll på hur snö förändras beroende på väder och vind, lutningens innebörd m m.

Jag rekommenderar å det varmaste boken "Laviner" från Fjällsäkerhetsrådet (ISBN 91-620-1209-6) som bl a finns att köpa på miljobokhandeln.com

Sist, men absolut inte minst. Var försiktiga i vinter. Inget åk är värt livet! Stå hellre över ett åk du känner dig osäker på.

Nu ska vi ta det lite lugnt här Backside....

"Med en liten "lavinskola" kan man åtminstone lära sig de mest basala kunskaperna såsom att undvika lutningar över 25 grader eller att åka på läsidan av berget. Håller man sig till de två grundreglerna kan man känna sig någorlunda säker även om det inte är någon hundraprocentig garanti."

Det är väl ändå så att det på läsidan samlas mest snö, just för att det är lä, vilket i sin tur innebär mer lavinfara...

Var trygg, välj rygg...

Lugn och fin nu Storpotaten. Läs gärna om mitt inlägg igen...

Just av den anledningen ATT det samlas mest snö på läsidan skrev jag att man skulle UNDVIKA att åka där.

Jag skrev "...undvika lutningar över 25 grader ELLER ATT åka på läsidan av berget"
Hade det däremot stått "undvika lutningar över 25 grader ELLER åka på läsidan av berget" så hade jag syftat på att man SKULLE åka på läsidan.

Förvisso är syftningen aningens vag så jag ändrar den till "undvika lutningar över 25 grader och ej heller att åka på läsidan på berget"

För att det ska vara än mer tydligt; ÅK INTE PÅ LÄSIDAN AV BERGET... :-)

Kul att man åker till Val Thorens i morgon...kan man inte liiite lite offpist ens? bara brevid det pistade området?? eller är det farligt där med...man blir helt nojig nu...

Fy, sånna händelser är fruktansvärda...R.I.P

Jo, jag tyckte nog den var aningens oklar... Dock står det nu helt klart vad du menar.

BobMalin: Visst går det att åka OP, bara du har rätt utrustning, åker på rätt ställe och att du har en flarra Fernet i brallan.

Med rätt ställe menar jag naturligtvis där det inte är lavinfarligt, kan du inte avgöra det själv borde du nog inte åka där.

BobMalin.

Håller fullständigt med Storpotaten. Klart att du kan åka offpist. Så länge du har koll på var du ska åka och inte.
Håll koll på lutningen. Oavsett hur mycket snö det kommit den senaste tiden KAN INTE laviner gå om lutningen understiger 20 grader. Chansen är MYCKET LITEN om lutningen är 21 - 25 grader (5 laviner av 277. Uppmätt i USA 1950 - 1995)
Allting över 25 grader ska du passa dig för om du inte har mycket god koll på hur vinden, temperaturen och snötäcket sett ut/ser ut. Givetvis ska du inte heller ge dig ut utan rätt utrustning och kompisar (som givetvis också är utrustade och har precis som du, kunskapen att använda grejorna)

Det finns en rätt bra folder och film som går att tanka ner på följande http://www.slao.se/sakerhet-4.html

Är du en riktig fena på att åka och vill åka säker offpist kan du alltid ge dig på lutningar över 60 grader. Då är det ingen lavinfara alls. Kan å andra sidan vara svårt att någon snö överhuvudtaget ligger kvar på såna lutningar... :-)

Att du sen blir mycket snyggare med en Fernet Branca i kroppen är en annan femma... :-)

Ojdå, killen bodde i Luleå, där bor ju jag, kanske nån man kände.

Backside!

Du har säkerligen rätt i att laviner inte utlöses i sluttningar som är flackare än 20 grader. Men ... laviner som utlöses i brantare hang kan mycket väl gå vidare över en flack sluttning. Dvs. det är ytterst viktigt att man även är försiktig på flackare sluttningar om det finns brantare backar ovanför! Och när det kommit mycket snö finns även risken att laviner spontanutlöses av sin egen tyngd ... har du varit i Alperna och hört "tågen" mullra vet du vad jag menar! Så risken finns att man drabbas av en lavin även i flackare backar.

That´s all kids! / MM

Mountain Man.

Helt klart måste du hålla koll på bergen runt omkring. Det har hänt rätt ofta att skoteråkare åkt med i laviner när de åker i dalgångar och laviner gått ner från bergssidorna.

Lavinen som gick 1988 (för oss som är i den gamla skolan och minns den...) i St Anton gick över både floden, järnvägen, vägen och in i byn där den krossade flera hus, däribland ett hotell som Lion Alpin hade...

Det finns med andra ord inget sätt att vara HELT säker på (madrasserad cell kanske). Allt handlar bara om att minimera riskerna så gott det bara går.

Var i La Grave förra året och vi kände oss riktigt små när vi hörde (och såg förödelsen) av flertalet laviner som drog fram...

Ett ställe där vi åkt dagen innan bestod bara av stora blå isblock efter att en lavin dragit fram där.

Kikade precis iggenom den här foldern som backside länkade till...

Där står det om en grupp som hamnar i en lavin i närheten av Keb.. Vidare står det att Stellan blev hittad och uppgrävd tack vare transciever, spadar samt gruppens erfarenhet... Jojo.
Tidigare i texten har man läst att Katty säger: Vi har en spade men hade behövt två till... Hur erfaret är det att ha med sig en spade? Vad hade hänt om personen med spaden hade blivit begravd? Med tanke på att Stellan låg 1,5 meter under snön tror jag Tack o Godnatt!
Nej, alla ska ha varsin spade med sig. Den som inte har spade får inte följa med, så enkelt är det.

Basta!

Mycket bra regel. Har man inte utrustning får man inte följa med. Man vill varken ligga under snön och inse att de andra inte har utrustning eller stå uppe på ytan och inse att han där under inte har sändare :(

Nu ska jag till åre iaf ... hur är lavinfaran där uppe?

Och hur kul är det att üka pü berrget om det lutar 20 grader??
Man vill ju för fan fü lite fart under laggen!

Läskigt med laviner!!! var själv i en liten lavin i Chamonix förra året. Dålig sikt, massor med snö och hård plus något isig snö under pudret..... ingen hit!!! Det lagret som drog med mig och mina vänner (5st med mig) var bara 15-20 cm tjockt, men jävlar vilken kraft snön hade! Vi höll gott avstånd till varandra och tog det relativt lugnt, men rätt va det var så hade man ingen kontroll på någonting... Jag åker själv telemark och upptäckte den STORA faran med att ha säkerhetsvajer mellan pjäxor och bindningar (om man åker i lössnö). Så länge jag hade skidorna på pjäxorna kunde jag styra ("surfa") någorlunda på snön för att hålla mig i ytan av lavinen, men när den ena skidan lossnade från bindningen var det ingen idé att ens försöka. Den lösa skidan fungerade som ett ankare och drog mig neråt utan att jag kunde göra något åt det... riktigt läskigt! Lavinen som drog med mig och mina vänner var stor till ytan (jag drogs med i ca.150-200m) men som tur var blev den aldrig djupare än ca. 1-1.5 m längst ner där snön samlades plus att snön var riktigt löst puder. Ingen blev begravd utom ett par stavar och en skida.... En lärorik upplevelse, och som sagt var försiktig med att använda säkerhetsvajer (telemarkare) om du åker där det kan vara risk för lavin (man skall ju alltid åka där det är SÄKERT, men i bland är det svårt att veta hur förhållandena är). Jag tappar mycket hellre ett par skidor än upplever kännslan av att ha ett ankare på ena foten som drar mig ner i snön igen.

Ha de!

För ett år sedan hade jag nog reagerat ganska kritiskt mot alla dessa dödsfall som förekommit senaste tiden. Jag hade trott att de som förolyckats varit op-ligister/amatörer utan nånsomhelst riskuppfattning.
Men i år så känner man bara en oerhörd uppgivenhet. Orsaken till det är att när det hänt en själv (Saalbach 25 mars 04) och man överlevt så förstår iaf jag hur lätt hänt det är att man hamnar i skiten.
Att åka Off Pist efter flera dagars fet dump är ju så oerhört frestande, framförallt när det varit nästintill snötorka i hela alperna ett långt tag.
Utanför pisten så är alla risktaganden ens egna beslut och vänder man om där det är överhängande fara för laviner så hamnar man nästan säkert inte i en heller. Men alla vet hur svårt det är att vända om när man har den där orörda nysnön nedanför sig. Och även om man har utbildade medåkare med rätt utrustning så kan det ändå konstateras att man har en grym tur om man kommer upp ur en lavin levande (om åkaren är helt begravd så att säga). Och dessutom så får man inte särskilt många chanser att lära av sina misstag heller!!
Det är väl så att ingen lavin är det andra lik så att jämföra olyckor är väl knappast värt besväret, men att kritisera andras misstag är något som jag iaf kommer att akta mig för framöver för ingen vet vad som rör sig i huvudet hos åkaren som hamnar i lavinen just då!!!

MVH

Skulle även vilja ta upp frågan om att känna terrängen. Detta gäller alltid men blir särskilt viktigt när lavinrisken ökar. Förutom att vu fortlöpande måste bedöma lutning och snö med mera bör all offpiståkning planeras på förhand (i idealfallet). Det finns annars en stor risk att man hamnar i jobbiga lägen där man tenderar att tänka bekvämt. Tänk dig att du att lavin risken är förhöjd men att du ändå ger dig ut i offpisten. Du bedömer lutningen som så pass beskedlig och snölagrena på västsidan som relativt säkra. Efter ca en kilometersåkning kommer du till en liten avsats som du inte såg nerifrån (som du inte vill droppa, säg 7-8 meter). Du har nu två val: Antingen svänger du av lite mot norr där det visserligen ser jäkligt fint ut men brantar på rätt rejält, kanske upp emot 30-35 grader. Alternativet är att lägga dina feta tunga monster på ryggen och börja pulsa uppåt i midjedjup snö i ca 2 timmar. (Eller som jag (i bästa fall) hade gjort. Slängt på hudarna och med lös häl varit uppe på en halvtimme.)
Valet borde vara lätt men är det det i praktiken? Sensmoralen av min historia är att vi inte skulle ha valt denna sluttning från början om vi hade känt terrängen.

/Matte

Det är bara att beklaga att sånt här skall behöva hända, den vecka har jag varit i Val Disére och en sak som slår mig är hur många "guider" det är som släpar med vem som helst bara dom betalar och vad gör dessa personer som ena dagen åkt med guide jo tar samma repa igen även om han inte har en aning om snöförhållanden ändrats från gårdagen.

Detta var mitt första besök i frankrike på ett par år man slås av att folk även guider skiter högaktningsfullt i avspärrningar och dyligt, i Kanada som jag varit dom senaste säsongerna respekterar man avspärrningarna men det kanske är dom franska pistörernas fel som inte har samma förtroende.

Nä kunskap, utrustning och kompisar som har vett att säga nej när det ser för lurigt ut är bästa försäkringen.

Mvh
Magnus

ja va i val thorens förra veckan, och borgmästaren sa att inga guider fick ta med skidgrupper ut i offpisten.. det var riktigt mycket snö kan ja säga. och det var riktigt underbar åkning! även fast man inte vågade åka jättemycket offpist så vart det några FINA åk, i midjedjup puder!! riktigt underbart!!!

Jag och min Ucpa offpistgrupp hamnade i en lavin i tisdags på aguillen. Ingen höjdare det var nog bara tur att ingen strökmed. Det var sammanlagt ca 15pers somblev drabbade mer äller mindre dom flesta som han undan satt bara med snö till bröstet men jan och någon fler blev med släpade ca 80m och helt begravda...Inget jag kan rekomendera

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp