Svensk husmanskost i alperna - bra eller anus?

nissecalle

Ny medlem
Hej mat- och skidglada vänner,

Jag har en öppen fundering och undran.

Efter att man ha spenderat x-antal vintrar i de berömda bergen. Vi har alla suttit ett par gånger, oftast efter en svettig puderdag, på afterskin och drömt sig hem till isterband, wallenbergare, stuvade makaroner och lingonsylt.

Saknaden har varit stor - men utbudet litet. Om ens något.

Tror ni, gamla, som unga rävar, att det hade fungerat med ett svenskt kök, med ena foten i Sverige och andra i Frankrike. Nere i alperna. Eller hade floppen varit total?

Då menar jag i orter så som Chx, Anton, Valto, BadGastein osv. Större orter med mycket skandinaviska säsongare.

Ordet är fritt!

Väl mött,
C.

Bra där! Och det är nog inte bara svenska säsongare/turister som gästar, för visst har väl svensk husmanskost ett gott rykte utomlands?

Och falukorv, svensk falukorv. St Antons motsvarighet håller helt enkelt inte måttet, trots tappra försök till ugnsbakad dito i miniugn.

PM'a om du behöver provsmakare, kökspersonal eller prinskorvsleverantör!

Men är ni fulla eller? Ingen frisk människa äter väl frivilligt maten ni nämnde?

Jag tror verkligen inte att det skulle fungera med en restaurang som serverar svensk husman i alperna. De som vill ha det mest är väl säsongarna som är hemifrån några månader, och inte vecko turisterna. Sen är det ju inte många säsongare som äter ute så ofta!

Skojig idé! Tyvärr tror jag att kundunderlaget är för litet i alporterna för att något sådant skulle funka. Nog för att skandinavien i allmänhet (och Sverige i synnerhet) profiterar från ett positivt skimmer i de tyskspråkiga länderna, men alperna är något annat. De har upplevt sin beskärda del av sentida vikingahärjningar och gillade det inte... :)

Däremot kan du ju ta konceptet \"Scandinavian Tapas\" (som jag iofs bara sett på Arlanda) och öppna i mindre skala i städer som ligger hyggligt nära alperna (Salzburg, Innsbruck, Zürich, Bern). Det skulle kunna funka skitbra och där har du skidåkning inpå husknuten ända. Eller i allafall nästan.

Enda anledningen att jag inte snor hela konceptet av dig är att jag helt saknar enteprenöranda. Vill du däremot ha en delägare som kan regionen, spåket och kulturen kan du ju höra av dig... ;) Ha en bra kväll.

MVH
Daniel

Håller med, as bra idee.

Jag saknar något vettigt alternativ till hamburgare/schnitzel med pommes. Har ännu inte lärt mig gilla knödel o förutom någon enstaka pastarätt är alternativen rätt dåliga både i backen och byn om man inte vill spendera 17e+ på en måltid.

Jag tror kanske inte att en resturang med endast husmanskost skulle klara sig, men att nicha sig lite åt svensk/nordisk mat tror jag skulle kunna funka fint. Problematiken är att få turister som kunder, många bummare lagar egenmat. Men jag tror det skulle funka bra i Anton iaf! Svensk falukorv längtar vi efter hela vintern.

-Sophie

Ja alltså, jag tror du är fel ute om du vill försöka sälja mat bara till svenskar som är utomlands. Då är målgruppen för smal.

Däremot om du lyckas göra bra mat helt enkelt, på ett spännande skandinaviskt sätt, tror jag du är hemma. Mat som tilltalar alla människor. För din egen ekonomis skull, gärna med en något "lyxigare" förpackning så du kan ta hyfsat betalt.

Alltså; vällagad skandinavisk husmanskost, som också kommer tilltala icke-skandinaver. Kombinerad med klassisk mat med skandinavisk touch. Det tror jag på.

Om restaurangen har ena foten i den lokala matkulturen och den andra i något svenskt så kan det funka.
I övrigt handlar det nog mest om att hitta rätt ort/lokal där man kan finna en passande målgrupp. (Jag tror inte du ska vända dig till svenskar - snarare lansera käket som något exotiskt.)

Själv hade jag nog satsat på en ort med ett högt prisläge och försökt bli en gourmékrog där råvarorna baseras på svenska delikatesser - men maträtterna är både svenska och lokalt inspirerade. Jag hade därmed undvikit de största svennehålorna - då dessa skandinaver troligtvis inte vill käka svensk mat på sin utlandssemester. (Säsongare är en kundgrupp som jag inte hade inriktat mig till p.g.a. att de ofta har en tight budget)

Självklart fungerar din idé - bara du hittar en målgrupp som är intresserad.

Edit: Instämmer med FF.

Senast ändrad:
Okej.

Vänner, kamrater och rutinerade höger vänstergubbar. Tack för era svar.

Saken är att det skulle skapats ett kök, med ena foten i France elegance och andre i Svedala. Nu sket det sig totalt då skador, uppväxt och sambo stod i vägen.

Men uppskattar alls svar. Speciellt från Noljas & FF som är gamla förebilder. Ge mig ett år eller tre så har ni en resto, hotell som har skandinavisk/svensk anknytning.

Tack för all hjälp!
C.

Hehe, väl bekomme. När du kollar på vilken ort du vill göra business i; Hur ser ortens normale besökare ut? (jmfr st moritz, lech eller cham). Är orten tillräckligt stor kanske det inte spelar så stor roll om hälften är fattiglappar dock. Men hur lång är också säsongen? Kommer folk dit på somaren?

Är syftet med att öppna restaurant att du ska kunna jobba på din favoritplats på jorden (för isåfall är ju valet lätt), eller är det att skapa en verksamhet med maximal lönsamhet? Kanske är det bättre att kolla på städer, i nära anslutning till bergen om du vill satsa på din restaurant med maximalt vinstsyfte. Nån ort där folk dessutom gärna är vana att betala ett premium för fin mat... Zurich? Innsbruck? Jag vet inte.

En annan grej att tänka på är också såklart hur jävlig är byråkratin och invandrarfientligheten i respektive land? Kanske faller tex schweiz på detta?

Sen så är jag rätt säker att det finns restauranter ute i världen (london?) med detta koncept som är lyckade och populära. Googla upp dessa ställen, snacka lite med ägaren och besök krogen för inspiration.

Ser fram emot att få pröva dina wallenbergare med saurkraut och lingonkompott. Oxfilet med rotfruktsrösti och kantarell-tryffelstuvning. Eller vad du nu hittar på =)

Hmm nu blev jag hungring av detta matfantiserande ;)

Tillbaka
Topp