Svensk lavinskadad i Österrike

Är det bara jag som får känslan av att de åkte lite för många åt gången... 3 stycken drogs med, av de 8 som var tillsammans. Verkar inte ha åkts efter "en-person-i-taget"-principen...

Kanske lite förutfattade meningar, men det verkar vara många rena parkåkare bland de svenska snowboardåkare som åker till Mayrhofen och detta kan innebära att de kanske inte har de nödvändiga kunskaperna?

Är nere i Mayrhofen, och så vitt jag vet är det ingen av de svenska bummare som är där nere som är inblandade. Kan förstås finnass andra man inte träffat/vet om. Ryktet kanske går senare mot kvällen..

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men är det inte direkt livsfarligt att köra offpist på en glaciär?

R00bert sa:
Är nere i Mayrhofen, och så vitt jag vet är det ingen av de svenska bummare som är där nere som är inblandade. Kan förstås finnass andra man inte träffat/vet om. Ryktet kanske går senare mot kvällen..

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men är det inte direkt livsfarligt att köra offpist på en glaciär?
Alltid förenat med livsfara att åka offpist, dock stämmer det att glaciärer har några extra faror som lurar (sprickor). Hintertux glaciär är också en av de mest spricktäta.

Även Expressen; http://www.expressen.se/Nyheter/1.1440993/svenskar-i-lavin-i-osterrike
1058713442.jpg

lavin1_837660l.jpg

Efter att ha kollat på dessa bilder som finns i båda tidningarna, är jag lite skeptisk till hur de som jobbar med säkerheten där nere sköter sina jobb!
Dessa skidåkare åkte nära liftarna och trots att det var utanför preparerade pister så tycker iaf jag att de borde ha bättre koll på laviner när det är så pass nära liften!
Till på köpet verkar det som att det går en offpist nedfart precis jämte och då borde man kunna kräva att det är lavinkontrollerat, och om man inte fixar det kan man lika gärna ta bort nedfarten från pistkartan!

Senast ändrad:
Sen kanske man ska vara försiktig med att häva ur sig anklagelser mot människor som nyligen varit inblandade i en allvarlig olycka. Särskilt om man inte har mer på fötterna än artiklar i Aftonbladet och Expressen...

Så länge det inte är ett markerat åk kan man ju inte beskylla skidorten. Man har ju faktiskt ett egenansvar som skidåkare att när man åker på en omarkerad led finns det alltid vissa risker involverade. Man kan ju dock tycka att någonting som ligger precis bredvid pisten (om detta nu stämmer) bör vara kontrollerat eftersom folk helt säkert kommer att åka där.

Roobert: Tänk på hur det skulle vara att ge sig ut i trafiken på cykel utan att ha en aning om hur trafikregler fungerar. Ganska livsfarligt (men troligtvis händer ändå inget). Ge dig sedan ut med kunskap om hur trafiken fungerar och du kan framföra din cykel bra mycket säkrare. Det betyder dock såklart inte att farorna försvinner och om du trillar på din cykel framför en lastbil är du rökt, oavsett hur många gånger du cyklat förrut. Detta tänk kan man med lite fantasi översätta till skidåkning i lavinterräng och på glaciärer mm... Lite larvig paralell kanske, men jag hoppas du förstår vad jag menar.

Anzom sa:
Även Expressen; http://www.expressen.se/Nyheter/1.1440993/svenskar-i-lavin-i-osterrike
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1441126!defaultImage/1058713442.jpg
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00837/lavin1_837660l.jpg

Efter att ha kollat på dessa bilder som finns i båda tidningarna, är jag lite skeptisk till hur de som jobbar med säkerheten där nere sköter sina jobb!
Dessa skidåkare åkte nära liftarna och trots att det var utanför preparerade pister så tycker iaf jag att de borde ha bättre koll på laviner när det är så pass nära liften!
Till på köpet verkar det som att det går en offpist nedfart precis jämte och då borde man kunna kräva att det är lavinkontrollerat, och om man inte fixar det kan man lika gärna ta bort nedfarten från pistkartan!
Ganska märklig åsikt, de tär självklart att den som åker off-pist oavsett var måste veta vad man ger sig in på och förstå förhållandena. Liftarna i alperna går över rätt stora områden och jag tror inte att det finns ett enda system som säkrar alla områden som passeras av en lift. Enligt liftkartan finns det ingen pistad nedfart i närheten eller nedanför området så varför skulle de lavinsäkra där? Vad jag kan utläsa av hemsidan var den enda nedfart som finns i närheten, den markerade offpistleden, stängd. Så på vilket sätt ska orten ta större ansvar.

Dock verkar det som att de som, åkte hade utrustning och kunnande med tanke på att de lyckades kompisrädda och det kommer alltid förekomma olyckor även bland kunniga. Det dör trots allt ett flertal bergsgfuider varje år och de får väl anses vara erfarna?

Här mer info fran Tiroler Tageszeitung med bilder.

För de som inte kan tyska, kort sammanfattning (ingen direkt ny information):

3 snowboardakare blev medryckta av lavinen. 1 blev begravd. 26 ar gammal man.
Samtliga hade lämplig utrustning.
Efter ca 15 minuter kunde 26-aringen grävas fram. Dock hade han hjärtstillestand och hade slutat andas.
Enlligt artikeln lyckades bergräddningen göra hjärt och lungräddning, varefter hjärtat började sla igen.
Enligt talesmannen fran innsbrucks sjukhus är mannens tillstand stabilt och det är efter de första 24 kritiska timmarna som man kan göra ett mer exakt uttalande.

http://tt.com/tt/tirol/story.csp?cid=2650606&sid=56&fid=21

Varför ska skidorten ha ett ansvar att "lavinsäkra" området? Trist svensk mentalitet från ditt håll säger jag.
Den som ger sig ut utanför pisterna gör det helt på eget bevåg, mot laviner kan man aldrig skydda sig helt och det är bara pinsamt att försöka skjuta över ansvaret på någon annan!!

Jag känner samtliga inblandade och kan rapportera att han som blev begravd vaknade till senare på kvällen och är nu idag vid fullt medvetande och oskadd.
Alla gjorde sitt jobb otroligt bra och det var kamraträddning som räddade hans liv.

johansoderlund sa:
Jag känner samtliga inblandade och kan rapportera att han som blev begravd vaknade till senare på kvällen och är nu idag vid fullt medvetande och oskadd.
Alla gjorde sitt jobb otroligt bra och det var kamraträddning som räddade hans liv.
härligt att höra

johansoderlund sa:
Skönt att höra, ge en eloge till dina kamrater som helt klart hade koll på sin lavinutrustning och tillvägagångssätt.

johansoderlund sa:
Bra jobbat, härligt att höra att de behärskade sina grejer i en tuff situation. HOppas att man slipper vara med om det där!

Anzom sa:
http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.1441126!defaultImage/1058713442.jpg
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/dynamic/00837/lavin1_837660l.jpg

Det sägs väl att lavinfaran var en 3a, det var officiellt annonserat där nere tror jag?
Det hade kommit nysnö just tror jag, och då hinner man väl inte göra flera lavinkontroller alltid.

Snödjup

Tillbaka
Topp