Svensk OS-deltagare avled under träningspass...

va?? första frågan är hur kan man dö av en landning på snö?? bryta ben få hjärnskakning ok men dö??
han måste flugit ur banan och landat på nåt jävligt hårt...
RIP

Expressen verkar ha koll på vad det handlar om:
"Jonatan Johansson var i Lake Placid tillsammans med de andra medlemmarna i svenska snowboardcrosslandslaget för att förbereda sig för världscuptävlingarna.
Sporten snowboardcross, eller boardercross, beskrivs som "motocross på snö". "

Måste ha gått riktigt illa. Någon som vet var man kan hitta filmklipp så man kan se hur det kunde hända?

RIP Jonatan Johansson

Står lite på Expressens hemsida också, men nästan samma sak.

Tankarna går till Jonatans familj och vänner, precis som Fredrik08 skrev.
Rest in Peace.

säger precis som fredrik08 och Viktoria-L, alla tankar till nära och kära!
hoppas att han har det bra i snowboard himmelen!

RIP

Läste nu på aftonbldet att både hjärtat och lungan hade punkteras av lårbenet. Hemskt.
Skit trist när någonting sådant händer.
R.I.P

total uppslutning.
Rest in Peace. Tankarna går till nära å kära.
Alla är vi i xtreamfamiljen. Man vet riskerna men vi lever för att ta dom.
Åkare
Filmare
Fotogragfer

ridium!
Om du har en fullface hjälm och landar på den med ansiktet nedåt kan den göra så att du bryter nacken och det var nog de som hände jonathan.

Men i detta fallet så punkterade han hjärtat och ena lungan...

Alla tankar till JONATHAN med familj!

RIP.

JONATAN HUGO JOHANSSON R.I.P 12:e mars 2006..

Jag och Jonatan skulle åka till Spanien och tävla förra året och vi möttes
i en boardercross final i Getberget 2003. Och nu är han borta jag kan inte fatta det.

Denna sida på länken har jag gjort som minne till Jonatan han va en av mina bästa vänner!
http://jonatan4champion.fortunecity.com

Såg åket
Lars och snowboardläraren Pontus Ståhlkloo hade placerat sig vid banan, strax nedanför ett stort hopp.
- Det var ett strategiskt val av plats. Därifrån såg man hela åket.
Men när Jonatan Johansson närmade sig hoppet tappade han balansen för en kort stund. Han fick en rejäl skjuts i hoppet och Bergstedt uppskattar att Jonatan flög 30 meter och var som högst fem meter upp i luften.
- Sedan landade han tio meter från mig. Jag trodde inte att det var så allvarligt. Men det var det, säger han.

Punkterade lungan
Fallet mot den hårda snön blev så omfattande att Jonatans lårben trycktes upp i kroppen och punkterade ena lungan och hjärtat. Samtidigt slets kroppspulsådern av.
- Man kan inte skylla något på arrangören. Läkare och skipatrol var på plats inom en minut efter fallet. Hjärt- och lungräddning påbörjades omedelbart.
Men utan framgång.
- Jonatan hade ingen puls och var medvetslös. Man vill inte och kan inte tro att det är sant, säger Lars Bergstedt.

Dog direkt
Jonatans kropp lades i en släde och transporterades iväg. Men hans liv gick inte att rädda. Troligtvis dog han omedelbart. Dödsorsaken är stora invärtes skador.
- Jonatan var en fin kille som alla tyckte om. Han hade precis kommit in i landslaget och var bland annat med på OS i Turin. Jag lider med gruppen och självklart hans familj och anhöriga, säger Lars Bergstedt.

Fruktansvärt tragiskt!

Vi hade kul uppe i Tärna.. Du Jonte, din Sara och jag..
Förstår inte hur sådant här kan och får hända.. så tragiskt!

Tänker på dej.. din Sara och din familj..

Tillbaka
Topp