Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vi är väl grisiga skidåkare utan vare sig hyfs eller respekt för lagen? Jag förutsätter att hela projektet blir redigerat genom piratkopierad mjukvara.jcca sa:Blir bara bättre och bättre det här!
Men kom o tänka på en sak om film på buss osv, ska den va ljudlös? Om inte så går det massa pengar på tex stim eller så måste royalty free musik användas
Haha, jo visserligen! För mig gör det inget, Heddious och Lee-nus skrev väl att ansvaret skulle läggas på digJarle sa:Vi är väl grisiga skidåkare utan vare sig hyfs eller respekt för lagen? Jag förutsätter att hela projektet blir redigerat genom piratkopierad mjukvara.jcca sa:Blir bara bättre och bättre det här!
Men kom o tänka på en sak om film på buss osv, ska den va ljudlös? Om inte så går det massa pengar på tex stim eller så måste royalty free musik användas
Skämt åsido så finns det massvis med musik att tillgå som får användas fritt och mindre band/bolag kan man säkert göra överenskommelser med.
Vi kan väl vänta tills vi kommer till backen först?jcca sa:Haha, jo visserligen! För mig gör det inget, Heddious och Lee-nus skrev väl att ansvaret skulle läggas på digJarle sa:Vi är väl grisiga skidåkare utan vare sig hyfs eller respekt för lagen? Jag förutsätter att hela projektet blir redigerat genom piratkopierad mjukvara.jcca sa:Blir bara bättre och bättre det här!
Skämt åsido så finns det massvis med musik att tillgå som får användas fritt och mindre band/bolag kan man säkert göra överenskommelser med.
Visst finns det möjligheter att hitta gratis musik eller som du skriver ännu bättre hitta något band som ser sin chans till lite gratis exponering!
Vänta med vad?Jibberisch sa:Vi kan väl vänta tills vi kommer till backen först?
Hitta ett band! Var egentligen ingenting. Har lite Snowroller-tix ibland. Ber om ursäkt.jcca sa:Vänta med vad?Jibberisch sa:Vi kan väl vänta tills vi kommer till backen först?
Freeride betalar väl STIM för bidragen under FVA om jag inte är helt ute och cyklarTompan14 sa:Jag förutsätter rakt av att FRVA inte tillåter bidrag som använder sig av musik utan tillstånd. Har jag fel?
Jag tror det. Vi betalar stim för de vinnande bidragen i vart fall.Jarle sa:Freeride betalar väl STIM för bidragen under FVA om jag inte är helt ute och cyklarTompan14 sa:Jag förutsätter rakt av att FRVA inte tillåter bidrag som använder sig av musik utan tillstånd. Har jag fel?
Alternativt så førsøker freeride.se få kanske 20-30 olika låtar i olika gengrer osv som ær godkænda før ændamålet sen innan ? vet inte hur mycket jobb de kan va ?Tompan14 sa:Det lämnar oss med två alternativ, antingen betala STIM för filmerna, vad kostar det? Förmodligen mer än det smakar...
Eller göra ytterligare ändringar i reglerna som säger att musiken måste vara godkänd innan bidraget skickas in. Det senare är hur jag trodde det fungerade redan nu, och jag ser det som det den enklaste lösningen. Då stödjer vi dessutom mindre band som inte har skivkontrakt än.
2030 ska vi väl inte hålla på med nåt så gammelmodigt som film. Då är det väl interaktiva, inmotion 3d-hologram, där man själv kan kliva in i handlingen, som gäller..!?linkan_110 sa:freeride.se -> ser framfør mig år 2030 større och fetare filmproduktion ærn tgr :P
Man specificerar att film och grafik måste ha tillstånd att få användas, och att man betalar STIM i samband med FVA, men vad innebär det? Om jag tittar på ett bidrag från 2007, betalas det fortfarande ut STIM-pengar då?Den tävlande garanterar att bidraget innehåller film och grafik som får visas utan kostnad på Freerides webbplats och i marknadsföring för Freeride Video Awards.
Freeride betalar STIM (Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå) för musiken som används i bidragen i. OBS! Tillståndet gäller endast då filmen visas på Freeride.se i samband med Freeride Video Awards 2013.
Vilket jag har svårt att tolka på något annat sätt än att det krävs tillstånd att få använda musiken i bidragen, kontrolleras detta överhuvudtaget? Eller tänker jag fel här? Man struntar ju uppenbarligen fullständigt i om olaglig musik används så länge inte FR själva kan bli krävda på pengar men finns det utrymme för dylikt i lagstiftningen?Den tävlande garanterar att ingen medverkande i filmen kan kräva ersättning från Freeride.
Nu är det på gränsen till språkfilosofi, där ganska enkla saker blir onödigt svåra och skapar mer frågetecken än vad det rätar ut. Min tolkning är som sådan att inga åkare/filmare ska komma och kräva FR på cash, men visst är det inte fel att tolka det på ditt sätt. Å andra sidan kan inga musikanter kräva fr på pengar eftersom STIM betalas, kvar är ju då folk som filmar, redigerar och syns i materialet.Tompan14 sa:Vilket jag har svårt att tolka på något annat sätt än att det krävs tillstånd att få använda musiken i bidragen, kontrolleras detta överhuvudtaget? Eller tänker jag fel här? Man struntar ju uppenbarligen fullständigt i om olaglig musik används så länge inte FR själva kan bli krävda på pengar men finns det utrymme för dylikt i lagstiftningen?Den tävlande garanterar att ingen medverkande i filmen kan kräva ersättning från Freeride.
Det är faktiskt helt ok att fritt använda sig av immateriella verk till skapande, så länge inte detta alster släpps till andra individer (däremot är det ok att använda sig av en viss bit av ett verk och sedan sprida det). Filmerna i fråga släpps till allmänheten först när FR publicerar det, alltså måste ansvaret falla på FR, som dessutom gör rätt för sig iom att de betalar artisterna genom STIM?Tompan14 sa:Jag tycker inte det är "ganska enkla saker", tvärtom, juridiken kring det här verkar snårig av det lilla jag har läst.
Därför är det viktigt att det reds ut ordentligt och inte lämnas till "självklara" tolkningar av lekmän.
STIM skall betalas av den som visar filmen, inte den som gör filmen så vitt jag förstår. Så långt allt väl på FVA.
Filmskaparen behöver ha tillstånd (och oftast betala en avgift) för att få använda musiken i sin film. Det är här det blir intressant. Det finns två synpunkter här från mitt håll, dels är det den juridiska aspekten. Jag vet inte hur det ser ut i och med att det är filmer skapade för en tävling på FR på uppmaning av FR. Dels så är det den moraliska aspekten, hade jag varit ansvarig hade jag aldrig släppt igenom ett bidrag med otillåten musik eftersom det helt enkelt är fel att stjäla. Sen förstår jag inte logiken i att inte tillåta stulen grafik men samtidigt vara okej med stulen musik.
Hur har resonemanget gått bakom kulisserna? Har rättsläget utretts av sakkunniga?
Och de räcker inte ! Dom har mer våra kära norskar, supervention från field har F premiär på bio, över hela Landet!LawndartGustav sa:http://www.friflyt.no/Ski/Mer-fra-Into-the-Mind
Helt sjukt jämfört med Sverige ju!!!
Jag vet faktiskt inte, upplys mig! :oHeddious sa:@Reine ja, med tanke på hur otroligt långt vi har kommit i projektet hittills behöver vi nog något/några år till iallafall :D
@Jarle du vet väl vad det står i reglerna om att bumpa trådar?![]()
Orkar inte. Kan vi inte återgå till trådens syfte, dvs när och var vi ska placera Herr Barkered m.fl. framför en kamera? Nån måste axla Free Radicals mantel dammit!Vattendroppe sa:Jag vet faktiskt inte, upplys mig! :o