Svenska skidlärarlinjen (PU) eller vildarksledare

smilla

Ny medlem
Har fatt lite angest efter ett ars slackerier och bestamt mig for att soka in till nagot program till nasta termin.
Men problemet ar ju som vanligt - vad.
De tva storsta kandidaterna just nu ar skidlararlinjen och vildmarksledarlinjen, bada i Are. Nu behover jag lite rad eftersom jag inte vet nagon som studerat vid dessa. Med tanke pa att jag kommer vara 21 vid nasta intagning - e jag for `gammal`?

tacksam for hjalp o info

Du är absolut inte för gammal. Jag gick skidlärarlinjen och det var ett av de roligaste åren jag uplevt. Man får stå på skidor varje dag hela vintern, och lär dig otrligt mycket. Inte bara alpint utan du får ett brett kunskapsområde på snö....På det andra programmet vet jag inte men jag kan tänka mig att det inte blir lika mycket tid på skidor och du får antagligen inte den personlig färdighets träning som jag värdesatte väldigt högt på skidlärarlinjen...

Har sökt till linjen till i vinter alltså 03/04..hoppas man kommer in..jag är 21 bast (82:a) och tror inte de e för gammalt, snarare perfekt ålder..man har hunnit stått på ett par lagg tillräckligt för att söka in..men man får vell se...
men jag tror de e försent till att söka till i år..söktiden gick ut 15 april eller något sånt, men man kan ju alltid testa...

Jag gick den utbildningen när jag var 20. då var jag yngst i klassen. i året som gick så var det en kille närmare 30-40 någonstans.

tror att du får roligare på skidlärarlinjen, vildmark kan du spana lite på undertiden du går. så spelar du på ett säkert kort!

På hösten kommer utbildningen att var i järpen och på vintern åkning i åre.
Det bästa är att fixa boende i Åre, det är lättare att ta skolböcker till järpen än skidor till åre. och så fins det skolskjutsar och samåkning!

Lycka till

Du e absolut inte för gammal, perfekt som tidigare person som har sagt! Testa gå in på den här sidan www.orsa.se/scott och läs om denna utbildning. Går den själv just nu en termin kvar! Det är en turism och skidlärar linje där du får alla stegen is SPS skidskola plus lavin säkerhet mm. Skolan ´har dessutom en väldig massa kontakter utomlands så man kan få hjälp med jobb och sånt!

Gå in på sidan och läs. Den är visserligen under tre terminer men det är värt det!!!

ps. CSN berättigad och gratis (än så länge) ds.

Lycka till

Rekomenderar att du tänker om. Vill du åka mkt o framför allt bra skidåkning så ska du söka till "Ski o skred verden rundt" på Öytun folkhögskole i Alta norge.

Jag har precis avlutat mina studier där och drar nu till NZ för jobb som heliguide!

Är bara en 6mån kurs där man tillbringar 6v i Canada, 6v i Alperna o sedan mkt åkning i det bästa norden har att erbjuda(Lyngen, Jökelfjord, Sarek mm) Har även möjligheten att spendera längre perioder i gränsen (va där ca 1,5mån i år). I skandinavien är det visserligen bara hikande som gäller men man får ju belöningen efteråt. =) O allt är offpist så om du är mer inne på eurocarve biten så är nog skidlärarlinjen ett bättre alternativ.

Kolla in: www.oytun.fhs.no

CSN täcker alla kostnader förresten...

sök till friluftsteknik i årjäng. www.friluftsteknik.com kolla in hemsidan det är en jätte bra utbildning.

Tillbaka
Topp