Svensson söker all mountainskidor <4000 kr

Jonassand

Medlem
Hej.
Ytterligare en tråd med ”ge mig tips på bla bla”, men jag skulle uppskatta er hjälp.
Förutsättningar:
Jag har åkt skidor 2-3 långhelger/veckor per år de senaste fem åren. Jag åker med min familj i pister i svenska/norska fjällen. Barnen börjar bli lite äldre så vi växlar väl upp Sälen/Branäs mot tex hafjell/trysil. Vi åker 90% pist men jag vill gärna haka på när kidsen drar ut i pistnära terräng.
Jag är medelduktig med svenska mått (dvs inte här på forat) med en positiv utveckling. 186/79 och ganska ben och bålstark.
Jag åker runt på ett par konstiga val, ett par racetiger 06, 68 mm 170 långa, och även om dom är roliga i bra preppade backar är de för svåra för mig när det blir uppkört.
Jag kan absolut tänka mig att köpa i Europa men då jag är vilse i pannkakan har jag svårt att gå över, säg, 400 euro. Jag tänker att om det passar mig sämre får jag åka med dom någon vecka och kränga dem vidare.
begagnat är ett klart alternativ men jag har inte hittat något trots 3 veckors aggressivt letande...
Jag bor i GBG och har ingenstans att testköra skidor, jag behöver få hit ett par på två veckor. Tacksam för förslag!

Svensson kan slå till på ett par sådana här

eller dessa

Oavsett vad du köper för modern allmountainskida så lär det vara mer lättåkt än dina gamla Racetiger.

lämplig längd 170-175cm

Tack, två fina exemplar i enlighet med vad jag tänkt mig.
Jag såg framför mig något längre, 177-182 typ, men det kanske är lite för kaxigt. Jag tror att jag är på väg att växla upp från Svensson till en lite bättre Svensson så det får gärna finnas en halv växel till att ta till (om möjligt).

Tack, två fina exemplar i enlighet med vad jag tänkt mig.
Jag såg framför mig något längre, 177-182 typ, men det kanske är lite för kaxigt. Jag tror att jag är på väg att växla upp från Svensson till en lite bättre Svensson så det får gärna finnas en halv växel till att ta till (om möjligt).
Själv väger jag knappt 90kg och är 192cm lång
Har tidigare haft 182cm allmountain, dom blir ”trögare” i sväng, lite sävligare men så klart rejält stabila.
Nu åker jag bla. 175cm AM skidor. Så mycket roligare skidor.
så bara du slår till på någon av dom, du väger inte så mycket så 170-175 passar finfint

Jag bara måste få påpeka att din rubrik säger att du vill ha skidor som kostar mer än 4000...

Jag bara måste få påpeka att din rubrik säger att du vill ha skidor som kostar mer än 4000...
Jag noterade det också och tänkte rekommenderade Stöckli Laser AX då dom både är bra och platsar på skidor dyrare än 4000kr
Men då jag läste lite mer i inlägget så försvann dom från listan fortare än lukten av en brakskit en stormig dag :)

Fint förslag.
Jag körde en Svensson-variant även shoppingmässigt. Stadium hade extra 20% på vissa nedsatta varor. Jag köpte ett par K2 mindbender 90 ti för 3600. Då känner jag mig säker på att få dem till v9 när jag behöver dem. Kan bli bra, kan bli kass.

Fint förslag.
Jag körde en Svensson-variant även shoppingmässigt. Stadium hade extra 20% på vissa nedsatta varor. Jag köpte ett par K2 mindbender 90 ti för 3600. Då känner jag mig säker på att få dem till v9 när jag behöver dem. Kan bli bra, kan bli kass.
Nej det kommer bli bra. Mindbender 90ti är en riktigt bra skida.

Tillbaka
Topp