Sverre mössor?

Sverre mössor?
De finns på Hanson i Åre om det nu kan vara till nån glädje för dig. Får vara en jäkligt snygg mössa om det ska va värt att åka sisådär en 70 mil t.o.r. för att få tag på en. Men nu vet du om du skulle ha vägarna förbi.

Sverre mössor?
vill man vara riktigt ball, så kan man sticka, eller virka sina egna mössor! detta har helt klart sina fördelar:

1) du får perfekt storlek
2) du kan själv välja mönster
3) du sparar pengar
4) du har något att fördriva trist dötid med

det är inte alls så svårt som man kan tro! mönster och beskrivning kan hittar i damtidningar och på internet.

lycka till!

Sverre mössor?
Kask som mössmärket heter säljs i några få (ett 20-tal) utvalda butiker, bland annant i Tandådalens sportshop, och dit är det ju inte så speciellt långt då jag såg att du var från Falun (det är för övrigt jag med ;)! De jobbar på en hemsida men jag tror inte den är klar! Tandådalen är det närmsta stället de säljs på vad jag vet!

Sverre mössor?
Cissi_STHLM, har du några bra länkar till möss-mönster på internet.. och kanske tillochmed instruktioner på hur man virkar.. ;)

Sverre mössor?
Tja..
Är du STHLM:are så kan jag glädja dig med att Kask finns på Alpingaraget.
Tycker personligen inte att det är så kul att glida runt i likadan mössa som halva sverige har typ.. Iaf flertalet wannabees.
Har därför istället stickat egna. Allt började en tråkig dag när jag satt och räknade dagarna tills jag skulle till Åre. Tänkte att jag skulle fördriva tiden med något kreativt. Så jag bestämde mig för att virka en mössa. Eftersom jag inte hade den blekaste om hur man stickade så ringde jag farmor. (Hett tips till alla som vill börja virka eller sticka! RING FARMOR ELLER MORMOR! Dom kan med 90% säkerhet både virka och sticka eftersom det typ var obligatoriskt för en "fin flicka" att kunna på den tiden dom gick i skolan.) Sedan är det bara att exprimentera sig fram! Jag experimenterade hejvillt i början och har hittilss slöjdat ihop ca 10 mössor. Vissa har givigst bort till tacksamma kompisar.

En klar fördel med att virka/sticka själv är som nämnts ovan.
Man får rätt storlek.
Man kan fritt välja ett personligt mönster.
Man är abslolut ensam om att ha den.

För alla er som tycker det är omanligt att virka vill jag bara säga en sissta sak. DET ÄR MANLIGT ATT KUNNA ALLT! (Inklusive virka)

Lycka till alla ni som tänker ge er in i virkbranchen.

/brandt

Sverre mössor?
virka själv istället ffs det kanske inte alltid blir snyggare o så men du kan välja mönster, och välja färg själv... ocksa sparar du pengar. det tar en timma att lära sig och när du är van kanske du virkar en mössa på en dag inklusive skidåkning och fikapauser.

jag gör det iallafall men det är jävlit tråkigt.

Sverre mössor?
Kolla på postorderbutiken
www.surfersparadise.nu
Jag vet att dom säljer Kask som mössorna heter.
Ligger dom inte på hemsidan kan du alltid ringa

Sverre mössor?
Äh. virka din egen istället. Det tar en halvtimma att lära sig och så har du nåt att göra när det är snöstorm eller du sitter i bivack. Jag brukar släpa med ett garn och en virknål i ryggan...

Hade jag varit känd så skulle jag också lätt försökt sälja mössorna, det finns så många wannabies som köper vad som helst bara för att nån som har ett namn gjort eller har det...

Sverre mössor?
Oh nej. Nu börjar jag bli orolig. Jag har en Kaskmössa..... Då kanske jag är en wannabee?? Eller ännu värre en patetisk gubbe? Jag som trodde att jag köpte den för att stödja två av våra finaste idrottsmän i deras företagande istället för att pytsa in samma summa till nåt svenskt(danskt), amerikanskt eller (huuuuh) franskt företag. Att virka själv tänkte jag inte ens på för det började väl alla wannabees göra när dom fick reda på att Sverre och Kaj gjorde det?? Men jag hadde nog fel. Bäst att jag säljer mina fetskidor och köper raka gamla lagg så folk tror att jag är "äkta" och kan åka.

Sverre mössor?
Jodu Dubstin Dan!

Sälj dina finfina nya lagg å köp ett par spikraka gamla Elan...eller ännu bättre.....en Monoski!!! Då är det garanterat ingen som beskyller dig för att vara en poser.
Men vill du vara riktigt säker så är det bäst att du gör några säsonger på nåt litet taskigt skitställe (typ Paglaberget i Boden, du får säkert tälta på parkeringen om du frågar snällt).
Åsså införskaffar du ett par ski-look goggles å börjar åka i overall (gärna blekt rosa, tänk Finland), då är du THE REAL ISH!!!

Peace, Love & Powder

Sverre mössor?
tja virkat har jag gjort ganska länge, lätt att ha med och inte tar det mycket vikt i packningen... Men det verkar som om det träffades en öm punkt nånstans ;-) Kan bara inte se nån mening med att köpa en dyr mössa när det inte ens är någon kvalitet på materialet? Hade det varit nån typ av lycra eller coolmax eller liknande skrot så hade jag kanske förstått det, men när man bara köper prylar för att posa så är det väl ändå något som är fel...

Det här är något som jag kan ruttna på hur ofta som helst, men det kanske bara är jag som är dum och inåtvänd som hellre lägger mina sura pengar på sånt som räknas, typ utrustning, öl och skiddagar... För vem fan bryr sig om du står med en "vad den nu hette mössan" på huvudet eller inte när du kliver ut över ett fett insteg? Eller kanske det är så att folk faktiskt klättrar upp några mil på stighudar för att faktiskt anmärka vad åkare har på sig ;-D

Sverre mössor?
Jo, men när du säger att man bara köper grejjer för att posa med, så är det ju din värdering grundat på ett inlägg i ett forum. Jag menar att din grund för att klassa folk som wannabees är lite väl klen. Du har ju uppenbarligen din åsikt angående vad som "räknas". Alla kanske inte tycker likadant, utan vill ha balla, dyra och kassa grejjer. Jag håller med om att KASK-mössorna är dyra, ofunktionella och av ganska låg kvalité. Själv har jag en, men den har jag när jag åker och handlar, går ut med barnvagnen eller åker till jobbet. På berget? Nä, där krävs det bättre grejjer. Är man bara säker på sig själv och sin förmåga så behöver man inga dyra onödiga prylar. Men ibland så är det så att nya dyra prylar ÄR bra.

Sverre mössor?

Framförallt och som tyvärr alltför ofta glöms bort i denna typ av diskussion,

Det är bra att det är dyrt.

1: Endast ett fåtal andra likasinnade upplever det inte som lika dyrt, dvs man har chansen att bli ensam med prylen.

2: Om det känns i plånboken när man införskaffar den nya leksaken så måste den ju vara bra, jag menar man måste ju gå på känsla?

3: Är det tillräckligt dyrt så kanske man t o m tjänar sig en hacka på att använda försäkringen vid en ev olycka, själv köper jag aldrig en el-pryl som inte gör stora mask-hål i kortet. (Iallafall på pappret)

4: Viktigast av allt är att det redan från början blivit fel, i Gamla Testamentet står det (när Noak skulle köpa sin båt) att han blir glad att "det blev ju riktigt dyrt det här, men det är ju för en god sak" och det är alltså att allt dyrt måste vara för en god sak.

(Storebror har hällt ut 30000 Kubik m bajs i vattnet precis där jag bor, lagom till den varmaste sommaren på 200 år, se bara hur det går om man sparar)

//Inga-Märta Nilsson Frideborg

Sverre mössor?
Riktiga skidåkare (som Kaj, Sverre och jag m. fl.) åker skidor med hjälm och har sin KASK-mössa of duty, alltså utanför backen!

Sverre mössor?
Helt rätt Inga-Märta, skönt att någon nu kommer med lite nyanserade åsikter i denna detta wannabe-kontra-virka-kontra-dyrt-diskussion. Varje brantåkare med självaktning har ju alltid vetat att dyrast är helt enkelt också bäst. Jag menar varför skulle annars feta amerikanska krösusar betala xx antal lök på ett par Volantlagg i titan, en North Face-overall i GoreTex XCR, en Avalung och diverse andra attiraljer för en veckas heli-skiing hos Mike Wiegele? Självklart, kvalitet kostar + ger respekt och med den kommer det motsatta könets (eller det samma könets, allt beroende på) uppskattning och beundran farande som en Ferrari på Autobahn. Har man sedan den goda smaken att bjuda på rikligt med Dom Perignon vid björnfällen framför brasan på après skin, ja då snackar vi framgång. Mönstret är helt tydligt: ju dyrare desto bättre.

För övrigt är det alltid lika skönt att få reda på vad RIKTIGA skidåkare gör och inte gör, tycker eller inte tycker m.m. Senast i raden av dessa argument (med virkning som en bubblare) står alltså användandet av en plastskål på skallen. Kära Lima Ko, med ditt resonemang har du en gång för alla avfärdat en lång rad av våra bästa och käraste brantåkarhjältar som icke-riktiga skidåkare och mitt hjärta blöder. Listan kan göras hur lång som helst:
#Ingemar Stenmark - i och för sig med hemstickad mössa men kolla hur det gick när han satte en Tupperwareskål på skallen och åkte störtlopp; hjärnskakning, medvetslöshet och stödkrage.
#James Bond - inte ens en fullfjättrad idiot skulle kunna få James att sätta en kruka på skallen, vad skulle damerna ha tyckt? Störtkruka är något för Jaws och andra halvmesyrer. Och om vi nu ska snacka New School så är det bara att spana in hans åkning i The Spy Who Loved Me. Efter några sköna dropp från seracer, jagandes av ett gäng banditer åker han switch, samtidigt som han skjuter skarpt och avslutar med att dra ut fakie från en 1000-meters klippa. Hörde jag New School därborta?
#Glen Plake - hur tror ni hans legendstatus hade utvecklat sig om han inte hade kört med århundradets största tuppkam i amerikanska flaggans färger utan gömt densamma under en Jofa-hjälm?
#Patrick Vallencant - visst han hade en rosa overall. Men fegkruka? Je pense pas. Åkte han brant? Skojar du eller?

Visst, valet är fritt men historiens vingslag talar sitt tydliga språk.

Sverre mössor?
hou... Vänta lite nu, jag har aldrig påstått att billigt skulle vara bäst, kör själv i klättermusen och mountainhardware, mammut, har helst Stöckli skidor för att dom är handbygda, skulle helst haft XTR växölar och kasset på hojen osv... Har inte en piratpryl eller en reservdel som kan köpas pirat för skidåkning. Men det är för att det är saker som jag har testat och betalar gärna pengar för det. Frågan här är ju inte om det är wannabe att ha dyra saker utan vad fan man ska betala en massa pengar för en skitsak oavsett om den är billig eller inte.

Det här handlar ju om konsumtion och är man så naiv att man går på reklamen för något, oavsett om det är tvättmedel eller mössor så är man ju faktiskt blåst på stålarna...

Vem som helst får ha precis vad som helst på sig vid vilket tillfälle, och jag tror inte att dom som är på det här forumet (som är tillräckligt gamla för att ha varit med ett tag) faktiskt har skit på sig när dom är iväg och åker... Men jag kommer fortsätta att utnyttja min rätt att tycka dom är wannabees som springer runt i stuff för att försöka vara något dom inte är...

Det roligaste som finns är att läsa här i forumet om respect för att man har en viss pryl. Helt ärligt vem fan bryr sig vilka brillor eller brallor en kille som är säker att åka har. Är han grym får han "respect" annars garvar man ju bara åt honom!

Sen är det väl ändå ingen här som tror att gamla prylar är bättre bara för att dom är gamla? För har man inga stålar så är man ju så illa tvungen att dra igen svångremmen på prylar, men kan man välja så köper så klart det som är bäst, men inte för den sakens skull ballast...

Sen är det ju alltid lättare att ta sig råd att köpa saker när man har ett fast jobb eller är sponsrad! Men har man ett fast jobb så brukar det vara svårt att samla skiddagar ;-)

Sverre mössor?
Det är bara en himla gröt om att vara äkta, inne, eller wanabe!!
Ska det vara så svårt att lägga ner sådana tankar om allt.
Man har väl för fasen på sig vad man vill och är det åttahundrasjuttiofem och en halv som har likadana mössor på
sig är det väl inget att bry sig om.

Hur skulle det se ut om "Kask" i starten av deras mösstillverkning
fått för sig att ...nix....vi ska vara """ÄKTA""" därför säljer vi inte en enda mössa till någon för att vi vill att mössorna bara ska vila på våra huvuden.

Och är det någon som härmar vårt mössmönster hugger vi skallen av dem!
--------------------------
Då skulle alla snö entusiaster vara upptagna med att sitta hemma och virka egna mössor för att intala sig att just min mössa är häftigast och vem skulle då ha tid med att sköta pisterna och liftsystemen? jo ingen

Slutsats: Var glad att det finns några själar som knåpar ihop schyssta mössor som folk tycker är snygga och vill köpa och är det en skara som har likadana mössor på sig så skit i det.

Det är ju du som är en äktafixerad wannabe som försöker vara bäst, snyggast och häftigast när du tänker på att alla andra har en sån grej och då ska fan jag inte ha någon. SKÄMS!

Jag har virkat en egen mössa och det är inte för att vara häftig utan för att just lära mig virka en egen mössa som går att använda och är det någon som vill ha en mössa jag tillverkat är det väl bara kul eller att någon gillar dem eller hur.

Tillbaka
Topp