Helt rätt Inga-Märta, skönt att någon nu kommer med lite nyanserade åsikter i denna detta wannabe-kontra-virka-kontra-dyrt-diskussion. Varje brantåkare med självaktning har ju alltid vetat att dyrast är helt enkelt också bäst. Jag menar varför skulle annars feta amerikanska krösusar betala xx antal lök på ett par Volantlagg i titan, en North Face-overall i GoreTex XCR, en Avalung och diverse andra attiraljer för en veckas heli-skiing hos Mike Wiegele? Självklart, kvalitet kostar + ger respekt och med den kommer det motsatta könets (eller det samma könets, allt beroende på) uppskattning och beundran farande som en Ferrari på Autobahn. Har man sedan den goda smaken att bjuda på rikligt med Dom Perignon vid björnfällen framför brasan på après skin, ja då snackar vi framgång. Mönstret är helt tydligt: ju dyrare desto bättre.
För övrigt är det alltid lika skönt att få reda på vad RIKTIGA skidåkare gör och inte gör, tycker eller inte tycker m.m. Senast i raden av dessa argument (med virkning som en bubblare) står alltså användandet av en plastskål på skallen. Kära Lima Ko, med ditt resonemang har du en gång för alla avfärdat en lång rad av våra bästa och käraste brantåkarhjältar som icke-riktiga skidåkare och mitt hjärta blöder. Listan kan göras hur lång som helst:
#Ingemar Stenmark - i och för sig med hemstickad mössa men kolla hur det gick när han satte en Tupperwareskål på skallen och åkte störtlopp; hjärnskakning, medvetslöshet och stödkrage.
#James Bond - inte ens en fullfjättrad idiot skulle kunna få James att sätta en kruka på skallen, vad skulle damerna ha tyckt? Störtkruka är något för Jaws och andra halvmesyrer. Och om vi nu ska snacka New School så är det bara att spana in hans åkning i The Spy Who Loved Me. Efter några sköna dropp från seracer, jagandes av ett gäng banditer åker han switch, samtidigt som han skjuter skarpt och avslutar med att dra ut fakie från en 1000-meters klippa. Hörde jag New School därborta?
#Glen Plake - hur tror ni hans legendstatus hade utvecklat sig om han inte hade kört med århundradets största tuppkam i amerikanska flaggans färger utan gömt densamma under en Jofa-hjälm?
#Patrick Vallencant - visst han hade en rosa overall. Men fegkruka? Je pense pas. Åkte han brant? Skojar du eller?
Visst, valet är fritt men historiens vingslag talar sitt tydliga språk.