Sweet trooper, små i storlekarna ?

henning2

Aktiv medlem
Tjenare frirajders !

Det är så att jag bestämmt mig för en sweet trooper, jag har en giro bad lieutenant nu i storlek medimum, men den klämmer som f+n på sidan båda sidorna av huvudet ovanför öronen efter ett tag.

Så när jag var i sälen i påskas så hittade jag denna fräsiga hjälm och provade den och den var något liten i storleken jag hade då. Jag kommer dock inte ihåg vad det var för storlek.

Men M/L är det normalstort eller något mindre ?

ps: 7 3/8" 58,7cm är min storlek på huvudet i new era keps mått. blir det bra med M/L då tro?

Någon som vet / christian

Har en Trooper själv i storlek M/L och den sitter åt rätt bra, på gräns till för bra. Ligger ungefär på samma huvudmått som du. Finns ingen möjlighet att justera hjälmen någon nämvärt så den blir större så frågan är om jag inte hade satsat på en L/XL och ev. sätta in några extra pads som följer med när du köper krukan.

Tjenare Christian,

M/L är översatt till 56-59 cm av Sweet själva viket är relativt normalstort.
Jag har själv en Tropper halfcut i storlek M/L, och hade innan en Rooster i samma storlek. Mitt huvud är ca 59 cm stort men då har jag ganska mycket hår.

Lustigt att du änvänder en New Era keps som mått, hah, måttband funkar inte längre eller =)? Det absolut hetaste förslaget tycker jag är att åka de knappa 7 milen till Magazinet i Karlstad och prova själv, det är ju nämligen du som ska ha hjälmen på dig hela vintern.

Mitt måttband säger att mitt huvud är 58, kör trooper FF M/L sitter gjutet har ganska mycket hår jag med.

Gör som Lima-ko säger och åk och testa istället för att köpa en hjälm som inte sitter bra! Inte nog med att det blir obekvämt ,det blir ju farligt också!

Kan ju nämnas att Sweets hjälmar är ganska breda och korta, har själv M/L och den trycker på pannan/bakhuvudet. Har också 7 3/8 på New Era, det är dock på gränsen till för liten medans nästa storlek blir alldeles för stort.

Men det måste ju ha varit m/l jag provat i tandådalen då och den passade bra då och mitt huvud är nog ungefär lika stort.

Och utter det är precis det problemet jag har att hjälmarna klämmer på sidorna så det ska väll bli bra ?

Om det skulle var helt fel är det väll bara att skicka tillbaka om man till exempel beställer på alpingaraget ?

/ christian

Jag kanske ska till lägga att jag hade pannband under hjälmen när jag jag provade den i sälen !

Senast ändrad:
henning2 sa:
Jag kanske ska till lägga att jag hade pannband under hjälmen när jag jag provade den i sälen !
Ojojoj... att folk aldrig lär sig. Du ska aldrig ha någonting på huvudet under hjälmen. Den är inte byggd för det, sen är hjälm den varmaste huvudbonaden du kan ha på dig.

Utter sa:
henning2 sa:
Ojojoj... att folk aldrig lär sig. Du ska aldrig ha någonting på huvudet under hjälmen. Den är inte byggd för det, sen är hjälm den varmaste huvudbonaden du kan ha på dig.
Jag tycker det är skönare så, pannpandet är hur tunnt också.

henning2 sa:
Utter sa:
henning2 sa:
Jag tycker det är skönare så, pannpandet är hur tunnt också.
Faktum kvarstår att hjälmen inte fungerar som den ska när man har något under den.

Det är jättebra att jibbers har börjat bära hjälm, dock innebär användandet av mössor under, goggelstraps under etc att hjälmarna sitter som skit och inte fungerar som de ska.

Nu är det bestämmt, jag ska till Lofsdalen imorrgon och då kom tanken upp direkt om att de kan ha någon butik som säljer sweet hjälmar.

Någon som kan informera mig om detta så blir jag glad

/ christian

Utter sa:
Faktum kvarstår att hjälmen inte fungerar som den ska när man har något under den.

Det är jättebra att jibbers har börjat bära hjälm, dock innebär användandet av mössor under, goggelstraps under etc att hjälmarna sitter som skit och inte fungerar som de ska.
Hmm då funkar alltså inte KASK:hjälmen då den har en mössa under??

//H

Hörru hasse, du borde väll om någon hålla koll på vad som finns i butikerna runt lofsdalen ?

/ ch

Hasse sa:
Utter sa:

Hmm då funkar alltså inte KASK:hjälmen då den har en mössa under??

//H
Har den en fast mössa i eller vadå? En mössa under hjälmen gör att den sitter mycket sämre och det innebär även några mm glapp mellan hjälm och huvud. Detta glapp innebär att hjälmen slår i huvudet vid en krasch istället för att ligga tight emot och bara dämpa smällen. Ungefär samma princip som om du håller ett gevär någon mm utanför axeln istället för tight mot, rekylen kan slå sönder axeln totalt.

Den har en mössa orginal som följer med för att ha underhjälmen. Och då det är en POC:hjälm egentligen så tror jag att det oki då de har forskat en del om detta.

//H

Hasse sa:
Den har en mössa orginal som följer med för att ha underhjälmen. Och då det är en POC:hjälm egentligen så tror jag att det oki då de har forskat en del om detta.

//H
Denna mössa kanske bara ersätter liningen som annars hade varit i hjälmen?
Förmodligen är just den hjälmen designad för det, medans hjälmar generellt sett inte är designade för att användas med mössa. Mössan medför ju att glappet blir större (och att du behöver en större hjälm) och hjälmen får en sämre passform.

För att svara på huvudfrågan så tror jag sweet troopern är lite smal på sidorna. Min egen trooper är ganska smal där, men sitter som handsken. Har hört någon som ska ha gröpt ur lite frigolit i hjälmen för att åtgärda detta. Garantin försvinner garanterat och hjälmen skyddar eventuellt inte lika bra... Men det är kanske ett bättre alternativ än att gå på en för stor hjälm?
Det naturliga valet låter ändå som att du ska gå på den större krukan och padda den lite. (Alternativt kolla på en anna hjälm?)

För övrigt hatar jag billiga cykelhjälmar som säljs som skidhjälmar.

Nope det är lining i den oxå. Du kan faktiskt byta till olika tjocklekar till och med...

//H

Kask/Poc-hjälmen tycker inte jag hör hemma i denna diskussionen eftersom den hjälmen är utvecklad att fungera som bäst med den "mössan" i hjälmen.
Om det var någon som såg PK Hunder på Winterjam förstår Ni att Sweets hjälmar inte är det.

Som någon nämnt trycker Trooper något på sidorna, detta upplevde jag också i början men det avtog eftersom.

Försöker dra igång tråden igen eftersom jag såg ni diskuterat Kask hjälmen.

Är nämligen inne på att köpa en sådan men blev lite tveksam till just det här med "mössan".

Ni som har koll: Det är alltså ingen fara att köra med en sådan typ av hjälm?

MvH

Tillbaka
Topp