Swix Carving Kit 1

Swix Carving Kit 1
Var iväg nyårsveckan med familjen i Branäs, där snötillgången lämnade lite att önska. Har därför fått endel jack och uppruggade stålkanter från grus och sten i backen. Har skaffat ett Swix Carving Kit 1 (pocket sharpener) med en grövre sten, fil och diamantbryne, som jag tänkte jag skulle använda för att bättra på kanterna. Tänkte att det kanske räcker att ta kanterna med diamantbrynet för att få upp eggen lite. Eller ska jag gå på med stenen sedan filen och sist diamantbrynet? Bara filen? Vågar inte ge mig på kanten på belagsidan, eller? Tror att skidan är slipade med 89grader på kanten och 1 grads hägning. Vilken skada kan jag göra om jag går på med 89 grader och skidan är slipad med 88 grader samt om jag går på med 1 grads hägning på en skida med 0,5 graders hängning. Är det bättre isf att börja med 88/0,5? Dvs vad är värst, att gå på med 89/1 slipning på ett par 88/0,5 skidor eller 88/0,5 slipning på ett par 89/1 skidor? Tänkte som sagt bara bättra på eggen lite.

Swix Carving Kit 1
Testa vörst lite lätt med diamantbrynet eller stenen för att få bort det värsta som sticker ut. Sen filen annars skadas/slits filen onödigt mycket.
Måla med svart märkpenna på kanten och testa först med 87 grader sen 88 osv så ser du var filen/stenen tar.
De kan behöva en sidewall cutter för att ta bort lite av plastkanten ovanför stålkanten för att inte filen/stenen ska sätta igen.
Till undersidan brukar jag ta ett löst diamantbryne som jag lägger plant mot belaget- tryck med tummen och stöd mot sidan av skidan/undersidan brynet med ett böjt pekfinger, vinkla lite så den ligger plant mot stålkantens undersida. Här måste skidan sitta/hållas fast bra och du måste vara stabil med handen. du kan även använda din fil men min erfarenhet ar att filen inte sitter så stabilt i de enklare modellerna- testa försiktigt
Kola även mitt svar i din andra tråd.

Edit: du ska nog börja med stenen för att få bort de värsta ojämnheterna- ta det försiktigt bara

Swix Carving Kit 1

Tillbaka
Topp