Sy om innerskor?

alexcykel

Ny medlem
Sy om innerskor?
Pjäxskalet är tillräckligt stort men innerskon är för kort. Finns det någon som sytt om sina innerskor eller som vet var man kan köpa nya/eftermarknadsskor?
Formsprutning är inte ett alternativ pga priset.
Mitt problem är att större pjäxstorlek ger vidare skaft, men det är det sista jag behöver!

Sy om innerskor?
hur mycket för korta är dom?
Tar tårna i så att du måste böja på dom lr tar dom bara i lite ?
Pjäxan kommer att växa lite bakåt om du andvänder dom upp till 7mm till.
vad har du för storlek på pjäxorna och vad har du för storlek på dina fötter?
Vilket märke har du på dina pjäxor?

Sy om innerskor?
Modellen heter Nordica vertech75 storlek 30,5, jag har storlek 49.
Tårna tar i tillräckligt för att ge blånagel. Utan innersko finns det tillräckligt med plats. Innerskon går inte ens fram till ytterskalet utan tar stopp vid en kant inne i pjäxan framme vid tårna.

Sy om innerskor?
gå till en bra verkstad å tryck ut innerskon lite. det kan hjälpa mycket.
har du värmt upp pjäxan något?slå bak foten max i pjäxan å knäpp den, sen så trycker du fram knäet å känner efter lite hur det känns då. tårna ska ta i men inte trycka för mycket.
Du kan säkert ringa till SEGER UNITED (0321-260 00) å fråga om dom har nån innersko som är större än den du har.
Jag skulle inte börja sy i den om jag var du inte ens om jag var skomakare. det finns nämligen inte material nog för att sy om den. vad står det på skalet att den har för storleksmått? 29,5-31,5 eller vad?

Sy om innerskor?
Det går att lura fram lite mer längd i skon med en större innersko, men samtidigt kan passformen bli lite tightare över foten istället. Se upp så att du inte tar en för stor innersko bara, för då får du veck och grejor över vristen.

Jag har vid två tillfällen köpt innerskor hos butiker eller bootfitters som sprutar innerskor. Om en kund köper ett par nya pjäxor där går det ofta till så att man väljer ut en modell och sedan tar ut orginalinnerskon och ersätter den med en formsprutad variant. I många fall lämnar kunden orginalinnerskon hos bootfittern och man kan då med lite flyt köpa loss ett par för en billig peng. Pjäxfixaren har ju redan fått betalt för sprutningen och den gamla innerskon är att betrakta som sopor i princip. För min del kostade tex ett par helt nya Salomon Custom-fit innerskor 100kr senast jag köpte sådana löst.

Hör med seriösa butiker som gör gör sprutskor. Det finns inte så många i Sverige vad jag vet. Alpingaraget Sthlm, Udéns Gbg, Sportkällaren och Hanssons Åre är nog i första hand dom som man kan fråga.

Sy om innerskor?
Vad har du för sulor?
När jag stoppar i fötterna i mina pjux (Lange FR120) utan mina sulor tar tårna i så det gör riktigt illa ont. När jag lägger i sulan och får stöd under hålfoten så blir foten kortare och det blir skönt space för tårna.
Har du ingen formgjuten sula så börja med det och testa. Inte bortkastade pengar heller om inte det funkar fullt ut.

Tillbaka
Topp