symertriska skidor?

• Trådstartare Trådstartare frittjoff
  • Start datum Start datum
symertriska skidor?
ekdahl sa:
om tail och nose är lika breda och skidans smalaste punkt är i mitten
Symmetriska skidor innebär att din högra skida är exakt likadant utformad som din vänstra och tvärt om.

Det handlar alltså inte om en form utan symmetrin blir bara relevant när man jämför med någon annan form. Så är det i matematikens underbara värld.

Detta förklarar det lite bättre: http://sv.wikipedia.org/wiki/Symmetrisk_relation

Jeffa

symertriska skidor?
Symmetriska skidor är lika dana fram eller bak.. dvs du ska kunna sätta bindningen åt vilket håll som helst på skidan, det finns ingen tail eller nose...

symertriska skidor?
jeffa har rätt, men i det här avseendet misstänker jag att skidans främre del är/inte är symmetrisk i förhållande till skidans bakre del. En skida med mittmonterad bindning blir i princip helt oåkbar i lössnö medans den blir aningens enklare att åka baklänges på samt att vissa personer även anser att det är lättare att raila med en mittmonterad skida (vilket det i praktiken inte är, oavsett vad dom säger).

slutsats: Ska du tävla i baklängesslalom ska du köpa en mittmonterad skida som är likadan fram som bak, i annat fall köper du en normal skida. I frågan om höger skida skall vara likadan som den vänstra tycker jag det verkar klokt, fast lite roligt vore det om du kom med en head mojo på högern och en ross b3 på vänstern...

tack för mig

symertriska skidor?
både fram och bakdel är likadana så det spelar ingen roll om du te.x vänder på bindningen för den funkar lika dant ändå. Väldigt bra när man åker baklänges.

symertriska skidor?
en symmetrisk skida är byggd utifrån mitten och har exakt likadan form på vardera sida om mittpunkten. om du köper en symmetrisk skida så råder jag dig att ej montera bindningen på något annat ställe än på mitten av skidan. Bakmonterar du en symmetrisk skida så kommer det att kännas väldigt lustigt när du åker med den.

Om du nu åker 50/50 park och puder så föreslår jag dig att köpa en skida som är anpassad för bakmontering, och är tillräckligt bred för att köra med i puder/ inte för klumpig i parken.

symertriska skidor?
man måste fortfarande ta hänsyn till den mänskliga faktorn och inte läsa allting ordagrant
finns det nån gång då man bör köpa en skida som är exempelvis 150cm lång med en midja på 80mm och en annan som är 190cm lång och en midja på 125mm, bara för att ta ett exempel?

symertriska skidor?
ppetter sa:
ekdahl sa:
om tail och nose är lika breda och skidans smalaste punkt är i mitten
skidans smalaste punkt är alltid mitten. med undantag för feta puder skidor..
punkass.
hur tänkte du nu!? om du har en skida som är 180 cm lång så är ju 90cm mitten. Endast symmetriska skidor som är smalast där, på resterande skidor kommer den smalaste punkten befinna sig längre bak!

symertriska skidor?
Sandgren2 sa:
man måste fortfarande ta hänsyn till den mänskliga faktorn och inte läsa allting ordagrant
finns det nån gång då man bör köpa en skida som är exempelvis 150cm lång med en midja på 80mm och en annan som är 190cm lång och en midja på 125mm, bara för att ta ett exempel?
word! :)

symertriska skidor?
line invader är heeeelt symetrisk eftersom alltså så på dem spelar det ingen roll åt vilket håll du monterar bindningen.....hax

symertriska skidor?
jeffa sa:
Ni verkar missa att frågan är vad symetriska "skidor" är... Plural...
ehh nej, en symmetrisk skida/or betyder att tip är lika bred som tail på de båda skidorna. detta betyder att till exempel ett par skidor med skärningen 107-82-107 är symetriska.

symertriska skidor?
R-R sa:
jeffa sa:
ehh nej, en symmetrisk skida/or betyder att tip är lika bred som tail på de båda skidorna. detta betyder att till exempel ett par skidor med skärningen 107-82-107 är symetriska.
Fattar du inte att det är skillnad på att säga symmetrisk skida och symmetriska skidor???

Det senare förutsätter att man gämför skidorna med varandra inte med sig själv. Spelar ingen roll hur skidorna ser ut så länge de är exakt lika.

Det är en matematisk term.

Vad är det du inte förstår???

symertriska skidor?
I det här fallet behöver vi ge begreppet symmetri en stipulativ definition, en definition anpassad efter situationen, och i den här situationen har den lexikaliska definitionen av symmetri (som Jeffa tycker om) ingen betydelse, vad den än må vara. Den lexikaliska definitionen av död, tillexempel, är att hjärnan har slutat fungera, men det betyder inte att man gör fel i att säga "shit fuck, jag dog!" när du trillar ner i ett hål med Super Mario på Nintendo 64. (i det senare fallet har man givit "död" en stipulativ definition) För jag tror nog att alla (med undantag från Jeffa) förstår vad peri frågar efter.

Tack för mig

Senast ändrad:
symertriska skidor?
Sandgren2 sa:
I det här fallet behöver vi ge begreppet symmetri en stipulativ definition, en definition anpassad efter situationen, och i den här situationen har den lexikaliska definitionen av symmetri (som Jeffa tycker om) ingen betydelse, vad den än må vara. Den lexikaliska definitionen av död, tillexempel, är att hjärnan har slutat fungera, men det betyder inte att man gör fel i att säga "shit fuck, jag dog!" när du trillar ner i ett hål med Super Mario på Nintendo 64. (i det senare fallet har man givit "död" en stipulativ definition) För jag tror nog att alla (med undantag från Jeffa) förstår vad peri frågar efter.

Tack för mig

Senast ändrad:
symertriska skidor?
jeffa sa:
R-R sa:
jeffa sa:
Fattar du inte att det är skillnad på att säga symmetrisk skida och symmetriska skidor???

Det senare förutsätter att man gämför skidorna med varandra inte med sig själv. Spelar ingen roll hur skidorna ser ut så länge de är exakt lika.

Han kan såklart möjligen skrivit fel, men det han egentligen menar är vad en(!) symmetrisk skida är, som johanfred säger betyder det att man kan montera bindningen åt båda hållen. Varför skulle han fråga om symmetriska skidor, alla skidpar är ju (i 99 fall av 100)symmetriska.

Senast ändrad:
symertriska skidor?
Sandgren2 sa:

Tack för mig
word!

symertriska skidor?
Vad heter då plural av en symmetrisk skida?

Jag tycker förövrigt det är rätt självklart att perj menar det symmetri som har asymetri som motsats och inte den matematiska variant som jeffa pekar på som har anti-symmetri som motsats.

symertriska skidor?
Tuneld sa:
Vad heter då plural av en symmetrisk skida?

Jag tycker förövrigt det är rätt självklart att perj menar det symmetri som har asymetri som motsats och inte den matematiska variant som jeffa pekar på som har anti-symmetri som motsats.
Vad ska man då kalla osymmetriska skidor i plural om man syftar till att göra en symmetrisk jämförelse?

symertriska skidor?
R-R sa:
jeffa sa:
R-R sa:

Han kan såklart möjligen skrivit fel, men det han egentligen menar är vad en(!) symmetrisk skida är, som johanfred säger betyder det att man kan montera bindningen åt båda hållen. Varför skulle han fråga om symmetriska skidor, alla skidpar är ju (i 99 fall av 100)symmetriska.
Vilken värld lever du i? Låter synnerligen intressant med 99 av 100 skidpar som är symmetriska! Ta t.ex slalom/super-g/storslalom-skidor, finns det ett enda par där som är symmetriska? Som ekdahl skrev är symmetriska skidor när nose och tail är lika breda och skidorna ser lika dana ut på båda sidorna om mittpunkten.

Senast ändrad:
symertriska skidor?
Är Sandgren2 singular eller plural?

Finns det en Sandgren1?

Om ni träffar varandra blir ni då en Sandgren3?

Om ni får barn blir dom Sandgren 4 då?

Om det är tvillingar vad blir det då?

Allt är så konstigt...

symertriska skidor?
Gudrunnator:

"Som ekdahl skrev är symmetriska skidor när nose och tail är lika breda och skidorna ser lika dana ut på båda sidorna om mittpunkten."

Du menar "En symmetrisk skida" eller hur?

symertriska skidor?
Gudrunnator sa:
R-R sa:
jeffa sa:

Vilken värld lever du i? Låter synnerligen intressant med 99 av 100 skidpar som är symmetriska! Ta t.ex slalom/super-g/storslalom-skidor, finns det ett enda par där som är symmetriska? Som ekdahl skrev är symmetriska skidor när nose och tail är lika breda och skidorna ser lika dana ut på båda sidorna om mittpunkten.
Menar du alltså att t.e.x. i ett par storslalom skidor är ena skidan till exempel 107-82-97, och den andra är 107-83-99, eller?

symertriska skidor?
R-R sa:
Gudrunnator sa:
R-R sa:
Menar du alltså att t.e.x. i ett par storslalom skidor är ena skidan till exempel 107-82-97, och den andra är 107-83-99, eller?

Senast ändrad:
symertriska skidor?
R-R sa:
R-R sa:
Gudrunnator sa:
btw så skrev jag samma sak som du sa i början i mitt ovanstående inlägg. jag betonar i mitt inlägg skidor, inte skida(!).LÄS INNAN DU POSTAR!

Senast ändrad:
symertriska skidor?
jeffa sa:
https://www.freeride.se/review/view.php?id=4616

Skulle du betrakta dessa SKIDOR som symmetriska???
neee klart dom inte är... fuck it nu orkar jag inte diskutera det här längre... svaret på trådens fråga finns högre upp på sidan...Lås?

Tillbaka
Topp