Jag väntar fortfarande på de första dagarna på skidor med systemkamera. Men lowepro-väskan som jag använder passar perfekt i min dakine vertex ryggsäck så det blir nog inga problem. Bara att ta fram när man vill fota och sen lägga tillbaka och åka på. Akta bara så du inte ramlar på ryggen, men det gäller ju alltid när man har ryggsäck och är inget större problem om man är van.
Vad gäller inställningar: Eftersom det förhoppningsvis är väldigt ljust så är det låg iso (50/100) som gäller samt hög bländare. Det behövs ju också om man vill få med mäktiga berg i bakgrunden. Du kan ofta ha kameran på A (slutaren ställer in sig själv). Då slipper du tänka på ännu en inställning. Enda poängen med den är egentligen om du vill ha mörkare eller ljusare bilder, och det kan du göra i photoshop eller liknande efteråt. Se bara till att den håller sig högt, kanske över 1/250 iaf för att frysa en skidåkare. Men det är heller inga problem om det är soligt.
En titt på vitbalansen kan vara bra också. Auto fungerar oftast, pröva annars kamerans förinställda varianter som t.ex. sol och skugga. Eftersom snö är väldigt vit kan du behöva exponeringskompensera. Det är oftast en symbol som ser ut ungefär +/-. Pröva +1 om snön blir grå.
Ett par tips som jag läst är: Ha en tunn handske under din vanliga som ger handen lite skydd samtidigt som du kan ändra inställningarna. Samt att ta bilder med bergbakgrund och liknande när det är soligt. När det är mulet - satsa på helkroppsbilder, gärna i svartvitt.
Personligen tycker jag att det är ljuset som ofta gör en riktigt snygg skidbild. Det kan vara värt att ta sista liften upp, vänta tills solnedgången (inte så länge så här års i Sverige) och ta några läckra bilder då.