Ta åt sig den som vill.

Ta åt sig den som vill.
Börjar bli allmänt less på alla dryga bonnjävlar med två stavar uppkörda i röven. Försök att förstå att om alla från Sthlm skulle sluta att åka till "era" (de flesta av dessa anläggningar är finansierade med skattepengar från just Sthlm.) skidanläggningar, skulle skiten få lägga ner. Det är tröttsamt att läsa inlägg innehållandes jävla nollåttor och Stockholmsjävlar och bla bla... Det är ingen som egentligen bryr sig om vad ni tycker så gör alla en tjänst och starta nån jävla bastuklubb uppe i norrlandshelvetet någonstans där ni kan sitta och tycka att ni är så jävla inavlade till perfektion.

/Mange 2002-11-19

Det är egentligen inte likt mig att skriva inlägg som detta, men ibland åker rosa skjortan på så...

Inlägget var inte tänkt att påvisa Sthlms "överlägsenhet" utan snarare en dänga till de här på forumet som lider av det svårbotliga "Sthlms-komplexet". Dessa människor verkar inte riktigt förstå att ett avskaffande av Kongl. Hufvudstaden och offentlig avrättning av alla dess invånare skulle leda till förödande konsekvenser för landets alla skidanläggningar.

Visst Göran och hans lakejer stjäl ifrån alla utan större urskiljning, men när den stora utskänkningsfesten startar får Sthlm, relativt sett, väldigt lite tårta.

Och så det här olyckliga med att jag egentligen inte bryr mig... hehe.. Enda svaret jag har till det måste vara att man måste peta in lite fiskmås, 08-jävel etc. för att rättfärdiga vissa påhopp om genstammar.

Så nu till er som fortfarande känner sig kränkta, påhoppade, och utsatta för oförätter iochmed mitt inlägg...
- Ta ur stavarna och njut av fri passage.

/Mange 2002-11-19

Eftersom det var jag som startade denna barnsliga men ändå så välbehövliga lilla diskussion på detta forum, känner jag att det ligger på mitt ansvar att sätta punkt (genom ett jääättelångt inlägg).

Jag håller inget horn i sidan till folk pga geografisk tillhörighet och slänger mig väldigt sällan, för att inte säga aldrig, med nidnamn typ bonnläpp etc. Orsaken till att jag avvikit från stardardbeteende är att jag, knappast objektivt men ändå, kommit fram till att det på senare tid smugit in en acceptans till att tilldela storstadsmänniskor och kanske då främst de från Kongl. Hufvudstaden diverse öknamn och tyckte det vore kul att se reaktionen på det motsatta.

Det blev väl lite som väntat, några punchskallar lockades fram och som alltid var åsiktspolisen representerad men i det stora hela verkar folk skita i den här sortens inlägg, vilket ändå borde betraktas som sundast. Jaja jag vet att jag till viss del sällar mig till idioterna, eftersom det var jag som författade inlägget från första början, men det bjuder jag på.

För att reda ut det här med skatt och berg (man blir förvånad över hur utbrett mellanradsläsning är här på forumet).

Jag är av den politiska åsikten att glesbygden skall tilldelas nödvändigt stöd vilket alla i hela vårt avlånga land tjänar på. (Jag delar alltså gladeligen med mig till glesbygden genom att betala inkomstskatt direkt på lönen och moms, när jag fyller på garderoben med märkesskjortor av färgen rosa och dyra funktionskläder etc.). Men att inte och kunna dela med sig av de tillgångar som möjliggjorts med dessa stöd, eller förstå hur systemet upprätthålls är så satans inskränkt och drygt. Gnällinlägg av typen ”turistjävlar som kommer till ”vårt” skidsystem och bidrar till köer” blir enormt tröttsam läsning i längden.

Vidare hoppas jag, att ni som befinner i er lilla fantasivärld där Norrland är självförsörjande, kan förlåta mig för att ha attackerat den föreställningen. Jag hade, och nu är jag helt uppriktig, inget ont uppsåt utan såg det som självklart att alla vuxna människor i Sverige visste att det inte förhöll sig på det sättet.

/Mange 2002-11-20

Ta åt sig den som vill.
Hahahaha, guuud vilket roligt inlägg.
"de flesta av dessa anläggningar är finansierade med skattepengar från just Sthlm"

Återigen ett ärkenöt som tillhör den lilla skara som ger sthlm dåligt rykte.
Slår vad om att du är inflyttad stockholmare dessutom :)

Ta åt sig den som vill.
Tar inte åt mig men hitta ett ointelligent fel i texten....

"Det är tröttsamt att läsa inlägg innehållandes jävla nollåttor och Stockholmsjävlar och bla bla... Det är ingen som egentligen bryr sig om vad ni tycker "

Säger du inte emot dig själv där....eftersom du bryr dig vad folk skriver och du svarar på det....

// bison.

Ta åt sig den som vill.
Jahaja! jag är iof varken en "jävla 08:a" eller "inavlad norrlänning" men jag är ändå lika glad varje morgon mina värkande ögon blickar upp mot berget och ser att pistörer och andra har vart ute sen tidig natt och fixat och donat så jag ska få ytterligare en lycklig dag på berget. Det har jag iaf inget emot att lägga lite skatte-pengar på.............. fast det är klart jag är ju varken bäst eller stockholmare, vill ju bara ha kul!

Ta åt sig den som vill.
Jahaja! jag är iof varken en "jävla 08:a" eller "inavlad norrlänning" men jag är ändå lika glad varje morgon mina värkande ögon blickar upp mot berget och ser att pistörer och andra har vart ute sen tidig natt och fixat och donat så jag ska få ytterligare en lycklig dag på berget. Det har jag iaf inget emot att lägga lite skatte-pengar på.............. fast det är klart jag är ju varken bäst eller stockholmare, vill ju bara ha kul!

Håller med=)
Fan det är ju dit pengarna ska gå!!
Och det spelar ju ingen roll vart man kommer ifrån=)
Alla har ju samma intresse så sluta hacka på varann!

Ta åt sig den som vill.
*LOL*

Du tillhör verkligen kategorin av människor som står och mäter snoppen i badrummet va?

(Du är antagligen missnöjd med resultatet också)...

hahaha!

Ta åt sig den som vill.
Tragiskt att folk orkar hålla på så här.
Saken är ju faktiskt den att allt folk som strålar samman på detta forum har ju en sak gemensam, att de gillar vintern!!
Och att sen om man kommer från Gbgm sthlm, åre svappavaara är helt orelevant i frågan.
Känner flera från GBG å Sthlm som dessutom är bättre skidåkare än de själutnämda experterna de sk. bonnläpparna.

Men å andra sidan så är de inte så konstigt att dessa konflikter finns, åker man till sthlm så kan ofta höra fördomar om folk från Norrland som då benämns som bönder.
Var de inte så att sthlmare trode vi hade isbjörnar här uppe - de om nåt är la tragiskt.

Är själv fd. Gbgare, men trivs som fisken här uppe på vintrarna oavsett om jag är med bönder eller storstadsfolk.
Så skit i fördomarna å ha kul istället, de är faktiskt inte viktigast vem som betalat åre med sina skattepengar, de viktiga är la ändå att berget finns kvar eller???

Ta åt sig den som vill.
Okej skattepengarna kanske har varit i Sthlm men det är inte bara
stockholmarna som har betalat dom.... det är hela Sveriges befolkning (även norrläningarna)!!!!!!!!!!!!!

Ta åt sig den som vill.
08-området är väl ändå ett litet samhälle? 1 miljon i Stockholm och 8miljoner i övriga Sverige. Men jag tycker ni är söta när ni är arga.. det matchar era rosa skjortor! Nu kommer det snart något tillbaka, jag för väntar mig en nemesis av Er.

Och ja 1-0 till bison ( ska du inte ta upp kampen?)

Eder Leder

Ta åt sig den som vill.
1 - 0 till Sverige.

Faan mannen det är inte mycket som får mig att skratta som dumma 08:or men du tar faan priset.
Om du kanske slutar att ta åt dig så jävla mycket så kanske du kan vara näjd med dig själv?
Det verkar som om sthlmare är väldigt nyfikna på vad andra tycker men rädda för kritik?

Ta det lungt med den stockholmska snabbsvängen i vinter, resterande delar av landet och världen slutade med den vid början av 90 talet men det är fortfarande stark under sthlms sportlov har jag noterat.

Ta det lungt! /OGGE.

Ta åt sig den som vill.
Det är egentligen inte likt mig att skriva inlägg som detta, men ibland åker rosa skjortan på så...

Inlägget var inte tänkt att påvisa Sthlms "överlägsenhet" utan snarare en dänga till de här på forumet som lider av det svårbotliga "Sthlms-komplexet". Dessa människor verkar inte riktigt förstå att ett avskaffande av Kongl. Hufvudstaden och offentlig avrättning av alla dess invånare skulle leda till förödande konsekvenser för landets alla skidanläggningar.

Visst Göran och hans lakejer stjäl ifrån alla utan större urskiljning, men när den stora utskänkningsfesten startar får Sthlm, relativt sett, väldigt lite tårta.

Och så det här olyckliga med att jag egentligen inte bryr mig... hehe.. Enda svaret jag har till det måste vara att man måste peta in lite fiskmås, 08-jävel etc. för att rättfärdiga vissa påhopp om genstammar.

Så nu till er som fortfarande känner sig kränkta, påhoppade, och utsatta för oförätter iochmed mitt inlägg...
- Ta ur stavarna och njut av fri passage.

/Mange

Ta åt sig den som vill.
jaha... du har inga framtänder!
jag håller med att "vi" har samma intresse så farför bråka?
e du inte glad att de finns mer backar än dom i Sthlm?
vart åker du, Norrland nånstans eller e kvar i Sthlm?
tänk på de också!

Ta åt sig den som vill.
FAKTARUTA:

Visste ni att Sveriges statsbudget skulle visa överskott på 61 miljarder om vår riksgräns slutade vid dalälven?

>> RR <<

Fast då skulle vår högsta berg heta Branäs (!). Lite tråkigt.

Ta åt sig den som vill.
Hördu Mange.. Har du käkat citron eller?

Håller inte riktigt med dig fastän själv e stockholmare.. ta det lugnt i backen..

/H

Ta åt sig den som vill.
Inte Sunne alpin. Ski Sunne skulle nog heta Ski Sunne ändå! Och Branäs skulle nog fortfarande vara högre och ligga söder om älven...

Ta åt sig den som vill.
FAKTARUTA:

Visste ni att Sveriges statsbudget skulle visa överskott på 61 miljarder om vår riksgräns slutade vid dalälven?

Fakta från var ?

Låt mig ifrågasätta dessa siffror en aning....
Om alla inkomster från skog, vattenkraft och gruvdrift stannade norr om den berömda Dalälven skulle vi som bor där förmodligen med gott samvete kunna åka skidor på heltid och ändå leva i ett överflöd ...

Ta åt sig den som vill.
Bonjävlar?? men hur som helst så är tyvärr vissa skidanläggningar beroende av f-träsk bornas pengar, men vi kan se det på detta sätt vi behöver era pengar medans ni måste komma bort från skiten ibland, så det är väl ett ömsesidigt yttnyttjande eller?

Om det nu är så bra utförsåkning och storslagna natur upplevelser
så kan DU gärna stanna i storstan och gå omkring och muttra i dina svindyra Gore-tex kläder, Gör en stadsexpedition utsätt dig för kyla, vind och höjder.. men din utrustning kanske behöver kompletteras men ni har ju så fina butiker för sådant så det ska ju inte vara något problem...

Efter dina bravader så kan du snippa in på stamfiket och beställa in något trendig kaffe, berätta om din expedition för dina vänner..
För jag tror att DU är bäst på det, förutom pjäxdansen på afterskin då?

Och du laptopen behövs alltid, du kan ju aldrig veta när ett mail behöver skickas!! Och glöm inte mobiltelefonen när du åker till Sarek för Comviq har täckning där, jag lovar....

/Stor Erik

Ta åt sig den som vill.
Eftersom det var jag som startade denna barnsliga men ändå så välbehövliga lilla diskussion på detta forum, känner jag att det ligger på mitt ansvar att sätta punkt (genom ett jääättelångt inlägg).

Jag håller inget horn i sidan till folk pga geografisk tillhörighet och slänger mig väldigt sällan, för att inte säga aldrig, med nidnamn typ bonnläpp etc. Orsaken till att jag avvikit från stardardbeteende är att jag, knappast objektivt men ändå, kommit fram till att det på senare tid smugit in en acceptans till att tilldela storstadsmänniskor och kanske då främst de från Kongl. Hufvudstaden diverse öknamn och tyckte det vore kul att se reaktionen på det motsatta.

Det blev väl lite som väntat, några punchskallar lockades fram och som alltid var åsiktspolisen representerad men i det stora hela verkar folk skita i den här sortens inlägg, vilket ändå borde betraktas som sundast. Jaja jag vet att jag till viss del sällar mig till idioterna, eftersom det var jag som författade inlägget från första början, men det bjuder jag på.

För att reda ut det här med skatt och berg (man blir förvånad över hur utbrett mellanradsläsning är här på forumet).

Jag är av den politiska åsikten att glesbygden skall tilldelas nödvändigt stöd vilket alla i hela vårt avlånga land tjänar på. (Jag delar alltså gladeligen med mig till glesbygden genom att betala inkomstskatt direkt på lönen och moms, när jag fyller på garderoben med märkesskjortor av färgen rosa och dyra funktionskläder etc.). Men att inte och kunna dela med sig av de tillgångar som möjliggjorts med dessa stöd, eller förstå hur systemet upprätthålls är så satans inskränkt och drygt. Gnällinlägg av typen ”turistjävlar som kommer till ”vårt” skidsystem och bidrar till köer” blir enormt tröttsam läsning i längden.

Vidare hoppas jag, att ni som befinner i er lilla fantasivärld där Norrland är självförsörjande, kan förlåta mig för att ha attackerat den föreställningen. Jag hade, och nu är jag helt uppriktig, inget ont uppsåt utan såg det som självklart att alla vuxna människor i Sverige visste att det inte förhöll sig på det sättet.

/Mange

Ta åt sig den som vill.
Hörru mange, är det inte så att alla skattepengar går direkt till statskassan för att sedan portioneras ut till olika ändamål? Då kan det knappast va bara skattepengar från sthlm som finansierar våra skidorter.

En annan teori är att kommunerna driver och finansierar sina egna anläggningar, givetvis med bidrag från staten (skattepengar, inte nödvändigtvis från sthlm).

Verkar som du är en dryg, asrik överklassfjolla som tror du är bättre än alla för att du har fett me cash och bor i den sk "kungliga huvudstaden" ((haha..monarkin är ett stort skämt, men det hör inte hit)) och röstar på moderåttorna.

Ta åt sig den som vill.
kolla bara vad sverige är byggt av, jo småföretag och vart finns det mest av dem jo gnosjö,gislaved,värnamo,vaggeryd så NI stockholmare som tror att ni har byggt sverige glöm det, ni kommer aldrig att komma i när heten av vad vi drar in till staten, det räcker ju bara att jämföra arbetslösheten så får du se att ni har långt kvar till oss. sedan så låter det som du aldrig har lärt dig av dinna föräldra att uppskatta det som finns utanför stockholm
LEVE NORRLAND!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ta åt sig den som vill.
*host* Göteborg och Malmö numera större tillväxtmotorer än sthlm... *host*
:)

För övrigt känner jag runt 10 sthlmare. Alla är skittrevliga.

Fast jag mobbar dom ändå... Bara för det är så allmänt accepterat att sthlmare är dryga och rika. De anspelar själva på det.

Fast jag har träffat folk från sthlm som jag inte skulle ta i med tång även om de behövde hlr. Fast det finns det i gbg me.

Punkt.

(RR, alltid lika klockren, Word.)

Ta åt sig den som vill.
Många som snackar fast de inte är insatta i skattefrågor eller nationalekonomi. Sanningen ligger nog närmare sthlm:s representerade debattörer i detta fall. Kan det bero på att folk i storstadsregionerna i allmänhet är mer välutbildade?

till Mans Hilling: Det är svårt att växa när man redan är stor...

Ta åt sig den som vill.
Jag sänkte mig så lågt att jag måste skriva ett litet inlägg också.
Illa jag vet... men klart man blir brydd.

Jag är nog en av "norrlänningarna" som svär och klagar på "08:orna" när de skapar köer. Men det ligger det inte så rysligt mycket allvar i faktiskt. Är ganska glad att dom kommer och hälsar på och framförallt gör så att vi får ha våran fina liftanläggning kvar.

Det man stör sig på (för att rida på generaliseringens våg) är den taskiga attityd de ofta visar upp. På något vridet sätt måste man ändå kunnse se dom som gäster på berget precis som vi är gäster i sthlm när vi kommer och vill se den fantastiska globen eller slottet osv. Vi betalar juh faktiskt också skatt och den svider säkerligen lika mycket i våra plånböcker som i stockholmarnas.

Så skärp till er attityd lite bara så har nog bergen plats till oss alla.

(sen är det vi som ideelt är uppe och shapar piper och hopp om kvällarna, bara för att bli sönderåkt av den stora massan nästa dag.) = (

Nu måste jag fortsätta att plugga....

Ta åt sig den som vill.
Gäääääsp.....!!!!
Att man ens orkar bry sig om sån här bullshit!!
Vi bor här med våran snö, nära till naturen och dess fördelar...;) Ni bor i betongdjungeln, har ofta mycke dolars (=ofta dryga) å långt hit till "obygden"....sluta dryga er å var glad att ni bor i Sverige..med alla VÅRA fördelar!!

Make peace not war, aiiit!!!

Ta åt sig den som vill.
..vi vänder på steken och sim sala bim, Kära 08:a Jan A har så otroligt rätt. Hade du kunnat lite mer om våra nationalekonomi och sveriges inkomstkällor ( med inkomstkälla menar jag det som produceras inom sveriges gränser utan kräva import av delar från övriga länder, dvs ren och kär profit ) så skulle också du veta att träden som växer uppe i norr är som pengar på rot!! Vi skulle klara oss mycket väl utan delen nedan dalälven!!

klart att ni ska komma till våra fjäll, men lämna de rosa skjortorna och dess attityd i 08-land..

Ta åt sig den som vill.
Jan A och SKUMberg har inte ett rätt, tiderna då råvaror var det som ett I-land var mest beroende av och som genererade störst inkomster är sedan länge förbi. Däremot är det dessa som har byggt upp den välfärd som vi idag lever i och det tackar vi för...

...fel forum för dessa frågor.../NEW

Ta åt sig den som vill.
Är det något jag har missat eller?
När blev freeride.nu ett forum för politik!

JANNE JOSEFSSON om det är du som har infiltrerat dig in här så tycker jag att du genast ger dig till känna med det samma.

Nä jag säger som Dan bäckman en gång sa på grammisgalan:
- Vad fan har skidåkning med politik att göra!!

Ta åt sig den som vill.
Tacka vet jag Skåne! [skaune]

Här snackar vi höga fjäll och obegränsat med puder!!! För att inte tala om alla liftsystem.

Och förresten Mange, här finns inga bonnlurkar! (inga som helst)

Ta åt sig den som vill.
Ja, det är ju inte många som fattar vad Mange menar. Många som är duktiga på att hoppa mellan raderna och tolka in egna undermeningar. Ännu fler skriver som krattor, vilket gör att man inte kan ta inläggen seriöst. Dessutom finns det berg/fjäll söder om Dalälven som är högre än Branäs. Sälenfjällen är ett exempel! (Även om Branäs som anläggning kan ståta med en högre FALLHÖJD).

Det spelar väl för sjutton ingen roll om man är från Stockholm eller från Norrland. Anläggningarna skulle varit färre och betydligt mindre om någon av dessa "grupper" inte fanns. Vi drar alla vårt strå till stacken!

Åk på, norrlänningar som stockholmare som övriga!

Ta åt sig den som vill.
Haha kom att tänka på en sak ..

Har ni hört om den norrländska föreningen som vill ge bort skåne till danmark? : )

Varje år fyller dom några minibussar och bilar ner till skånegränsen. Väl framme plockar alla fram varstit spätt och försöker bända loss skåne ifrån Sverige... Det lyckas givetvis inte så då bilar dom hem och dricker sprit....

Tycker det är asroligt.. Hahahah : )

Tillbaka
Topp