Ta bort rost från stålkantens undersida

Hampus83

Ny medlem
Har ett par skidor med hyfsat mycket rost (ytrost) på stålkanterna. I vanliga fall slipar jag med Klövsjöslip och sen kör jag med ett stenbryne! Men vad göra på undersidan av skidan för att inte skada belaget?

Du skadar inte belaget nämnärt om du filar försiktigt från belagsidan. Om du vill kan du montera filen i ett hängningsverktyg (sök på "hängning av kanter" på FR), då kommer du inte åt belaget alls just. Enklast är annars att sno lite Swinto (stålull) av morsan och ta bort rosten, lätt!

Ett annat sätt är att faktiskt torka av kanterna när du kommit in efter utfört uppdrag på berget!

G'morrn önskar.
Ace DG

Senast ändrad:
Är det ingen som planslipar själv nuförtiden? Fixade tre par skidor med rost på både belag- och sido-kant igår genom att slipa som vanligt.

(Har normalt aldrig rost på kanterna, men just hemkommen från skidresan. Var tvungen att packa ihop i en hast och det gick inte att få bort all snö under bindningar etc.)

Pistgubbe sa:
Är det ingen som planslipar själv nuförtiden? Fixade tre par skidor med rost på både belag- och sido-kant igår genom att slipa som vanligt.
Ähum...kantslipning, det är ju för tusan den enda metallslöjden man gör vintertid!
/A

Senast ändrad:
:) Precis Ace. Menade bara att varför lämna in för planslip eller använda stålull. Säkert missar jag något glid med att inte ha strukturslipning som man får i moderna maskiner, men efter att senast lämnat in familjens skidor, 7 par á 495:- / par gav jag upp och plockade fram min gamla pansarfil igen. Det verkar vara en utdöd konst och jag är förmodligen helt ute.

Senast ändrad:
Pistgubbe sa:
:) Precis Ace. Menade bara att varför lämna in för planslip eller använda stålull. Säkert missar jag något glid med att inte ha strukturslipning som man får i moderna maskiner, men efter att senast lämnat in familjens skidor, 7 par á 495:- / par gav jag upp och plockade fram min gamla pansarfil igen. Det verkar vara en utdöd konst och jag är förmodligen helt ute.
Hur gör du en planslip själv?

Nu kanske jag stack ut näsan och blir till allmänt åtlöje med min metod, men så här fixar jag mina (och familjens) skidor:
1) Sickla bort all ev gammal valla.
2) Ta bort alla ev grader med ganska grovt bryne.
3) Droppa i belag i alla ev repor.
4) Planslipa med pansarfil, typ sådan här:
http://www.wurth.se/produkter/Produ...33539461657875311&p=1&s=NameAscending&r=False
För att undvika att den böjer sig när jag tar i så har jag monterat den på en ekplanka, ca 10cm bred, ställd på högkant. För att kunna greppa plankan har jag sågat ut ett hack i den så att den bara är kanske 4cm hög de 10cm längst till höger.
Det gäller att vara försiktig i det här steget. Får man in metalspån från kanten mellan filen och belaget kan det bli hemska repor. Jag rengör hela tiden pansarfilen med en vallaborste och torkar bort spån från skidan med handen (arbetshandskar).
5) Häng kanterna 1 grad med finare fil i hållare.
6) Slipa sidokanterna 88 grader.
7) Ev finslipa med bryne. Kör bara snabbt på frihand på både belagsida och sidokant.
8) Valla & sickla
9) Borsta om jag verkligen är på finlirshumör

Senast ändrad:
Känns som det jobbet är bra men som du själv skriver så tappar du ju både finslipningen och framför allt strukturen. Måste bli en rejäl grov yta i belaget på det där viset? Och göra att skidan inte glider så lätt alls jämfört med en riktigt planslip?

Nej, ytan blir jättefin, men helt slät. Missar inte finslipningen (tror jag) då jag alltid hänger och slipar sidokant med fin fil.

Jag missar strukturslipningen. Hur mycket glid jag missar med det vet jag inte. För folk som kör med fartdräkt och borstar sina skidor 30min per dag duger nog inte min metod. För mig tror jag inte det är kritiskt. Glider förbi de flesta Svenssons på transporterna i alla fall. 495kr x 7 blev som sagt ohållbart och jag känner inte att jag lider av dåligt glid (annat än om jag tagit fel valla förstås).

Senast ändrad:
Pansarfilens tid är förbi definitivt. Jag låter planslipa+struktur på verkstad (ca 150-200:-/par), ENDAST DET! Verkstan får inte peta på sidokanterna eller hängningen, det gör jag själv.

/A

Strukturen har stor betydelse vid temperaturer nära noll, är det 10 minus spelar inte strukturen någon roll.

Hasse_Lindborg sa:
Pistgubbe sa:
Har strukturen kanske större betydelse än jag anar?
Ja!!
Ok, så det märks stor skillnad även om man bara sicklar och inte borstar petnoga? Rent spontant har jag väldigt svårt att tro det, men är förstås beredd att ge mig för expertisen. Bylsiga kläder kan ju göra sekunder i en storslalombana. Jag trodde faktiskt att strukturen gjorde mindre, och att vara noga med struktur utan att åka runt i fartdräkt (och borsta sina skidor noga) var en lustig prioritering.

Senast ändrad:
Borde man inte kunna få till en hyfsad struktur med hjälp av rotorborste i tex mässing eller stål, som man kan göra på längdskidor?
Eller funkar det bara när man har vallat?

När gör struktur förresten mest nytta? Om jag inte vill lämna in alla skidor för strukturslipning, skulle jag i första hand ta pistskidorna (som främst används när det är stenhårt) eller fetingarna (som bara används på mjuka underlag)?

Testade dessa skidor i våras http://www.orscrosscountryskisdirect.com/voile-vector-bc-skis.html
Fiskfjällsstrukturen gör att man klarar sig utan hudar i snö som inte är för porös.
På eftermiddagens sista åk var det varmt och rejält sugande före, alla klagade utom jag. Fiskfjällen med rejäl struktur levererade. Dessa skidor går inte att planslipa alls utan att förstöra fiskfjällsstrukturen, den är millimeterhög.

Skall nog skaffa en "pistgubbeplanslip" själv, att lämna in skidorna till någon bakfull säsongare som knäcker extra i verkstan är ett vågspel.

Senast ändrad:
Med en modern skidslip är det lätt att göra fiskfjällsstruktur
Den strukturen leder bort vattnet under skidan åt sidan.

fredric84 sa:
Med en modern skidslip är det lätt att göra fiskfjällsstruktur
Den strukturen leder bort vattnet under skidan åt sidan.
Inte lika djup struktur som på Voileskidorna, den är rejält utmejslad och utformad för att kunna topptura utan hudar.

Pistgubbe sa:
att vara noga med struktur utan att åka runt i fartdräkt (och borsta sina skidor noga) var en lustig prioritering.
Men så kan det vara på internet-forum. :)

Låt dig inte luras bara.
Och struktur kan man ju också göra själv. Det finns wc-tekniker som stått och handgjort struktur med stålborste och sandpapper för att få det "rätt".

He he, nu tror jag ju inte att ACE, Lindborg & Fredric är ute efter att lura mig. Tvärtom har jag mycket stort förtroende för dem. Handlar snarare om att hitta rätt ambitioner för just min skidvård i relation till vilka krav jag har på glid.

Alla kloka ord till trots så tror jag faktiskt att jag fortsätter med min metod. Om det inte spelar så stor roll när det är stenhårt så behöver jag inte göra det på pistskidorna. Skulle vara på fetingarna då, men det känns ändå överambitiöst att lägga detta krut på 115mm breda skidor och samtidigt åka runt med bylsiga kläder och inte borsta skidorna. Jag kan ha helt fel. Skall testa att lämna in något av familjens par och ha lite glidtest vid tillfälle. Tack för all info och alla råd hursomhelst.

snorkel: Om jag nu (kanske till övrigas förfäran) lockat över dig till den mörka sidan så vill jag bara ge två viktiga råd (förutom rådet ovan att hålla rent):
1) Du måste fästa pansarfilen på något plant. Annars kommer den att böja sig för trycket och du får en konvex skida, flera graders hängning.
2) Du måste ha en arbetshandske på högerhand och låta det böjda pekrfingret följa skidans kant och hindra filen från att haka fast och glida in. Det kan bli helt förfärliga jack i belaget om den fastnar. Var också noga med vinkeln. Sträva efter att hålla filen så mycket längs med skidan det går. Då är risken mindre att den hakar fast. Vi som fortfarande håller fast vid pansarfil har väl hållt på med det i 25år och det har varit många misslyckanden på vägen innan handlaget nu sitter ganska bra.

Pistgubbe sa:
1) Du måste fästa pansarfilen på något plant. Annars kommer den att böja sig för trycket och du får en konvex skida, flera graders hängning.
Det här är ju jäkligt trendigt just nu och hade det funnits en dyr maskin som gjorde det på de tip&tail-rockrade delarna som oftast inte ligger i snön så hade alla "tuffa" betalat för det.

Rekommenderas att prova för alla som gillar slarve även om man bör veta vad man gör och hålla sig till de delar av skidan man varken vill ligga på skär eller åka fort plant med.

Pistgubbe: Du har inte några bilder på det hela eller kanske till och med en liten videosnutt på hur du går tillväga.

Jag har inte något större problem med att lämna in skidorna lite då och då. (mest för att få bort repor efter stenar)

Dock har jag en stark vilja av att "kunna själv" och det skulle vara skoj att prova detta på något gammalt par skidor.

Tack, men jag är lite orolig att jag sprider häxläror här. Jag gör inte gärna en guide när det finns så många här på forumet som kan så mycket mer. Det finns miljarder bra vidoes på youtube om hur man slipar kanter och vallar.

Möjligen saknas det videos om planslipning. Det kan ju finnas goda skäl för det! När jag planslipar ser det i alla fall ut ungefär så här:
Vet inget om verktygen på den videon dock.

Kanske kan jag lägga upp en bild på min montering av pansarfilen om den är till glädje. Den fungerar bra för mig. Men som sagt, om nu Ace säger att pansarfilens tid definitivt är förbi så vill jag vara försiktig med att sprida denna ill-lära.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp