Ta med två par skidor i en skidväska?

cool_cats

Ny medlem
Nu ska jag åka ner till Bad Gastein med transavia (KLM eller Air France är flygbolaget tror jag). Jag åker med en kompis, så vi tar självklart med oss var sitt par skidor. Han har ett stort Dakine skidfodral, med plats för två par skidor. På hemsidan står det att man endast ha ett par skidor i varje skidbag, men då tror jag oftast de syftar på mindre skidfodral (ni vet sånna där slappa från typ intersport). Det kostar 20 euro per väg att ta med en väska med skidor.

Frågan är alltså om ni tror eller vet om vi kan ta allt i dakine väskan till priset av en väska? Står att väskan max får väga 15 kg, vilket två par skidor och stavar borde understiga.

Tacksam för svar!

Packa allt i en väska. Vad ska dem säga? "Ni måste ha två väskor, gå och köp en!". Nää men det borde nog gå bra. Om man reser själv tar man ju knappast med sig två fodral bara för att man har två par skidor.

Så länge du klarar viktgränsen för skidväskan så ska det nog inte vara några problem. Jag fick lämna ett par skidor hemma för skidväskan vägde på tok för mycket.

jag stod inför samma dilemma förra vintern.. kom på den smarta lösningen att lägga ett av paren i ett intersportfodral, och sen lägga ner båda paren i det stora fodralet.
då kunde vi ta ut ett av paren om de började tjafsa, men för vår del var det inte ens någon som öppnade fodralet, och killen vid inlämningen för specialbagage hade ju ingen aning om vilka regler som gällde just för oss, han var anställd av arlanda istället för resebolaget..

På Arlanda brukar det bli ett fasligt liv vid incheckningen när man har ett stort skidfodral (Har skälv ett stort Dakin) när/om man sedan lyckats snacka in grejorna så kommer du märka att vid hemresan höjs inte ens ett ögonbryn om du åker från alperna (Där har man sett skidfodral förut)

Senast jag åkte så skruvade jag av bindningarna på ett av skidparen (Insert gängor i skidorna) så att bägge paren rymdes i ett skidfodral av slim modell.
Resultat, inget gnäll :0)

Ska ner om någon vecka med sas och vi kommer ha tre par skidor totalt, vi kör två skidfodral med tre skidor i varje, alltså delar på sista paret och trycker i tre skidor i varje skidfodral, borde funka fint. Har man inte några surfingbrädor till skidor borde två par i varje funka också.

tack för svaren, verkar som de flesta har klarat sig rätt bra med att bara betala för en väska. Chansar nog på två par i samma väska.Det sparar mig förhoppningsvis 20 euro!

skulle rekommendera att ta med ett extra fodral av den slappa modellen, så slipper ni betala ev. extraavgift.
Räddade mig när jag hade saftig övervikt, packade över det i två och sen var det inga problem, trots att jag bara betalat för ett specialbagage.
Lycka till och ha så kul!

Snödjup

Tillbaka
Topp