Tåg Stockholm-Alperna?

Tåg Stockholm-Alperna?
Ingen erfarenhet här men jag gillar rome2rio.com då den givet två orter ger alla möjliga alternativa färdsätt mellan desa.

Tåg Stockholm-Alperna?
Bahn.de brukar vara bra om man ska planera tågresa genom Europa, tror det går att köpa biljetter därigenom också. Grymt att du/ni funderar på tåg, jag hoppas kunna få till en miljövänlig resa när jag beger mig mot alperna i januari.

Tåg Stockholm-Alperna?
Tyvärr är inte tåg jätte milijö vänligt med tanke på att de drivs med kolkraft i exempelvis Tyskland. Så det blir inte stor skillnad mot flyget, buss däremot är mycket bättre för miljön.

Men tåg tar tid. Åkte från Geneve till val thorens med tåg sen buss. Tog nästan 10 timmar (exkl väntetid vid två byten) mot direkt bussen som tar 3-4 timmar.

Senast ändrad:
Tåg Stockholm-Alperna?
Nu handlar det inte om miljö, utan om vilken/vilka skidorter i alperna som är snabbast och smidigast att ta tåget till från Stockholm C. Tar tacksamt emot all typ av information, hear-say såväl som självupplevelsebaserad. Tack för tips om bokningsvägar. Ska kolla lite där och prova mig fram, vet att t.ex Badgastein, AU och Engelberg, CH har tågstationer mitt i byn.

Tåg Stockholm-Alperna?

@jarnebring
Zermatt är en ytterligare ort i Schweiz med tågförbindelse. Funkar prima. Testade i somras i samband med en vandrings/skidresa. Drygt 4 timmar från Geneve's flygplats, vill jag minnas, med ett byte på vägen. Toksmidigt om du frågar mig :)

Edit: inser nu att frågan gällde tåg hela vägen från Sthlm. En tågresa av den längden saknar jag dessvärre erfarenhet av, men spontant låter det som ett intressant projekt.

Senast ändrad:
Tåg Stockholm-Alperna?
Tack för alla tips.
@Hmps skulle vara nice med något fylligare utläggning, var bytte man, hur lång tid tog det. Om det inte är för mycket begärt vill säga?

Tåg Stockholm-Alperna?
Har åkt tåg till bad gastein, tog ca 12 timmar, så åker du åtta på morgonen är du framme åtta på kvällen. Tågstationen ligger mitt i bergen, precis vid byn. Då hade jag interrail-pass men ska gå att boka resa via deutche bahn (db). Delrutterna är: Stockholm - Köpenhamn, Köpenhamn - Hamburg , Hamburg - Bad gastein . Totalt 2 byten alltså. Resan från stockholm till köpenhamn bokas utanför med sj. Lycka till och hoppas du hittar en bra resa :)

Tåg Stockholm-Alperna?
DzB sa:
Tyvärr är inte tåg jätte milijö vänligt med tanke på att de drivs med kolkraft i exempelvis Tyskland. Så det blir inte stor skillnad mot flyget, buss däremot är mycket bättre för miljön.
Förlåt för lite OT men för att bespara våra vintrar så behöver vi börja med att ha korrekta fakta. Då går det att konstatera att:
Bussen är miljövänligast att resa till alperna med
Tåget släppte ut ungefär dubbelt så mycket som bussen för tio år sedan och Tyskland (som är det enda landet på resan ner till alperna som inte haft miljövänlig energiproduktion sedan länge) har gjort en rejäl förbättring i sin elproduktion sedan dess.
Flyget släpper fortfarande ut tre till tio gånger så mycket som att ta buss, och då är transfer till och från flyget inte medräknad.
En miljöbil med fyra personer i släpper inte ut mycket mer per person än vad bussen gör.

Tåg Stockholm-Alperna?
Zachezz sa:
Har åkt tåg till bad gastein, tog ca 12 timmar, så åker du åtta på morgonen är du framme åtta på kvällen. Tågstationen ligger mitt i bergen, precis vid byn. Då hade jag interrail-pass men ska gå att boka resa via deutche bahn (db). Delrutterna är: Stockholm - Köpenhamn, Köpenhamn - Hamburg , Hamburg - Bad gastein . Totalt 2 byten alltså. Resan från stockholm till köpenhamn bokas utanför med sj. Lycka till och hoppas du hittar en bra resa :)
Låter nice! 12 timmar och två byten låter ju bättre än vad jag föreställt mig.

Tåg Stockholm-Alperna?
jarnebring sa:
Zachezz sa:
Låter nice! 12 timmar och två byten låter ju bättre än vad jag föreställt mig.
Tyvärr gjordes hela Europas nattågsnät om när DB lade ner CityNightLine och ÖBB tog över och skapade NightJet, det gör att mesta som gick för något år sedan inte går att göra idag.

Dock går det rykten att ÖBB har planer på att återinföra Nattågen från Köpenhamn och söderut.

Något man ska tänka på då man planerar sin resa är att man MÅSTE ta till bytestiden mellan två tåg i Köpenhamn. Minsta försening över bron gör att man missar tåget vidare mot Tyskland.

Tillbaka
Topp