Tåg Sverige-Zermatt kostnad?

BajenMatte

Aktiv medlem
Tjena
Jag undrar om någon har några aktuella priser på tåg från Sverige till alporter. Helst skulle jag vilja veta pris från Stockholm till Zermatt. Jag har bara hittat telefonnummer (med kö) så om det finns erfarenheter så är jag intresserad. Btw: Biltåg från Hamburg med liggvagn till Innsbruck kostar 8000 (3 pers) i början av mars. Tar ca 15 timmar och du vaknar utvilad i alperna. Har prövat det för länge sen och det var sjysst.
Men nu är jag alltså intresserad av att åka tåg hela vägen.

Ha det sjysst i värmen!

Senast ändrad:
Varför inte flyga? Flyg Stockholm - Zurich/Geneve går på ca 2 000 kr, blilligare om du har tur. Sen så tar du tåget direkt på flygplatsen till Zermatt.

Kanske en miljömedveten skidåkare som vill kunna åka skidor även på äldre dagar? Tycker helt klart att fler borde se över alternativet och även jag själv. Har endast bilat och flugit till alperna….

/klimatbov

Se över möjligheten med interrailkort. Skillnaderna är minimal pà biljett vs. interrail fast du har flexibiliteten med interrail.

Biltàg Hamburg-Lörrach är det som gäller om detta nu skulle bli ett alternativ. www.autozug.de

Lycka till!

Kollade som hastigast på www.sbb.ch och insåg att det är ju faktiskt rätt realistiskt (beroende på priset då förstås). Tåg ner till Köpenhamn, därifrån till Hamburg och sen nattåg Hamburg->Basel. Lite byten i Schweiz och sen är man framme på knappt ett dygn. Inga priser som du själv redan konstaterat, men klart coolt att det går.

Leder!
Åka skidor på äldre dagar gör man väl redan, är jag rädd! Men du har helt rätt, jag vill fortsätta så länge det är möjligt!

Så vill jag som vanligt passa på att vara grinig. SimonH, tack för att du svarade men nu frågade jag inte om flyg. Tyvärr är det obehagligt mycket lättare att få fatt på flygpriser än tågpriser. Jag har rel bra koll på flyg efter säkert 15 flygresor till Alperna genom åren (jag skäms lite;.)).

Blackriverpaint! Tack för tipset. Jag åkte till något som heter Sonthofen sist vill jag minnas. Skall kolla upp vilka orter som ligger nära Lörrach!

Men som sagt ingen som åkt tåg till alperna (ej charter) och vet vad det kan kosta eller kanske en liten länk??

/Också klimatbov med skidåkningsmissbruk

En grej jag läste i SJ's broschyr här om dagen kan kanske lugna ert miljötänkande. Det var nämligen en diskussion om hur mycket koldioxid olika transportsätt släpper ut. När man åker tåg i Svea rike så är de nästan försumbart lite man släpper ut. Men så fort man lämnar norden så slutar tågbolagen vara miljömedvetna. Nere på kontinenten (vet iofs inte om tyskland räknas) så används nämligen mest koleldad energi till tåg.

SJ kom fram till att tågen där nere släppte ut mer koldioxid per person än vad samma person som åkte buss släppte ut.

Fast å andra sidan så släpper ett flygplan ut väsentligt mkt mer än en buss. Mitt tips är att ta den gamla hederliga bussen istället.

Men för mig blir det flyg ner i år igen, fy på mig :)

Hm.. nu var det ju inte det här tråden handlade om men ändå. Jag har otroligt svårt att tänka mig att ett tåg, även om det drivs av den bästa ful-elen Östeuropa kan erbjuda, skulle släppa ut mer koldioxid än flyget. Ett tåg är och förblir mycket mer energieffektivt än flyget. Energiförbrukningen är högre vid en flygresa än vid tågresa per resenär och kilometer punkt slut!

Fordon (HC), g NOx, g CO, g CO2, g kWh
Personbil 1,01 0,55 5,11 110 0,33
Buss 0,01 0,18 0,04 15 ..
Persontåg 0,00 0,00 0,00 1 0,05
Flyg, inrikes 0,15 0,60 0,50 171 0,66
Flyg Boeing 787 0,01 0,33 0,07 76 0,29

Halloj BajjenMatte,
jag åkte tåg ner tidigare i höstas ner till Sölden i österrike. Tror inte jag gav mer än 1200 enkel resa allt som allt. Men då bokade jag också nattåget några veckor i förväg. Det då man sparar mest pengar... Men ska du inte åka förräns i mars kan det ju inte kosta mycket nu.
Gå in på nachtzugreise.de o sök. Alternativt bahn.de
Tyvärr tror jag det längsta du kommer om du åker nattåg från köpenhamn, är München. Det var den biten jag åkte. Sen var det bara ca 5 timmar restid till med två tågbyten. Gick jättesmidigt :) Vet ju dock inte hur du behöver åka om du ska till Zermatt. Ett tips iaf.
Sök på närmsta ort i tyskland som ligger nära zermatt och välj avgång köpenhamn så borde du få upp allt du behöver veta.
Lycka till :)

en variant, Stockholm HAmburg med Ryan och sedan nattåget från Hamburg till Basel, framme i Basel ca 06.30 och tåget från Basel till Zermatt tar ca 3 timmar.

Tror att nattåget kostar dryga tusingen och att tåget från Basel går på 4-500.

//P

Tillbaka
Topp