Tågluff i Schweiz?

Hank-53

Medlem
Tågluff i Schweiz?
Jag ska ägna tre veckor åt att besöka flera olika berg med skidliftar i Schweiz … och jag tar mig fram med tåg (bl a glaciärexpressen).
Planerna är lång framskridna och jag har bokat upp tre ställen: Zermattt, Disentis och Laax/Flims. Jag hinner med ett elller max två ställen till, men jag kan inte riktigt bestämma mig. Funderar på att avsluta i Engelberg, men Wengen/Mürrenn/Grindelwald verkar också intressant.
Andermatt och Sas Fee går bort denna gång.

Har du koll på något annnat extra bra (smultron)ställe som man inte bör misssa?
Tipsa mig gärna! (Jag flyger hem från Zürich.)

Senast ändrad:
Tågluff i Schweiz?
Låter som du har planerat lite fel. Kolla hur tåget går så ser du hur du ska lägga upp din rutt...

Tågluff i Schweiz?
Varför skulle det vara fel? Tåget från Zermatt går över Oberalppass, där Disentis ligger. På vägen därifrån till Chur ligger Flims och Laax (Det är en Postbus, men biljetten för tåget bör gälla där också.)

Tågluff i Schweiz?
jo men sen tebax till engelberg och hoppa över Andermatt när Andermatt ligger två stationer bort från Disentis och du måste byta tåg för att ta dig till Engelberg.

Låter det vettigt? Nja skulle jag säga. Avsluta i Andermatt istället..

Tågluff i Schweiz?
Tack för er respons.
Att byta tåg tycker jag inte är ett problem. Tar resan ett par timmar kan den lika gärna ta ett par timmar till - det blir väl för det mesta en resdag i vilket fall.

Andermatt är ju ett bra ställe att avsluta på om det inte var så att jag varit där några gånger nu och vill se något nytt.

Tågluff i Schweiz?
Om du råkar ut för ett så pass ordentligt snöfall när du är i Flims/Laax/Falera-regionen (den enda jag känner till av de du nämnde) att du inte kan åka där, så passa den dagen på att åka till något av de mindre ställena i närheten för lite schysst skogslössnöåkning. Kan rekommendera Grusch/Danusa, Flums eller (min favorit) Wildhaus. Små och rätt lågt liggande ställen, men vid snöfall ser man ju ändå inget om man inte har lite skog omkring sig...

MVH
Daniel

Tågluff i Schweiz?
Får jag fråga hur många ni är och hur budgeten ser ut? Hur mycket räknar du med att tågresorna kommer gå lös på? Lite nyfiken eftersom vi gjort en liknande tripp men då med hyrbil...
Skicka ett FR-mail om du inte vill skylta med vad det kostar här.

/Micke

Tågluff i Schweiz?
Kolla in www.rail.ch eller www.sbb.ch

Ofta finns det pa ovanstaende hemsidor schyssta erbjudanden pa tag samt liftkort . Om det inte finns nagra erbjudanden som passar sa kan jag rekommendera att köpa ett halvpris kort (ibland har SBB erbjudanden, typ 3man halvpris för 37.50CHF). Ett arskort kostar 150CHF och ett manadskort 99CHF, dessa innebär förutom halva priset pa sa gott som all offentlig kommunikation aven reducerat liftkortspris pa manga skidanlaggningar.

Lycka till m luffen!
/Andreas

Tågluff i Schweiz?
Daniel
Tack för tipsen. Hoppas verkligen jag får användning för dem.

Budget - q'est-ce que c'est?
Jag är en gammal powder hound (53 år) som reser solo. Enkelrum med frukost kostar mellan 75 och 110 CHF beroende på ort. För 30 CHF får man middag också - det brukar betyda trerätters. Och det är väl ungefär vad en pizza eller pasta kostar på en hyfsad restaurang. Flygbiljetten (Zürich) bokad och betald i september gick på ca 2300 SEK.

Tågresandet
PÅ www.swisstravelsystem.ch kan man köpa dels 3-veckorskort för fritt antal resor (508 CHF) – dels månadskort med ett bestämt antal resdagar under perioden. Man väljer själv om man ska resa 3-4-5-eller fler dagar under den månaden (338 CHF för 5 resdagar). Tror det blir billigare än att köpa enstaka biljetter - har inte räknat än.
Man kan också köpa Swiss Card som omfattar transfer/retur från gräns/flyggplats + 50% på övriga resor under en månad.
Med Swiss Pass / Swiss Flexi Pass /Swiss Card ska man enligt uppgift få 50% på mountain-top trains och cable cars. Vet inte hur det funkar med liftkort för tex 5 dagar.

Tillbaka
Topp