TakboxBygge

TakboxBygge
Seriöst om du ska bygga en ordentlig takbox så kommer du lägga ner såå mycket pengar och tid så det inte lönar sig, Jag köpte en riktigt stor förra året för 1000 kr. Ska du bygga en sån själv kommer du inte undan med 1000 kr...

TakboxBygge
Jag diskuterade boxbyggande med några herrar (rättelse) här på forumet.
Någon tyckte att man kunde bygga en av en gammal hockeyrink fast jag tvivlar på att det är en bra idé. Du kan läsa mer om den diskussionen här: http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=16862

Saken är bara det att om boxen inte är aerodynamisk så blir din bensinförbrukning dubbel!
Tror det är riktigt svårt, fast inget är omöjligt. Kolla efter begagnat på blocket!

TakboxBygge
Jag har kollat runt på blocket i en vecka nu men 1000 spänn e lite mkt (vill ha pengar till lagg)
Och jag har en vecka över nu när jag inte har nått att göra så att bygga en takbox låter väl inte helt dumt. Hade inte tänkt spendera några pengar på material utan se vad för skrot man kan bygga en av. Aerodynamik e klart viktigt för bensinförbrukningen och det får man ju lösa på nått sätt.
Sen e vi 3 pers i en lite opel kadett till alperna så jag behöver en verkligt gigantisk takbox :)

TakboxBygge
3 pers i en Opel Kadett med full skidpackning och en gigantisk takbox på taket.

Låter som ett intressant objekt att stoppa för sheriffen under resan.
Inte för att jag vill avskräcka men det finns regler för maxlast på både tak och totalt för bilen.
Uppgifter står i bilens regestreringspapper.

Lagom kul att bli stoppad och inte få fortsätta resan. Så var litet försiktig med lasten.

TakboxBygge
Yepp, stämmer, tyskarna tar ganska hårt på det dessutom med maxlasten. Är väääldigt glada för att stanna en fullproppad svensk bil med ungdommar i. Dessutom tycker jag bara ni är töntiga om ni är 3 pers och inte kan lägga 300 kr var för en takbox.

Gör som du vill men att bygga en själv kommer aldrig funka. Speciellt inte om du ska bygga den av "skrot". Finns en anledning till att takboxar görs i lätta, tunna, starka material och inte i trä eller metal. Vidare blir även bromssträckan avsevärt mycket längre med en fullproppad takbox, som kanske dessutom väger dubbelt så mycket som en vanlig. Tänk på att ni inte är ensamma i trafiken. Det är som att köra utan vinterdäck. Det är inte bara er själva ni riskerar livet på. Droppa det där med att bygga takbox, det kommer aldrig funka.

TakboxBygge
Dave Spruce: Alltid lika kul när folk inte förstår sig på ironi!

I det andra inlägget på http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=16862 så föreslog jag att man skulle fästa takboxen som var byggd av en gammal hockeyrink med hjälp av häftmassa på biltaket.

Tydligen så vet inte David Spruce att det inte går att fästa en takbox med häftmassa...

TakboxBygge
BigAir: Man KAN inte fästa en takbox med häftmassa. Inte heller kan man fästa den med spännband genom att vira det runt hela bilen.

Jag vet vad en "jibb-box" är men man får ju precisera sig lite mer än bara "box". Tyckte jag!
Förstår inte varför vissa blev så jädra förbannade på mig, jag anser inte att någon har varit dum eller gjort någon direkt "fel".

JAG VILLE BARA VARA IRONISK!!!

TakboxBygge
Haha, jojo det brukar vara sista utvägen när man gör bort sig att säga att allt är ironiskt menat. Jag fattar också att du var ironisk, på slutet. Dock är typ de 3-4 första inläggen seriöst menade säg fan inget annat. Sen för att rädda upp situationen istället för att bara säga, oj jag trodde ni menade takbox så maler du på om massa fåniga häftmassor och spännband och grejer..

TakboxBygge
Dave Spruce: Att påstå att jag först var allvarlig och sen försökte "rädda" situationen kan också vara ett knep från din sida att rädda ditt eget skinn.

För att summera allt detta så tycker jag det här "snöbollskriget" har varit otroligt underhållande!
Tyvärr blev några lite sura och/eller förvillade...

TakboxBygge
Tack BigAir. (bor inte i sthlm eller dalarna)(och vill inte lägga mina pengar på en takbox)

Och till er alla andra. hmmm
För det första så hade jag inte tänkt att bygga boxen av armeringsjärn.
För det andra så känner jag till maxlasten på bilen.
För det tredje så tycker jag det e jävligt synd att folk bara ska skjuta folks ideer i sank.
Det e ju faktiskt mkt roligare att ha en takbox som man själv gjort.

TakboxBygge
Är det inga fler som har tänkt som jag att köpa en likbil? Den är ju perfekt. Säten i fram och ett varmt förvaringsutrymme för skidor m.m. Priset är väl iofs skithögt och frågan är ju hur stor "skämthets-faktorn" är med tanke på att man normalt sätt kör avlidna människor i den... Men tanken var god :-)

TakboxBygge
Jag håller med dig Chambenkebyxan! Det är drömmarna som för oss frammåt... Om varje generation bara gjorde som den förra generationen skulle vi fortfarande bo i afrikas jungler och ha en medellivslängd på ca 14! Jag tyckte bara det vore ENKLARE att hämta en på en soptipp...

TakboxBygge
Man KAN fästa en takbox med häftmassa.

Vi tejpade fast skidorna med gaffa på en sväng till hemsedal. Polaren hade glömt takräcket. Blev inte så stora repor som man kunde tro. Det blev dock fler bucklor.
En liten frontspoiler frampå skidorna kan ju hjälpa aerodynamiken. Kanske gjord av gamla tidningar eller en hockeyrink?

TakboxBygge
För övrigt menar jag att ChamBenkeYxan har den ABSOLUT bästa meningen här!!! Detta citat tycker jag visar vad detta forum står för. Helt underbart!!!
Finns det en tråd för grymmaste skriverier här på freeride? Äh, vad fan. Jag startar en!

"Det e ju faktiskt mkt roligare att ha en takbox som man själv gjort." ChamBenkeYxan 8/11-04

TakboxBygge
Jag må uppfattas som helt dum i huvudet efter detta inlägget men jag tände som fan på iden att bygga en egen takbox........ Det som fick mig inspirerad var iden med "hockey rinken"... Bara det att jag drömde iväg i tankar kring en trensparent takbox helt och hållet konstruerad i plexiglas........ Sagt och gjort, jag beställde 4,5 milimeters plexiglas i plattor om 2 * 1,5 m och skred till verket med värmepistol, tvingar och en hel uppsjö med verktyg..... I skrivande stund är botten på boxen klar, fattas bara att förstärka botten för takräcks infästningarna och dyl och att sedan få till locket på ett bra sätt så skall ni se att det visst går att bygga en egen takbox!!! Ok, budgeten överstiger "tusenlappen" som verkar vara den magiska gränsen för folk men ägandet av förmodligen skidvärldent coolaste och mest egna takbox är för mig guld värt....!!!! Kommer bilder på min sida innom en snar framtid....

TakboxBygge
Det är därför som jag, Nojlas och JoakimBergström nu håller på att bygga en mobil bur av gamla traktordäck och fjärrkontroller. Den skall kunna blåsas upp och ha en form av automatlås som går upp om någon försöker sig på den genomskinliga takboxen.
I buren skall vi ha vår specialtränade pitbullterrier. Så löser man enkelt problemet.

Är för övrigt inte så säker på att tjuvarna är så intresserade i våra hemgjorda skidor med egenpatenterade bindningar...

Det är ju alltid roligare att göra grejerna själv!

Men vem skall passa hunden? Hmmm.. får fundera ut ett system där byrackan passar sig själv...

TakboxBygge
Herr Bergström: Kan du slänga upp bild på boxen när den är klar?
kanske dumt med genomskinlig takbox om man har dyr utrustning i den?
Fast å andra sidan så ser man ju ganska lätt om man har glömt något i den...

TakboxBygge
Ja, en herre jag känner körde runt med skidorna i takboxen en hel sommar... Han undrade vad det var som skramlade i kurvorna...

TakboxBygge
Skojig läsning!!!
Det finns inget bättre än att sitta och skratta åt allas underbara tankar!!!
Likbil var en riktigt bra ide! kan man inte bygga om den till sovplats där kistan var man lär ju på något sätt kunna få in ett litet kök också! Sen är det bara att montera en takbox på sen kan man leva hela vinter i den!!!

TakboxBygge
Tack BigAir. (bor inte i sthlm eller dalarna)(och vill inte lägga mina pengar på en takbox)

Och till er alla andra. hmmm
För det första så hade jag inte tänkt att bygga boxen av armeringsjärn.
För det andra så känner jag till maxlasten på bilen.
För det tredje så tycker jag det e jävligt synd att folk bara ska skjuta folks ideer i sank.
Det e ju faktiskt mkt roligare att ha en takbox som man själv gjort.
Exakt! Jag har tidigare byggt tre träkajaker med glasfiber och epoxy utanpå (sandwich-konstruktion á la Thomasson design. Kag ska nu bygga en i gran/ceder och den ska vara lätt, stark och aerodynamisk. Och SNYGG!!
Sen kan ni skratta….

TakboxBygge
Hello 2004!

undertaker-coffin.gif

Snödjup

Tillbaka
Topp