Tankar om helikopterskidåkning?

Deem

Medlem
Ska kanske boka en resa med Canadian Mountain Holidays ( http://www.cmhski.com ) till Adamants som är en deras "Lodges" ( http://www.cmhski.com/areas/adamants_ski ).

Om du själv har varit och åkt "heliskiing" någonstanns i världen så vore det kul att få höra lite om resan. Det kan vara allt från hur skidåkningen var. Om det var värt priset m.m.

Att åka en veckas helikopterskidåkning är dyrt... eller rättare sagt svindyrt!!! I mitt fall så är det absolut pengarna som är haken. Är det värt att lägga allt man tjänat under en lång tid på en veckas skidåkning i 3 meters pudersnö, orört där ingen åkt på de senaste 12 månaderna. Det är det som är frågan...

Om de är värt det? Allting är relativt så varför inte…

Men här kommer iafl lite tankar ifrån mig.
Jag tittade lite snabbt på priset och de verkar hamna på ca 50´ kr för en veckas åkning. Sen får man inte glömma att du måste ta dig till Canada så där tillkommer även ca 6-8´ kr för flygresan. Så vi kan väl nästan komma överens om att allt som allt så bör man klara sig på ca 60` kr.

Personligen hade inte jag lagt ner så mycket pengar för 1 veckas åkningen om jag hade slitit ihop de under en längre tids arbete. T ex så la jag ut ca 50-60` för 3 mån åkning i Whistler förra säsongen och jag kan säga att vi fick åka puder så de räcker och blir över.
Så har du möjligheten och tiden så tycker jag att du ska ge dig ut på ett lite längre äventyr än 1 vecka med dina pengar.

Over and out

Deem sa:
Är det värt att lägga allt man tjänat under en lång tid på en veckas skidåkning i 3 meters pudersnö
Japp. Tveklöst.

Jag åkte två dagar med http://www.selkirk-tangiers.com/ för snart 6 år sen. Lovade mig själv direkt efter det att jag ska tillbaka dit snart. Jag insåg nyss att det var ett tag sen så det börjar bli dags att ta tag i det löftet nu.

Edit: Om du har tid (semester) så kan du få mer och bättre skidåkning för samma pengar.

Senast ändrad:
CMH är heliskiing för amerikanska pensionärer.... snacket om 3 meter orörd snö ska du nog ta med en nypa salt. risken är större att du får åka nedför svagt sluttande glaciärer tillsammans med ett gäng fetton. Skulle jag vara du skulle jag satsa på att åka till nått coolare ställe och kanske inte en hel vecka om det blir för dyrt . Eagle pass heliskiing är en ny helioperator i monashees som verkar cool. www.eaglepassheliskiing.com Ett annat coolt ställe är www.northernescapeheliskiing.ca som ligger i norra BC Bäst terräng får du med www.pantheonheli.com som kör norr om Whistler Har du inte pengarna är det bättre att satsa på catskiing då är chansen att få åka puder faktiskt bra mycket större eftersom du inte är så väderberoende. Skulle rekommendera www.retallack.com som har bra priser och grym terräng eller chatter creek utanför golden kan man kombinera heliskiing och catskiing

alla har vi olika åsikter, jag skulle inte ens få för mig att betala så mycket cash för att pumpa lite puder. då sitter jag fan hällre på afterskin och blir skitfull, det är häftigare.

Det absolut häftigaste måste ju ändå vara att skriva på Freeride om saker man aldrig testat för att framstå som tuff.

Mitt skittråkiga urgamla gubbsvar lyder:

Boka upp dig för samma pengar i La Grave och du kan åka offpist med guide en hel månad (minst!), och lära dig en jäkla massa om berg på köpet.

Tycker & tänker,
/Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Mitt skittråkiga urgamla gubbsvar lyder:

Boka upp dig för samma pengar i La Grave och du kan åka offpist med guide en hel månad (minst!), och lära dig en jäkla massa om berg på köpet.

Tycker & tänker,
/Ace DG
Har suttit och funderat hela dagen på hur jag ska göra och jag tror faktiskt att det kan vara bättre å lägga pengarna på en längre tidsperiod. Om man någon gång i framtiden har tid och bra ekonomi (betydligt bättre än nu :P )... så kan man unna sig en veckas heliskiing. Kanske till och med i mindre grupp om 4 pers istället för 10 =)

Slå till Deem! ...på La Grave!
Visserligen är heliåkning helt grymt. Har "bara" provat några åk i Abisko här i Sverige och det var under rådande förhållanden helt fantastiskt! Jag inbillar mig att man prickar sällan in det så 100%-igt som vi gjorde. Alla heli-skiföretag måste tjäna flis hela tiden. Du skulle bara veta vad det kostar att driva en helikopter för 7 pers per timme, plus allt annat runtikring. Kunderna är oftast mycket välbärgade och rätt lätta att mjölka ur lite till om det kniper. Man har sällan dom pengarna som ung person.

Prioritera om. Kör på hemmaplan eller i Alperna. När du blir rik sen, dra till CAN!

Lycka till önskar,
/Ace DG

ekdahl sa:
alla har vi olika åsikter, jag skulle inte ens få för mig att betala så mycket cash för att pumpa lite puder. då sitter jag fan hällre på afterskin och blir skitfull, det är häftigare.
Peter_K sa:
Det absolut häftigaste måste ju ändå vara att skriva på Freeride om saker man aldrig testat för att framstå som tuff.
Peter_K 1-0 mot ekdahl

Jag skulle alldrig slänga så mkt pengar på så kort åkning.
Tänk om du blir missnöjd, eller som någon sa får åka med 4 stycken halvfeta amerikanska pensionärer? Nja, lägg pengarna på en lite längre period på vanlig åkning i Whistler så får du samma goa åkning!

Fast, valet är ditt. 60K för en veckas heliåkning är inget jag skulle göra, helldre säsonga lite. Säger som ovanstående, även jag har åkt heliåkning och det var perekta förhållanden, sol, puder osv men tror inte det är något man kan "räkna" med att det blir..

Senast ändrad:
Tycker det är kul att uttalar sig om Heliskiing som inte har flugit. jag har flugit en hel del men då i Sverige bara. Är helt klart värt varenda öre. Och om du åker till Canada så är det oftast så att du är garanterad ex antal höjdmeter. Och om du inte kommer upp i dom så får du pengarna tebax. Och nej du får inte samma åkning i Whistler som du får med helikopter. Det är som att säga att du får samma åkning i Åre som i Abisko Alperna typ..

//H

Hasse sa:
... Och om du åker till Canada så är det oftast så att du är garanterad ex antal höjdmeter. Och om du inte kommer upp i dom så får du pengarna tebax...
//H
Jag erkänner att jag inte vet exakt vad jag talar om här, men vissa fakta om heli-ski i CAN har ju sipprat igenom under årens lopp.

Affärsiden går ju rimligen ut på att hålla koptrarna i luften med maxlast under så få flygtimmar som möjligt. Målsättningen är att alltid uppfylla dom garanterade höjdmetrarna med minsta ekonomiska insats. Däremot kan dom inte råda över väder och vind. Rimligen kan kvaliteten på dina dyra åk påverkas negativt. Och åt andra hållet. om du flugtit upp dina höjdmetrar vill du ju inte bli sittande på lodgen medan alla andra flyger. Enligt utsago är somliga operatörer väldigt snara att kränga in extra åk.

Äh... jag är nog bara avundsjuk och allmänt negativ nu...
Det är nog helt enkelt jevvligt läckert under rätt förhållanden!

Morgontrött & grinig idag,
/Ace DG

Ska man lägga en massa pengar på heliskiing känns det ju som att det är lika bra att dra till Valdez, Alaska på en gång. Nåt man borde gjort innan man dör.

Ska man åka vessla ska man dra till Island Lake Lodge, Can. Eller Fernie och hajka bort till ILL-området och sno nysnö för de som surt betalat för att prutta runt i vesslan ;)

Heli i Sverige är ett jävla nerköp. Åkte i Kittel för några år sen. De hissar upp en till en topp där det sitter stora folkmassor som är ute på söndagsutflykt. Åkningen tar ca 30 sekunder och då är hälften transportsträcka...
Bättre då att hitta en local med skoter som gladeligen skjutsar runt en mot soppapengar.

Kaskar: Beror lite på vart du flyger i Sverige så döm inte ut alla Heliskiing i Sverige är du snäll...

//H

Nä jag var nog lite het på gröten. Men fortfarande så är mycket av de heliskiing man kör i Sverige väl tillgänglig genom att hajka någon timme.

Å vad bättre kan det finnas att kliva upp i ottan och hajka upp på en topp så att när helin närmar sig för landning så droppar man in och snor första spåren från nån lat stockholmare :)

Heliskiing.Roligt, roligt.Men det kan säkert även bli frustrerande, om vädret är dåligt och dagarna går.Nu har jag bara åkt heliskiing i Sverige, så jag har ingen erfarenhet av att åka till tex Canada för att åka heliskiing.
Men kan tänka mig att det kan bli ångestladdat att sitta i en stuga och det bara är dåligt väder, och man ser helikoptern där ute, men det blir inget åka av.
Intressant tråd detta, vad är ett åk värt i pengar?

Hur roligt det blir är väl i slutändan också väldigt beroende av vilka andra som sitter i helikoptern? De är i alla fall min, mycket begränsade, erfarenhet av heliskiing.
Ska ju helst vara något x-tra för att vara värt det.

För 60 000 kan man åka till ryssland, bo på femstjärnigt hotell och bli flugen ut i rymden.
(eller nästan rymden, man ser jordens krökning, blir viktlös)

Visst är det så. Men jag tvilar på att det är några söndagsrökare som bränner upp på Valdez-toppar. Åsså tror jag att de kan klämma in mer fallhöjdsmeter per åk i Alaska än i Uralbergen, uralbergen är ju lite äldre om man säger så.

Fast i sovjetiska helikoptrar får man säkert röka vilket antagligen är förbjudet hos jänkarna. Man måste kolla på detlajerna oxo :)

Men hallå, hur mycket puder finns det i rymden? ;-)

Ace DG: Klart du har rätt om heliski-företagen. Det var inte direkt svårt att övertyga guiderna om att köra ett extra-åk när höjdmeterna var slut ("jadå vi tar VISA, inga problem"). Nu har jag bara åkt med dem jag länkar till i mitt första inlägg men där var det åkning anpassad till gruppens förmåga med schysst guide. Amerikaner jag pratade med där bekräftade det som Ted_bskier skrev om CMH (mest åkning för amerikanska pensionärer).

Om man bara har tiden till sitt förfogande kan man få ut mycket mer och lika bra åkning på en säsong i Alperna för samma pengar.

Det som gör heliskiing så speciellt för mig är att under en begränsad tid får man tillgång till obegränsade mängder ospårat puder utan att ha en chans att hinna åka upp allt (och det faktum att man gör 10-dollars-svängar :) Som sagt, det ska göras igen men det blir i så fall under liknande former som sist (roadtrip i Canada till lite olika ställen med 2-3 dagars avslutande åkning på nåt heliski-center).

Alltså, för 60 000 flyger du ut i rymden, inte med helikopter, utan med ombyggda jetplan. (hade inget med skidåkning att göra, men ändå)
Viktlös i 30 sekunder gånger tio. Ska till en stor klippa för att vara vitklös i en halvminut.
Osäker på om man får röka, får kolla det.

Kanske vore litet fakta från dom som provat, och inte en massa påståenden från folk som inte varit i närheten av en helikoptern ,nåt att ta del av.

Peter K har ju skrivit att under en roadtrip i Canada skall man lägga några dagar på en heliski när vädret är ok. Då får man "valuta" för pengarna i alla fall relativt sett. Och han hänvisar till sina erfarenheter. Exakt min åsikt. Bra information.

Man skall ha klart för sej att helibolagen flyger för att få verksamheten att gå ihop och ge en vinst, oavsett om dom ligger i Canada eller någon annan stans på klotet.
Flyger gör man när det är flygväder och inte alltför farligt. Hur snön är är inte deras buissenes. Dom transporterar upp folk på berget, och försöker ta dom ner helskinnade.

Eftersom jag inte flugit i Canada, ännu, beskriver jag dom platser jag känner till och provat!!!

Vanligaste stället som dom flesta svenska skidåkare kommer i kontakt med är väl La Tuile där man lastar på gränsen till Frankrike och har några landningsplatser på den Italienska sidan med Ruitorglacieran ner mot Mazure ovanför St foy som uppsamlingsplats.
Den har jag gjort ett antal gånger med mycket varierande förhållanden från drömskidåkning till bristande skare.

Monte Rosa. Lastplats strax nedanför övergången till Alagna från Gressoneysidan.
Medioker heliski, iofs stora fallhöjder men smala passager i glacierområden gör det blir uppkört ganska snart om man inte är först efter ett snöfall. Nerfarten till Zermatt klart överreklamerad.

Verbier, Lastplats strax ovanför Orsier varifrån man flyger på antingen Petit Combin eller Trientglacieren. Mycket bra och enorm fallhöjd, varierande nerfarter gör att en bra guide hittar egna spår.

Val Grischence. Den enda i den här delen av Europa som erbjuder Canadaliknande förhållanden. Ett område utan liftar bara heli vilket gör trängseln på berget obefintlig.

Åre. Snasahögarna. Där kan man lika gärna gå upp då får man en större upplevelse och det är gratis.

Men när jag vunnit på lotto eller valla eller fått ett arv skall jag lägga en massa dollar på en helivecka i Canada. Det är säker en livsupplevelse, oavsett om man får dela helin med ett antal stenrika gentlemen.
Mors

En annan aspekt är att du måste vara ifrån jobbet och på så sätt inte tjänar pengar under den säsongen många rekommerar istället för enveckas heli. Även om du får drömåkning hela veckan känns det som om en vecka går förbi för snabbt. Du kmr bara oja dig över att du inte kunde/hade råd att vara där längre ;D

Tillbaka
Topp