Tävling/Camp i Kiruna den 16/17 December

för mer info kolla kalendern(som kommer snart) på freeride eller skicka ett mejl till mig.Skidor och snowboard.Parken är under konstruktion. men oroa er inte för snö..finns i omåttliga mängder. leverans från tha boom ikväll med 3 fräscha boxar. 6meter C-box, 10-11 meter rollercoaster och en 5-6 meter lång "gapbox". kommer vara superfräscha på tävlingen. detta med vårat 6 meters raka räcke, vårat ca 6 meters flatdownräcke och 6 meters c-räcke kommer fylla upp parken bra. minst 2 hopp(med 2 kickar) är utlovat av parkbyggarna,om inte mer. så släng ett mail vid intresse.

Hoppstorlek. antagligen ett hopp på ca 19meter sen 1(minst) på ca 15-16 meter. peace

http://www.dreams.se/dreams/news.asp?i=338

Carleeaerfarliee@hotmail.com (!)

Senast ändrad:
hopp och räcken, slopestyle tävling. Dessutom har vi VÄLDIGT mycket snö här uppe nu!

Senast ändrad:
Som jensH sa, kommer bra mycket snö här uppe nu.. Vet inte hur det har snöat i helgen men det börjar det snöar nu för andra dagen irad och det ska väl fortsätta så.. Tror inte vi har haft så här mycket snö innan jul på bra länge, så det är läge för succé.. Kul med lite tävlingar, inte för att jag har planer på att ställa upp mer än i publiken men ändå.. Alltid roligt!

vi är en snowboard/freestyle klubb som fixar ihop det här, kom hit o kör lite.. :D
vet inte ännu storleken på hoppen.

hoppstorlek kommer upp snart. dock kom en last frn tha boom för en halvtimme sen men 3 fräscha boxar. detta kompleterar det som redan innan fanns i rail/och boxväg så detta verkar grym lovande. hoppstorlek lär inte bli ett problem med dessa mängder snö som kommer just i denna stund. peace

Carlee sa:
hoppstorlek kommer upp snart. dock kom en last frn tha boom för en halvtimme sen men 3 fräscha boxar. detta kompleterar det som redan innan fanns i rail/och boxväg så detta verkar grym lovande. hoppstorlek lär inte bli ett problem med dessa mängder snö som kommer just i denna stund. peace
det är sant , jag har aldrig sett så mkt snö hära innan jul..har redan kört puder ett antal gånger här i backen..

Senast ändrad:
Jamm: är inte ovanligt mkt snö i kiruna iår, det är som det brukar vara.. Runt 60-80cm, grejjen är den att allt har kommit under en vecka nästan så det känns som att det är mycket mer än vad det egentligen är.. När dom inte hinner skotta undan alla högar och plogkanter så ser det ut att vara galet mkt snö men det är inte mer än annars..

Henrik,
Det är inte ett normalt år i Kiruna. Under stora delar av december månad har nederbörden varit över 500% över den normala. Vi har i mitten av december också passerat medelsnödjupet för ett normalt år. Vi kanske närmar oss rekordet från 1935, 142cm...

jag tycker det verkar som ganska normala snömängder här uppe för årstiden för ovanlighetens skull. länge sen det var det. påminner mej om vintrarna när jag var liten.

Dirtbag: då kan du säga mig kanske hur mkt snö vi egentligen har?
Grejjen är den att all nederbörd har kommit i just december.. Det var ju inte speciellt mkt snö innan dess.. Så ja, procenten för nederbörden under December månad är mycket högre än vanliga vintrar då nederbörden varit utspridd över 2-3 månader.. Men då hade vi inte heller någon snö mängd att tala om innan december månad började.. Nu har vi haft den turen att alla lågtryck kommit söderifrån och inte från fjällen.. Då har det dumpat ner snö här istället för som i vanliga fall över riksgränsen.. Som förövrigt enligt radion idag inte har mer än 35-40cm snö.. Sen att vi skulle närma oss rekordet på 142cm ser jag inte omöjligt, om man ser till hur mkt vi har kvar av vintern. Men Jag tror vi är en bit ifrån som det ser ut idag.. Men som sagt, jag vet inte exakt hur mycket snö vi har.. Vad är medelsnödjupet ett vanligt år?
Men klart är att vi har bra med snö iallafall, det kan vi nog vara överens om iallafall..

Henrik: Enligt SMHI har vi över 75 centimeter i centrala Kiruna och medelsnödjupet ligger på 85 centimeter (rekordår inräknade). Det betyder att vi låg på normaldjup redan i mitten av december då vi sällan har mer än några decimeter snö, det är i mars-april som brukar se dom siffrorna... Om det skulle vara ett normalår skulle vi få vänta fyra månader till för det djup vi har nu.
Sen låg också nederbörden i november 150% över det normala för hela månaden.
Slutsatsen är alltså att det inte är som vanligt... Så visst håller jag med dig om att det är bra med snö!

Tillbaka
Topp