Tävling Mest skidor - minst utsläpp

Det blir ju vädigt olika förutsättningar, vilket leder till väldigt olika resultat ;)

Men det som gör att jag verkligen tycker om den här tråden är hur medvetenheten och förståelsen ökar när man får se siffror på vad man faktiskt själv är ansvarig för.

Det blir lättare att ta på så att säga.

mattie, man bränner ju mycket bränsle om man flyger till kanada, det är ju inte så mycket vi kan göra nåt åt.
Stanna över sommaren och kör nästa säsong också, då klättrar du i listan;)
Du får vara nöjd med att du leder nordamerika-klassen än så länge...

Senast ändrad:
ville-vessla sa:
Bra jobbat CB, då bestämmer vi 1 kg per dag i liften. (ny tabell kommer)

Några schabloner:
Bil 2 kg per mil och bil
Buss ca 0,5 kg per mil. ( Halvfull buss)
Tåg - försumbara utsläpp.
Skoter: (tvåtaktare) 1 kg per mil och skoter
Skoter siffran høres alt for lite ut, er den riktig? Jeg ville tro at en skoter med totaktsmotor spyr ut mer dritt enn en bil per mil.

ville-vessla sa:
mattie, man bränner ju mycket bränsle om man flyger till kanada, det är ju inte så mycket vi kan göra nåt åt.
Stanna över sommaren och kör nästa säsong också, då klättrar du i listan;)
Du får vara nöjd med att du leder nordamerika-klassen än så länge...
Haha. Jag får helt enkelt fotokopiera ett arbetstillstånd så jag kan stanna ett år till.
I så fall räknar jag med alla cykeldagar under sommaren också så får jag en fin siffra till sluträkningen 2008...

CB:s redovisning:

Antal skiddagar: 7

Antal mil körda i bil: 10 km delat med 3 andra skidåkare.

Hädanefter uppdaterar jag bara det här inlägget så slipper vi få en så lång tråd.

mattie sa:
Har nu hunnit räkna ut mina utsläpp för flygresan till och från calgary:
Flyg= 1341kg CO2 (tur och retur)
Transfer= La på 10kg för transfern till och från flygplats.

Det blir tot. 1351kg CO2
Delar på 140 skiddagar och då blir det 9,65kg /skiddag.

Då har jag alltså inte räknat med liftar, bussar och bilar på plats i Fernie.
Kompenserar det lite med att jag går till jobbet här hemma =)
Hmm jag snor dina utträkningar hehe.
Men Mitt flyg är till Vancouver. Så blir väl lite mer.
Sen har jag några jobbiga poster. Tex så kommer jag inte upp i 140 dagar. Räknar med ca 100 skiddagar. Max. En resa till bella coola som är av typen bil 11 mil. Flyg 1½h, Sen helikopter i 5 dagar, flyg tillbaka och bil till whistler igen...hehe. Känns som att det drar iväg lite där.

Agge_JA sa:
Världens bästa tävling!
Vem vann? :)
Bra trådbump ändå, jag tänker att jag kommer vinna det här denna säsongen.
Buss ner till alperna och bo på ort utan bilar. Jag kommer förvisso ha liftkort men det är lite pengar för många dagar (borde ge mindre pengar till pistning). Borta 3,5månader. Jag räknar nog nästan med att jag kommer släppa ut mindre totalt än vad jag skulle gjort om jag var hemma...

Hade väl varit rätt kul med en kalkylator för att beräkna detta? Där man fyller i ex flygsträcka osv. Känns ju ganska aktuellt i tider som dessa.

Alfakrull sa:
Bra trådbump ändå, jag tänker att jag kommer vinna det här denna säsongen.
Buss ner till alperna och bo på ort utan bilar. Jag kommer förvisso ha liftkort men det är lite pengar för många dagar (borde ge mindre pengar till pistning). Borta 3,5månader. Jag räknar nog nästan med att jag kommer släppa ut mindre totalt än vad jag skulle gjort om jag var hemma...
Fötter / buss / spårvagn / t-bana till tåget, tåg till Åre, enbart åka de tre solelsdrivna liftarna och käka vegetariskt hela veckan. Säger inte att jag kommer att ta det så långt, men man skulle.

Tillbaka
Topp