Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech bindning i pist?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="dannedieharder" data-source="post: 1227936" data-attributes="member: 14886"><p>Har inte provat dom själv men har en vän på ca 80 kg som drar på rätt rejält (hög fart, några 3-5 meters dropp och någon enstaka backflip) med sina TLT5 och TLT6 med en 100 mm skida och Dynafit FT, dock sker hans åkning till 99% i offpisten så nog går det både driva en medelstor skida och stå på med den pjäxan. Däremot bör man nog ha rätt "kattlik" åkstil, alltså inte bettskena och attack-carving. Min poäng är att det som funkar för en kanske inte funkar för en annan.</p><p></p><p>Med det sagt skulle han, och inte jag heller, någonsin välja den setupen om det var 90% pist som stog på menyn. En ren techbindning med en så lätt pjäxa brukar kännas rätt "död" i pist och dessutom tappar du som det redan påpekats säkerhet.</p><p></p><p>I ditt fall skulle jag nog välja något av nedanstående alternativ:</p><p></p><p><strong>Alternativ 1: </strong>Två utrustningar (leta beggat här på FR om du inte vill köpa nytt)</p><p><strong>Alternativ 2:</strong> Köp en Duke PT eller shift och en ny krallig turpjäxa som passar till en sådan bindning</p><p><strong>Alternativ 3:</strong> Köp en ren techbindning (Dynafit ST/FT, G3 ION el. ZED, Tecton, Alpinist eller vad som helst) <strong>och</strong> en riktig alpinpjäxa. Montera sedan inserts (typ Quiverkiller) i skidorna så kan du alternera mellan bindningarna/pjäxorna beroende på vad som står på agendan för dagen.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="dannedieharder, post: 1227936, member: 14886"] Har inte provat dom själv men har en vän på ca 80 kg som drar på rätt rejält (hög fart, några 3-5 meters dropp och någon enstaka backflip) med sina TLT5 och TLT6 med en 100 mm skida och Dynafit FT, dock sker hans åkning till 99% i offpisten så nog går det både driva en medelstor skida och stå på med den pjäxan. Däremot bör man nog ha rätt "kattlik" åkstil, alltså inte bettskena och attack-carving. Min poäng är att det som funkar för en kanske inte funkar för en annan. Med det sagt skulle han, och inte jag heller, någonsin välja den setupen om det var 90% pist som stog på menyn. En ren techbindning med en så lätt pjäxa brukar kännas rätt "död" i pist och dessutom tappar du som det redan påpekats säkerhet. I ditt fall skulle jag nog välja något av nedanstående alternativ: [B]Alternativ 1: [/B]Två utrustningar (leta beggat här på FR om du inte vill köpa nytt) [B]Alternativ 2:[/B] Köp en Duke PT eller shift och en ny krallig turpjäxa som passar till en sådan bindning [B]Alternativ 3:[/B] Köp en ren techbindning (Dynafit ST/FT, G3 ION el. ZED, Tecton, Alpinist eller vad som helst) [B]och[/B] en riktig alpinpjäxa. Montera sedan inserts (typ Quiverkiller) i skidorna så kan du alternera mellan bindningarna/pjäxorna beroende på vad som står på agendan för dagen. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech bindning i pist?
Tillbaka
Topp