Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech-bindningar one-quiver edition
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Corin" data-source="post: 1085902" data-attributes="member: 54815"><p>Jag har åkt några gånger på Vipec med demoplatta under, och tyckt det varit den raspigaste och kassaste techbindningen man kan tänka sig. Totalt omöjligt att testa skidor med, eftersom man inte riktigt vet om man har skidor eller kanoter under fötterna, snökontakten är ungefär densamma. Men så fick jag prova utan demoplattor, och då blev jag som imponerad. Måhända var förväntningarna väldigt lågt ställde, men hur det var en riktigt bra åkkänsla, och när man vet hur dom gjort med en inställningsbar fjäder i tådelen, tech-förspänning, och ett riktigt bra gåläge så är det en oerhört kompetent bindning. Också den smidigaste växlingen mellan gå och åkläge som jag känner till, om man inte räknar racebindningar. Den är dock plastig, och det är svårt att säga hur man trivs med en bindning efter bara några åk. Sen vet jag inte hur ståhöjden är, men den kändes definitivt högre än FT/ST 2.0. Och varför ska tådels-spaken vara så sjukt lång?</p><p></p><p>Har kört Beast 16 i runda slängar 250 skiddagar nu, så börjar kunna dom. Absolut en bra tech one-quiver-bindinging, det var därför jag köpte dem. De är tunga, lite meckiga att växla till åkläge från gåläge, ingen platt gång och svåra att ställa in rätt. Åkkänslan var sjukt bra fram tills dess att det började glappa i ena häldelen. Plasten i bottenplattan har skavts bort av själva häldelen, som ju är i metall, och därför rör den sig lite. Skulle inte tro att det påverkar utlösningsfunktionen egentligen, men det påverkar ju känslan väldigt mycket, och det gör att man litar mindre på bindningarna och åker sämre. Med det sagt är jag verkligen nöjd med dem, jag har inte turat jättemycket, kanske 25-30k fem totalt med dem, men har inte stört mig nänmvärt på avsaknaden av platt gåläge. Inte ens på en 10 km approach på Island kändes det jobbigt. Men det är nog ändå slutbeastat för mig. I och med att jag turar mer och mer, och känner att både Vipec och FT 2.0 är bättre på de flesta vis, så känns Beasten passé för mig. Jag behöver inte dra upp DINen till mer än 9-10 ändå. </p><p></p><p>Angående Kingpin så förstår jag heller inte varför folk tycker den är bättre utför än andra bindingar, men jag tror att det är för att de flesta har aldrig provat någon annan techbindning, och det är en ändå en väldigt solid känsla i åkläget. Att de sen kanske inte löser ut bättre än andra funderar man kanske inte på, men lite konstigt är det med den fasta tådelen och förspänning i häldelen. Sen har faktiskt 100% av alla jag känner som kör Kingpin haft problem med att de gått sönder när de inte borde det.</p><p></p><p>Vill avsluta med att säga att jag inför den här vintern köpte ett par Superlite 2.0 till Opinion 98 Carbon. Åkkänslan i Superliten är bättre än något annat, och dom har hittills suttit kvar när dom skulle sitta kvar, och löst ut när de skulle lösa ut. De har en fast tådel och fast häldel. Fjäderna går att ställa till 12. Detta i ett paket på 175 gram. Älskar dem.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Corin, post: 1085902, member: 54815"] Jag har åkt några gånger på Vipec med demoplatta under, och tyckt det varit den raspigaste och kassaste techbindningen man kan tänka sig. Totalt omöjligt att testa skidor med, eftersom man inte riktigt vet om man har skidor eller kanoter under fötterna, snökontakten är ungefär densamma. Men så fick jag prova utan demoplattor, och då blev jag som imponerad. Måhända var förväntningarna väldigt lågt ställde, men hur det var en riktigt bra åkkänsla, och när man vet hur dom gjort med en inställningsbar fjäder i tådelen, tech-förspänning, och ett riktigt bra gåläge så är det en oerhört kompetent bindning. Också den smidigaste växlingen mellan gå och åkläge som jag känner till, om man inte räknar racebindningar. Den är dock plastig, och det är svårt att säga hur man trivs med en bindning efter bara några åk. Sen vet jag inte hur ståhöjden är, men den kändes definitivt högre än FT/ST 2.0. Och varför ska tådels-spaken vara så sjukt lång? Har kört Beast 16 i runda slängar 250 skiddagar nu, så börjar kunna dom. Absolut en bra tech one-quiver-bindinging, det var därför jag köpte dem. De är tunga, lite meckiga att växla till åkläge från gåläge, ingen platt gång och svåra att ställa in rätt. Åkkänslan var sjukt bra fram tills dess att det började glappa i ena häldelen. Plasten i bottenplattan har skavts bort av själva häldelen, som ju är i metall, och därför rör den sig lite. Skulle inte tro att det påverkar utlösningsfunktionen egentligen, men det påverkar ju känslan väldigt mycket, och det gör att man litar mindre på bindningarna och åker sämre. Med det sagt är jag verkligen nöjd med dem, jag har inte turat jättemycket, kanske 25-30k fem totalt med dem, men har inte stört mig nänmvärt på avsaknaden av platt gåläge. Inte ens på en 10 km approach på Island kändes det jobbigt. Men det är nog ändå slutbeastat för mig. I och med att jag turar mer och mer, och känner att både Vipec och FT 2.0 är bättre på de flesta vis, så känns Beasten passé för mig. Jag behöver inte dra upp DINen till mer än 9-10 ändå. Angående Kingpin så förstår jag heller inte varför folk tycker den är bättre utför än andra bindingar, men jag tror att det är för att de flesta har aldrig provat någon annan techbindning, och det är en ändå en väldigt solid känsla i åkläget. Att de sen kanske inte löser ut bättre än andra funderar man kanske inte på, men lite konstigt är det med den fasta tådelen och förspänning i häldelen. Sen har faktiskt 100% av alla jag känner som kör Kingpin haft problem med att de gått sönder när de inte borde det. Vill avsluta med att säga att jag inför den här vintern köpte ett par Superlite 2.0 till Opinion 98 Carbon. Åkkänslan i Superliten är bättre än något annat, och dom har hittills suttit kvar när dom skulle sitta kvar, och löst ut när de skulle lösa ut. De har en fast tådel och fast häldel. Fjäderna går att ställa till 12. Detta i ett paket på 175 gram. Älskar dem. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Tech-bindningar one-quiver edition
Tillbaka
Topp