Tech-pjäxa skev efter tryckning, går det att åtgärda?

pettter

Medlem
Jag har precis bootfittat ett par randonnee-pjäxor.Dynafit Hoji. Den ska ha ett ganska mjukt och formbart skal.
Problemet är att jag tror pjäxan blivit skev i samband med tryckningen. Den matchar väldigt dåligt mot pinsen i hälen. När jag tvingar ner pjäxan i bindningen så får jag tjuvsläpp väldigt enkelt.

Jag bifogar en bild över hur off pjäxan ligger i hälen. Det var inte helt enkelt att få det tydligt på bild.

Är det någon som har några tankar och teorier på vad man skulle kunna göra? Går det att rikta om en pjäxa? Går det att fräsa ut nya spår i hälen?
Eller är det bara att ställa in sig på en dyr säsongstart på tursäsongen?

.... inser att det var 18år sedan jag skrev här senast, hög tid för en tråd.

Bilagor

• sneda tech boots.jpg
    sneda tech boots.jpg
    237.8 KB · Besök: 205
Passade pjäxan bra innan du tryckte något på dem? Men blev de så skeva när du tryckte är det nog jävligt svårt att få de ”raka” igen. Lättaste åtgärdet är nog att skjustera tåbindningen en aning. Borde gå rätt lätt. Bara en millimeter skillnad på tån kan göra flera millimeter bak vid hälen av pjäxan.

Plast har ”minne” så brukar återgå till orginalformen. Dock kommer det du tryckt också gå tillbaka.
Hade liknande problem på ett år skidor tidigare. Men då var det nån klåpare som monterat bindningen snett.

Plast har ”minne” så brukar återgå till orginalformen. Dock kommer det du tryckt också gå tillbaka.
Hade liknande problem på ett år skidor tidigare. Men då var det nån klåpare som monterat bindningen snett.
En ordentligt gjord tryckning går inte tillbaka.

En ordentligt gjord tryckning går inte tillbaka.
Det beror så klart på vilken typ av plast du har. Men termoplast har det beteendet, om man inte har fått för stor plastisk deformation i materialet, så brukar det gå tillbaka till den form den hade när den formsprutades.

Innebandy blad är ett bra exempel.

Men om tryckningen inte får tillbaks kommer förmodligen inte pjäxan rikta upp sig heller.

tack för tips och tankar!
Jag har åkt med pjäxorna en del innan utan några problem med tjuvsläpp. Det är bara ena pjäxan som diffar så mycket i hälen.

Finns det något annat problem med att vinkla om tåbindningen annat än att jag då plötsligt har en höger och vänster skida?

Senast ändrad:
tack för tips och tankar!
Jag har åkt med pjäxorna en del innan utan några problem med tjuvsläpp. Det är bara ena pjäxan som diffar så mycket i hälen.

Finns det något annat problem med att vinkla om tåbindningen annat än att jag då plötsligt har en höger och vänster skida?
Du har ju också en skida där du kommer att stå lite snett. Det mest uppenbara tänker jag skulle vara att gå till den som gjort tryckningen och påtala detta.

Tillbaka
Topp