Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Technica diablo magnesium inställningar av flex?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="MnO" data-source="post: 527053" data-attributes="member: 12152"><p>Det är ingen idé att mecka med det där i realiteten. Ställ den på det hårdaste och kör på det hela tiden bara. Som sagt så är Diablo Magnesium rätt så mjuk även om du ställer den på det hårdaste, så det kommer aldrig att vara så att du hindras av åkningen för att pjäxan skulle vara för hård. </p><p></p><p>Generellt sett är det möjligt att åka orörd lössnö med riktigt mjuka pjäxor och en del upplever det som kvickare och uppskattar den ökade rörligheten. Personligen tycker jag att en mjuk pjäxa fungerar enbart så länge det är mjukt och orört, men den havererar totalt så fort snön blir uppåkt, och uppåkt snö är ju tyvärr en ganska stor del av verkligheten för dom flesta. I praktisk åkning i blandade förhållanden uppskattar iaf jag en pjäxa från den styvare hyllan. </p><p></p><p>I pisten är det med ungefär samma generella mått så att det går att gå mer mot en mjukare pjäxa ju kortare skidor man har och ju kortare svängradien är. Med ett par storslalomskidor eller rakare bredlagg och en traditionell långsvängsbaserad carvingteknik passar en klassisk semi-betong-butiksrace bäst för dom flesta, men ju mer dynamik man blandar in i åkningen med hjälp av kortare radier och skidlängder, desto mer nytta har man av att kunna jobba igenom flexet i pjäxan. Min högst personliga åsikt i frågan är att jag mycket hellre åker korta skidor med hårda pjäxor än tvingas åka långa och stora skidor med mjuka pjuck och därför väljer jag att åka med en relativt styv pjäxa.</p><p></p><p>I både fallet pist och offpist som nämns ovan krävs det större justeringar än vad som är möjligt att göra med en skruv på pjäxan för att det ska bli en markant skillnad. Dra åt och kör bara som sagt.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="MnO, post: 527053, member: 12152"] Det är ingen idé att mecka med det där i realiteten. Ställ den på det hårdaste och kör på det hela tiden bara. Som sagt så är Diablo Magnesium rätt så mjuk även om du ställer den på det hårdaste, så det kommer aldrig att vara så att du hindras av åkningen för att pjäxan skulle vara för hård. Generellt sett är det möjligt att åka orörd lössnö med riktigt mjuka pjäxor och en del upplever det som kvickare och uppskattar den ökade rörligheten. Personligen tycker jag att en mjuk pjäxa fungerar enbart så länge det är mjukt och orört, men den havererar totalt så fort snön blir uppåkt, och uppåkt snö är ju tyvärr en ganska stor del av verkligheten för dom flesta. I praktisk åkning i blandade förhållanden uppskattar iaf jag en pjäxa från den styvare hyllan. I pisten är det med ungefär samma generella mått så att det går att gå mer mot en mjukare pjäxa ju kortare skidor man har och ju kortare svängradien är. Med ett par storslalomskidor eller rakare bredlagg och en traditionell långsvängsbaserad carvingteknik passar en klassisk semi-betong-butiksrace bäst för dom flesta, men ju mer dynamik man blandar in i åkningen med hjälp av kortare radier och skidlängder, desto mer nytta har man av att kunna jobba igenom flexet i pjäxan. Min högst personliga åsikt i frågan är att jag mycket hellre åker korta skidor med hårda pjäxor än tvingas åka långa och stora skidor med mjuka pjuck och därför väljer jag att åka med en relativt styv pjäxa. I både fallet pist och offpist som nämns ovan krävs det större justeringar än vad som är möjligt att göra med en skruv på pjäxan för att det ska bli en markant skillnad. Dra åt och kör bara som sagt. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Övrig utrustning
Technica diablo magnesium inställningar av flex?
Tillbaka
Topp