Technica diablo magnesium inställningar av flex?

mcwede

Medlem
Hej.

Har ett par Technica diablo o undrar hur man ändrar flexen bak på hälen,har skruvat upp skruven men inte märkt någon skillnad.
Fick inte med instruktions manualen till pjäxorna sååå,har något som heter dual pivot oxå,men tror att det ändrar vinkeln på fot/ben...

Tror man skruvar ur skruven, plockar ur metallgrejen och vänder den upp och ner innan den skruvas tillbaka. Har för mig att det var en sån på mina, men det var ett par år sen jag hade de pjäxorna, så jag kan ha fel.

Jo Dual Pivot kan man ändra vinkeln samt att man kan få skaftet på pjäxan att flexa i sidled. Flexen "framåt" kan man ändra precis som Samuel Aberg skriver.

Du har två olika inställningar på den om jag kommer ihåg rätt.

Dels är det "Dual Pivot"-grejen som i princip är en vanlig canting. Det innebär att du ställer in vinkeln på skaftet i sidled för att kompensera mot tex hjulbenthet. De bultarna hittar du vid ankelknölarna. Man kan mecka med den inställningen en hel del om man är noga, men enklast är att lossa allt och sen ställa sig platt på marken. Be någon annan dra åt i ett läge som du upplever som neutralt. Det brukar räcka som inställning.

Möjlighet två är den bakre flexjusteringen. Jag har för mig att det bara är två lägen på den. Antingen låser man pjäxan i "Stiff" då en klack från metalldetaljen kilas in mellan två rörliga plastdelar eller också låter man klacken ligga utanför de båda plastdelarna, vilket leder till att en större rörelse tillåts där. Personligen tycker jag att Diablo Magnesium är väl mjuk, så jag rekommenderar att du väljer det styvare läget.

Senast ändrad:
Hej.
Nu har jag ändrat läget på flexen bak,o det var som beskrivet tidigare rätt enkel justering.
Ska till Vemdalen i helgen o förhoppn e väl att hitta lite djupsnö som inte e uppåkt,därför ville jag prova med mindre flex o mer rörlighet av pjäxan.
Någon som vet vilken inställn som föredras för djupsnö åkning,respektive att piska pisten?

mcwede sa:
Hej.
Nu har jag ändrat läget på flexen bak,o det var som beskrivet tidigare rätt enkel justering.
Ska till Vemdalen i helgen o förhoppn e väl att hitta lite djupsnö som inte e uppåkt,därför ville jag prova med mindre flex o mer rörlighet av pjäxan.
Någon som vet vilken inställn som föredras för djupsnö åkning,respektive att piska pisten?
Det är ingen idé att mecka med det där i realiteten. Ställ den på det hårdaste och kör på det hela tiden bara. Som sagt så är Diablo Magnesium rätt så mjuk även om du ställer den på det hårdaste, så det kommer aldrig att vara så att du hindras av åkningen för att pjäxan skulle vara för hård.

Generellt sett är det möjligt att åka orörd lössnö med riktigt mjuka pjäxor och en del upplever det som kvickare och uppskattar den ökade rörligheten. Personligen tycker jag att en mjuk pjäxa fungerar enbart så länge det är mjukt och orört, men den havererar totalt så fort snön blir uppåkt, och uppåkt snö är ju tyvärr en ganska stor del av verkligheten för dom flesta. I praktisk åkning i blandade förhållanden uppskattar iaf jag en pjäxa från den styvare hyllan.

I pisten är det med ungefär samma generella mått så att det går att gå mer mot en mjukare pjäxa ju kortare skidor man har och ju kortare svängradien är. Med ett par storslalomskidor eller rakare bredlagg och en traditionell långsvängsbaserad carvingteknik passar en klassisk semi-betong-butiksrace bäst för dom flesta, men ju mer dynamik man blandar in i åkningen med hjälp av kortare radier och skidlängder, desto mer nytta har man av att kunna jobba igenom flexet i pjäxan. Min högst personliga åsikt i frågan är att jag mycket hellre åker korta skidor med hårda pjäxor än tvingas åka långa och stora skidor med mjuka pjuck och därför väljer jag att åka med en relativt styv pjäxa.

I både fallet pist och offpist som nämns ovan krävs det större justeringar än vad som är möjligt att göra med en skruv på pjäxan för att det ska bli en markant skillnad. Dra åt och kör bara som sagt.

Tillbaka
Topp