Ted Ligety - VM - GS

rabbit

Aktiv medlem
Ted Ligety - VM - GS
Ted Ligety safe'ar ifrån sista mellantiden till mål och spöar ändå alla med över en sekund.
Kostelic, som ändå inte gör några jättemissar, är hela 4.47s efter på ett åk!

Är det någon som vågar sig på att förklara vad det är som Ligety gör som dom andra inte gör?

ställningen just nu:
Rk. Bib Name Nat. Time
1 3 Ligety T. USA 1:13.14
2 1 Svindal A. NOR +1.30
3 6 Hirscher M. AUT +1.31
4 7 Moelgg M. ITA +1.44
5 5 Dopfer F. GER +1.58
6 8 Simoncelli D. ITA +1.77
7 2 Pinturault A. FRA +1.95
8 10 Sandell M. FIN +2.28
9 4 Blardone M. ITA +2.33
10 9 Kostelic I. CRO +4.47

Ted Ligety - VM - GS
Jadu Rabbit. Känns, ur ett lekmansperspektiv, som att att Ligety är kungen av apex för att använda en F1-metafor. Han är ju färdig med svängen i rätt tid i högre grad än andra ser det ut som förutom att det verkar som att han har lite annorlunda vinklar på något vis...lite osäker där och på detta forum vill jag inte sticka ut hakan i onödan :)

Ted Ligety - VM - GS
Helt andra vinklar
ett mycket kortare rent skär, med rätt vinklar
en timing när han nyper till svängen som ingen annan är i närheten av
en linje som är outstanding
en dynamik genom hela svängen

Du såg inte jämförelsen mot Svindal som de visade? han drar ifrån redan från start, och där borde Aksel kunna hålla samma fart men Ted utnyttjar materialet till fullo, så grymt imponerande.
Ska analysera som en galning ikväll (hann inte med det nu på jobbet)

Så hur han satte upp svängen i branten och safade för att kunna trycka de sista

Ted Ligety - VM - GS
Högre kantvinklar, vilket tillåter en bättre linje.
Bättre dynamik, fastnar sällan i "park-and-ride" som många andra. Viktigt för att hålla rent skär. Jag har en del teorier vad som gör det i hans teknik men det är inte i "skrivbar form" än.
Grym kontroll över super-stivot. Kolla tex före den svåra porten med frånfall mot slutet.
Stark start. Skugg-videon med Ted och Svindal visar att han är snabbare ut redan från början.
Coolare glasögon. Lite osäker på den.

Fanara åkte också med riktigt bra dynamik och vinklar. Matchade nästan Ted trots att det började bli slagigt. Synd att han åkte ur mot slutet.

Ted Ligety - VM - GS
Jamt - skönt :) och håller med om glasögonen, kan vara kombon hjälm/glasögon och tumvantarna
Jag är lite besviken på Hirscher och Blardone, de borde f-n ha åkt bättre

Ted Ligety - VM - GS
Jamt69 sa:
Den där videon är ju fantastisk. Tidigare såg jag ett klipp med Ligety och Svindal men när dom även klippt in Hirscher!
Den porten där Svindal kör ikapp och om Hirscher är ju vansinnig!

Anders_Nilson sa:
ett mycket kortare rent skär, med rätt vinklar
De enda unika egenskaperna verkar ju annars vara just längden på skäret och färgen på glajjorna och personligen tror jag ju att de där glasögonen bromsar.

Jag tror inte på att Ligety bara gör "alla de små grejerna, bättre än de andra", det måste finnas någon "dunderhonungs-komponent" i hans nuvarande åkning.
Men jag ser det/den inte. :D

Ted Ligety - VM - GS
Det har ju spekulerats en del att head har lyckats mycket bättre än atomic med dom nya skidorna också. Om man jämför headåkere med atomic ifjol och i år så har headåkare åkt bättre i snitt i år. Stämmer ju på prispallen också.

Ted Ligety - VM - GS
Tror att head har fått till flexen och skärningen i framkant lite bättre än vadatomic gjort.
Men dunderhonungskomponenten här är att han sätter stödet lite tidigare och med lite annan riktning på skidorna än de övriga, Ted går inte på käpparna i närheten lika ofta eller hårt som de övriga, och det gör att han kan släppa på lite tidigare och behöver inte hålla skäret lika länge som Hirscher eller Aksel, det ger mer fart i utgången, och mer fart i rätt riktning. Killen skapar lite magi här

Tillbaka
Topp