Teknikfråga piståkning

Pimpelgas

Ny medlem
Teknikfråga piståkning
Hallåj Telisåkare,
Jag är en smula frustrerad telis-nOob som behöver lite tekniktips! Är en duktig skidåkare, men har aldrig åkt telemark förut. Nu har jag spenderat några dagar i Hemavan på mina nya telisgrejor och det har varit både fantastiskt kul men såklart en del teknikproblem.
Första två dagarna var det puder deluxe, fantastiskt i skogen och löst/uppkört i pisterna. Övergången till telemark gick över förväntan och jag kunde åka nästan obehindrat i den iofs lätta terrängen häromkring, efter lite vurpor första förmiddagen.
Sista dagarna har det inte snöat och frustrationen har växt i takt med at det blivit hårdare och hårdare i pisterna. Jag får inte upp skidorna tillräckligt på kant! I dom snällaste backarna funkar det att carva, men när det brantar på lite (rött eller mer) så tvingas jag sladda. Kan helt enkelt inte kanta tillräckligt för att få ner radien (och farten) i telemarkposition & det går inte att skapa alls samma g-krafter som när jag står parallellt med fötterna.
Nån som har ett tips?
Kanske bara att nöta på? :D

Teknikfråga piståkning
Utan att ha sett dig åka så är det naturligtvis svårt att säga något säkert. Ganska vanligt är dock att man skapar ett stort motvrid i svängväxlingen, problemet som uppstår då är att man startar svängen med för tvärställda skidor för att kunna starta en ren skärande sväng. Lösningen KAN vara att lugna ner tempot i svängväxlingen, vara mer framåt med överkropp ock sätta i kanten tidigare. Lycka till och kör hårt?

Teknikfråga piståkning
Det är självklart svårt att veta vilket tips som skulle hjälpa just dig. Det som fick mig att känna att jag fick till kantningen var ett av tipsen i den fantastiskt roliga och bra boken Allen & Mike’s Really Cool Telemark Tips. Big toe, little toe. Det kan låta fånigt men att fokusera på kantningen genom att tänka på att klämma ner lilltån respektive stortån gjorde stor skillnad för mig. Allen & Mike tycker man ska tänka att man har en vindruva under tån som man ska squischa — tycker man att det känns lite kladdigt så kan man bara tänka att man ska trycka ner tån i backen. Jag tror att det kan vara bra att nöta mer i flackare terräng och se till att det sitter där innan du tacklar de brantare backarna.

Teknikfråga piståkning
Det är svårare att få fast skidorna i en telisposition jmfrt med parallellt. Blanda upp med lite parallellsvängar, inte minst för att mentalt övertyga dig om att det inte är skidornas fel, och ta med dig känslan av hur skidorna går. Sladdar det så gå mot större svängar och eller flackare terräng och nöt på. Fokusera på tidig kant sträva efter att maximera belastning på ytterskidan.

Teknikfråga piståkning
Tack för alla tips!
Här kommer en liten update om mina framsteg. Har hunnit åka lite mer nu, och tycker det går riktigt bra! Det var framför allt efter en dag i björnikes snälla blåa/blåröda carvingbackar som det verkligen lossnade. Nu lägger jag mer vikt på bakre foten och vinklar ut bakre knät (ner mot backen) lite mer jämfört med tidigare. Det var vad som krävdes för att få båda skidorna att gå parallellt på skär, och kunna luta in och lägga tryck!
Att köra lite parallellsvängar för att känna av radien på skidorna var också nyttigt.
Såå jäkla kul att lära sig något nytt i backen efter en halv livstid med fast häl! :D

Teknikfråga piståkning
Tack snarkoff. Han poängterade faktiskt vikten av att fokusera på att "tilting the uphill knee into the hill". Samma sak som jag själv kommit fram till. :)
Antagligen ett vanligt fel man gör som telis-noob!

Teknikfråga piståkning
Ursäkta om jag stjäl tråden...
Som jag har skrivit tidigare har jag gått över från 75mm till NTN i år.
För mig är det en väldigt stor omställning men jag gör långsamma framsteg.
Jag ska försöka tänkte må tipsen som ni givit ovan nästa gång, för jag har stora problem i dagsläget med att komma upp på kant och göra skärande svängar.

Teknikfråga piståkning
Finns nog många här som kan tekniken mycke bättre än mig. En tanke är dock, "mer frammåt och aggresivare".

Tillbaka
Topp