Pillard
Aktiv medlem
Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr
Läs igen och sen kan vi ta det ett varv till. Ja, det är ganska självklart att om framhjulen tappar greppet så kommer det att gå rakt fram. Det är därför jag skriver "om det finns grepp". (Liknelsen används ju för att beskriva vad som händer när nosen på skidan plötsligt bromsas upp mitt i en sväng. Att låsa upp hjulen så de börjar kana vore ju snarare som att inget händer med nosen...) Jag lovar, om jag ger mig ut på lunchen nu och kör vettigt fort i en kurva och applicerar lagom tryck på bromsen så kommer bakänden att först lätta och sen komma åkandes. Farten med vilket detta sker kommer förstås bero på chassits komposition men ändå.Ake_Astrom sa:Tänker inte kommentera åktekniken på skidor eller monteringspunkt.Pillard sa:Nja, jag vågar nog påstå att om du befinner dig mitt i en sväng med en bil och bromsar upp framhjulen (om det finns grepp) kommer att få en reaktion där bakänden fortsätter svänga runt medan framdelen stannar upp, alltså bilen snurrar. om du däremot tvärnitar så att däcken tappar greppet på väg in i en sväng så kommer det gå rakt fram.Anders_Nilson sa:Du jämför med att låsa framhjulen på en bil mitt i kurvan, vilket då normalt är att understyra, och då fortsätta i tangentens riktning, men du menar att skidorna svänger för mycket och du sladdar bort svängen.
Vad är det som händer med skidorna mitt i sväng? De är kantställda och belastade, kanske tom ganska böjda? Vad har de för riktning? Rakt i fallinjen? på tvärsen?
Och var är din kropp på väg och vad gör du för rörelser som förändrar ditt läge.
Det som skapar svängens radie är skidans radie, din belastning och vinkel på den ytan du står på.
Alltså mer vinkel = kortare sväng
Mer belastning = kortare sväng
vad gör du? Plöstryck? vilken effekt kommer det att ge dig där och då?
- an
Men bromsar du mitt i en kurva med bli så åker du rakt fram (understyr) därom ingen tvekan.
Slutar framhulen att snurra och börjar kana så mister du alla styrförmåga, så är det och inget du säger kommer att ändra det faktumet.
Det är en av huvudlärdomarna som lärs ut på halkträningen när du tar körkort.
Det är även därför som ABS har utvecklats eftersom vanliga bilförare har problem med att anpassa bromstrycket och väldigt lätt låser upp framdäcken.
Det finns nämligen aldrig grepp om du bromsar som du beskriver i en kurva.
Man kan bromsa sent in i en kurva om man behärskar tekniken men endast in i en kurva, när du är mitt i så kör du av eller så rör du inte bromsen.
Vill du diskutera bilkörning vidare så är jag med men kanske inte i denna tråd
//Åke