Teknikfråga - skida som kraftigt överstyr

Ake_Astrom sa:
Pillard sa:
Anders_Nilson sa:
Du jämför med att låsa framhjulen på en bil mitt i kurvan, vilket då normalt är att understyra, och då fortsätta i tangentens riktning, men du menar att skidorna svänger för mycket och du sladdar bort svängen.
Vad är det som händer med skidorna mitt i sväng? De är kantställda och belastade, kanske tom ganska böjda? Vad har de för riktning? Rakt i fallinjen? på tvärsen?
Och var är din kropp på väg och vad gör du för rörelser som förändrar ditt läge.
Det som skapar svängens radie är skidans radie, din belastning och vinkel på den ytan du står på.
Alltså mer vinkel = kortare sväng
Mer belastning = kortare sväng
vad gör du? Plöstryck? vilken effekt kommer det att ge dig där och då?
- an
Nja, jag vågar nog påstå att om du befinner dig mitt i en sväng med en bil och bromsar upp framhjulen (om det finns grepp) kommer att få en reaktion där bakänden fortsätter svänga runt medan framdelen stannar upp, alltså bilen snurrar. om du däremot tvärnitar så att däcken tappar greppet på väg in i en sväng så kommer det gå rakt fram.
Tänker inte kommentera åktekniken på skidor eller monteringspunkt.
Men bromsar du mitt i en kurva med bli så åker du rakt fram (understyr) därom ingen tvekan.
Slutar framhulen att snurra och börjar kana så mister du alla styrförmåga, så är det och inget du säger kommer att ändra det faktumet.
Det är en av huvudlärdomarna som lärs ut på halkträningen när du tar körkort.
Det är även därför som ABS har utvecklats eftersom vanliga bilförare har problem med att anpassa bromstrycket och väldigt lätt låser upp framdäcken.
Det finns nämligen aldrig grepp om du bromsar som du beskriver i en kurva.

Man kan bromsa sent in i en kurva om man behärskar tekniken men endast in i en kurva, när du är mitt i så kör du av eller så rör du inte bromsen.
Vill du diskutera bilkörning vidare så är jag med men kanske inte i denna tråd :)

//Åke
Läs igen och sen kan vi ta det ett varv till. Ja, det är ganska självklart att om framhjulen tappar greppet så kommer det att gå rakt fram. Det är därför jag skriver "om det finns grepp". (Liknelsen används ju för att beskriva vad som händer när nosen på skidan plötsligt bromsas upp mitt i en sväng. Att låsa upp hjulen så de börjar kana vore ju snarare som att inget händer med nosen...) Jag lovar, om jag ger mig ut på lunchen nu och kör vettigt fort i en kurva och applicerar lagom tryck på bromsen så kommer bakänden att först lätta och sen komma åkandes. Farten med vilket detta sker kommer förstås bero på chassits komposition men ändå.

Mountain_Man sa:
@Pillard
Personligen skulle jag inta en extremt ödmjuk attityd om det var aktuellt att diskutera körteknik med bil med
@Ake_Astrom , ett litet tips bara! ;-)

/MM
Hehe! Jag intar alltid en ödmjuk attityd. Iaf lika ödmjuk som den jag diskuterar med ;) Vi får väl roa oss med några varv på isbanan i Funäs nästa gång alla råkar ha vägarna förbi ;)

Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.
Eh va?
Om man förenklar så kommer en kort framända ge en snabb ingång av sväng och en lång en långsammare.
Frammonterat = kortare svängar
Bakmnterad = längre sväng
- an
Jo men nu är det inte tal om hur skidan beter sig på hårt underlag utan i puder. Testa själv att ta en linjal och håll på olika punkter samtidigt som du drar den genom vatten och känn hur mycket skidan vill vrida sig med dom olika punkterna.

havreboll sa:
Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
Jag skulle snarare förespråka att du monterade fram skidorna. I lössnö på sladd så kommer en stor mängd tip att trycka framdelen av skidan och öka den svänginput du ger. Minskar du mängden tip kommer du att uppleva skidan som mindre överstyrd. Testade det b.la på mina gotama och skillnaden på just det du beskriver var som natt och dag.
Eh va?
Om man förenklar så kommer en kort framända ge en snabb ingång av sväng och en lång en långsammare.
- an
Jo men nu är det inte tal om hur skidan beter sig på hårt underlag utan i puder. Testa själv att ta en linjal och håll på olika punkter samtidigt som du drar den genom vatten och känn hur mycket skidan vill vrida sig med dom olika punkterna.
Spelar ingen roll vilket underlag du pratar om, spelar bara roll om skidorna böjer sig, vilket jag förutsätter.
Och förutsättningen är oxå att skidan är bredast fram, därför kan du inte jämföra med en linjal i vatten, den funkade när vi åkte på kompaktskidor back in the days.
Vi pratar mekanik och inte känslor, du får förhålla dig till hur krafterna påverkar dig och skidorna.
Må hända jag förklarar risigt med jag säger som Herr Rosling, jag har rätt och du har fel.
Ska försöka plocka fram en bättre förklaring när jag lämnat influensan bakom mig, vill du läsa på så finna det ett par böcker av Ron LeMaster som beskriver mekaniken bakom.
-an

Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
Anders_Nilson sa:
Eh va?
- an
Spelar ingen roll vilket underlag du pratar om, spelar bara roll om skidorna böjer sig, vilket jag förutsätter.
Och förutsättningen är oxå att skidan är bredast fram, därför kan du inte jämföra med en linjal i vatten, den funkade när vi åkte på kompaktskidor back in the days.
Vi pratar mekanik och inte känslor, du får förhålla dig till hur krafterna påverkar dig och skidorna.
Må hända jag förklarar risigt med jag säger som Herr Rosling, jag har rätt och du har fel.
Ska försöka plocka fram en bättre förklaring när jag lämnat influensan bakom mig, vill du läsa på så finna det ett par böcker av Ron LeMaster som beskriver mekaniken bakom.
-an
Du kan inte ha åkt mycket djupt puder om du inte tycker att det är någon skillnad i hur skidan åks och påverkas av snön. Kanske dags att sluta läsa om skidåkning och bege sig ut på berget. Jag har sin sagt testat flera olika mobteringspunkter på mina skidor just för att avhjälpa det som diskuteras och i sladdande svängar som man gör i djup snö i högre farter så ändras beteendet hos skidan precis som jag beskriver.

havreboll sa:
Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
-an
Du kan inte ha åkt mycket djupt puder om du inte tycker att det är någon skillnad i hur skidan åks och påverkas av snön. Kanske dags att sluta läsa om skidåkning och bege sig ut på berget. Jag har sin sagt testat flera olika mobteringspunkter på mina skidor just för att avhjälpa det som diskuteras och i sladdande svängar som man gör i djup snö i högre farter så ändras beteendet hos skidan precis som jag beskriver.
Förhåll dig till fakta
Så du menar på allvar att det du gör när du monterar dinabindningar på skidorna fram eller bakåt upphäver mekaniken? Det skille jag kalla allternativ fakta.
Om du påverkar dina skidor på något annat sätt så visst, men interaktionen mellan skida och snö är lite svår att undkomma, den påverkar, och inte som du verkar tro.
Påhopp om hur mycket jag står på snö varje år undabedes men det är inte averrage joe och har inte varit sen förra seklet.
Läs på och fundera på hur du ev påverkar om skidan gör tvärs mot hur du tror.
- an

Anders_Nilson sa:
havreboll sa:
Anders_Nilson sa:
-an
Förhåll dig till fakta
Så du menar på allvar att det du gör när du monterar dinabindningar på skidorna fram eller bakåt upphäver mekaniken? Det skille jag kalla allternativ fakta.
Om du påverkar dina skidor på något annat sätt så visst, men interaktionen mellan skida och snö är lite svår att undkomma, den påverkar, och inte som du verkar tro.
Påhopp om hur mycket jag står på snö varje år undabedes men det är inte averrage joe och har inte varit sen förra seklet.
Läs på och fundera på hur du ev påverkar om skidan gör tvärs mot hur du tror.
- an
Anders, kan det vara så enkelt att om bindningen hamnar extremt för långt bak så sätter sig skidan sig mitt i svängen på grund av det inte finns tillräckligt stöd bak i tredimensionell snö? Det upplevs som att skidan vill kasta en framåt eller sån någon beskrev överstyra, det blir ju liksom tvärstopp och omöjligt att hantera i högre farter?
Jag har då den erfarenheten på mina gamla Gotama som jag provade borra om 3ggr.

Övriga skidor jag flyttat bak bindningarna på har inte fått detta beteende utan snarare som du beskriver.

Tycker sånt här är intressant så kommentera gärna.

Senast ändrad:
skidorna är för mjuka utan tvekan. Hade samma grej när jag bytte från Bibby pro till obSethed 2012 (MJUUUK) skidorna ville bara dra på tväran direkt om jag tryckte till lite..

Slogen sa:
skidorna är för mjuka utan tvekan. Hade samma grej när jag bytte från Bibby pro till obSethed 2012 (MJUUUK) skidorna ville bara dra på tväran direkt om jag tryckte till lite..
Hm, intressant. Tänkte faktiskt återgå till gamla Bibbys till nästa resa för att testa. Det är så konstigt det där. Jag tänker mig aldrig bibby som styv, eftersom den är så sjukt lättåkt och lekfull.

kanske Bibby'n har en styvhet som är lagom för dig? en skida som liknar men med lite mer brädd kan ge dig surfkänslan du söker..

Slogen sa:
kanske Bibby'n har en styvhet som är lagom för dig? en skida som liknar men med lite mer brädd kan ge dig surfkänslan du söker..
mm, tror dock inte mer bredd under foten hjälper. 118 är nog mer än nog egentligen. Jag tror snarare att det är nosformen som gör det. Rockerkurvan i kombination med formen. Så en q115 med flexet från en bibby kanske vore något :)

ja det kan vara något i det.. det är jo endel spann under bibby'n också.. mina hade det åtminstone..

Detdär låter precis som för mig. Jag hade mina black crow atris birdie på rekomenderad montering å de var knappt åkbara, Bakmonterade dem 2 cm å allt blev perfekt.

Tillbaka
Topp