Telemark - bredd mellan skidorna?

• Trådstartare Trådstartare Liberg
  • Start datum Start datum
L

Liberg

Guest
Hur långt isär ska man ha skidorna för att få bästa kantgrepp?
Jag brukar ha skidorna väldigt tätt, så att de kanske nuddar varandra till och från. Det känns som att det är för nära och skidorna slits nå otroligt på översidan. Twintipen är väldigt slut i bak.
Det känns svårt att vänja bort det... Hur gör man? Hur brett ska man stå?

Nu är ju denna tråd ganska gammal men tänkte slänga in ett svar ändå.

På tiden då jag körde telemark så stod jag med skidorna ganska smalt. Det blir mycket slitage och skidorna går ihop väldigt mycket men det är väl smällar man får ta. Om du vill bli kvitt problemet får du helt enkelt tänka på att stå bredare mellan benen när du åker. Annars vet jag inte, du skulle varit lite kobent kanske :P

Det blir onaturligt och ostabilt att stå för brett när man kör telemark. Därför kommer det av sig självt att man står smalt. I alla fall för mig.

Nu är jag inte någon telemarksexpert. Men inte fan ska man stå så smalt att skidorna går i varandra hela tiden..

Ett mått att försöka gå efter är ungefär höftbredd. För mig personligen får jag mycket bättre driv i skidorna när jag håller ca höftbredd i piståkning.
Kör jag däremot skog/offpist åker skidorna ihop lite mera.
Kortsväng blir även det lite tätare, allt beror på vilken typ av åkning och sväng.

Men börja försöka ha höftbredd så bör det gå bättre samt att du slipper att skidorna åker på/över varran hela tiden.

Tillbaka
Topp