Telemark då jag har för avsikt att bli duktig?

vskogh

Ny medlem
Det är så att jag nyligen börjat åka telemark, grymt kul förövrigt.
Har kört snowboard sedan 1991 men stod på skidor första gången som 4 åring och har väl tagit mig ett åk men jämna mellanrum fram till nu.
Det visade sig att jag hade ganska lätt för telemark och nu är jag helt fast i det.
Eftersom att snowboard fortfarande ligger mig närmast om hjärtat och jag ogärna missar ett puder åk med bräda så har jag valt att inte helt lägga av.
Men nu kommer det till inhandladet av ett par telisar, vad ska man ha?
Finns det några givna regler?
För tillfället ger jag mig ogärna utanför pisten men målen är satta, det ska åkas offpist.
Så vad föreslår ni?
Har kikat på Bandit B2 som verkar vara en sjysst allroundskida.
Är förövrigt 176 cm lång och pendlar mellan 78-85 beroende på säsong ;)

vore kul att se bra svar på denna tråd, tipsa gärna om bindningar, det enligt mig största problemet...

funderar på hammerhead. verkar grym! mycket plast dock...

hmm.. ja.. Om du ska börja åka telis så skulle jag föredra ett par vanliga alpina skidor (Carving) eftersom då får men mest och bäst kontroll och sköön fartupplevelse! Annars så gäller inga speciella regler för telemark det är samma som alpint när det gäller köp av skidor. Rent spontant så tycker jag att Rottefella bindningarna är mycket bra och det finns alltid nån på skidverksta´n som kan sådana. Förresten visste ni att man började att hoppa med telis redan på 1800-talet! det ni! Och att slalom även kallades för Telemark! Så bevara nordisk kultur!

Skillnaden idag mellan de skidor som är specade som "Telemarkskidor" och "Alpina skidor" är i stort sett bara designen och att telisarna oftast är lite mjukare (både på tvären och längden). Några riktlinjer.

1. Välj samma skida som du skulle valt alpint, men undvik de allra mest krävande modellerna (såvida du inte är en mycket driven åkare...).

2. Välj samma längd som du skulle valt alpint, men undvik de allra kortaste skidorna (lite extra stabiltet kan vara bra med knäböj...)

Jag tror B2 kan vara en utmärkt allroundskida. Ett annat bra alternativ är Salomon PocketRocket som är älskad av många telemarksåkare för sin lekfulla offpistegenskaper. Men som sagt var i stort sett alla alpina modeller fungerar bra...

MVH/MM

Håller med föregående talare fullständing and val av skidor, tror också att elan 777 kan vara något
att kolla på...

Lite om bindningar + pjäxor
Hur du väljer bland dessa handlar mest om hur "old school" du vill vara, jag rekommenderar dock
scarpa T1-r pjäxan. Bindningar vet jag inte så mycket om men jag tycker dom jag har är helt ok
(cobra).

Slutligen: En viktig detalj som jag ofta tycker glöms bort är fångremmen. Här har jag inte svar
eftersom jag kört sönder _alla_ jag provat. Någon som har lite tips, har sett folk som kör med
remmar helt i stål men då riskerar man att köra av fästet på skon (som jag f.ö. också gjort)... Så
tänk efter, det är ju inte så kul att vurpa och sedan ta sig ner till botten av berget med en eller inga
skidor...

jag har upplevt att gå nerför en hel backe med skidorna.. inte kul. Men det var inte fångremmen som lossna utan bindingen från skidan. Så bindingen satt fast på pjäxan medan skidan låg längst ner i bakcen! =D (Lindvallen backen "Pernilla")

köpte en fångrem av nån slags stälvajer med nåt plast/gummi rung funkar bra har vurpat rejält.
men ska köpa utlösningsbara bindningar med "stoppgrejer"

Jag kör på atomic tm 22 med rottefella cobra och 20 mm plattor.
Har inte haft några problem med mina bindningar över huvudtaget och de ger bra stabilitet tycker jag. För att undvika att bindningen lossnar så kör på 20 mm plattor. Då skruvart du först fast plattan och sen bindningen i plattan. Med 10 (12mm) plattor är skruven helt genomgående och gör att fästpunkterna försvagas.
/dief

En bindning som får teknikern innom mig att ropa Jaaaaa
är Bomber Tele www.bombertele.com
Så snygg så att den skulle platsa i bokhyllan.
Så robust så att den med all rätt kan kallas bullet proof särskilt titan modellen.
Säljs i Europa av Telemark pyrenees www.telemark-pyrenees.com/

Någon som har erfarenheter av den???

Åker själv på ett par B2:or, och är mycket nöjd måste jag säga... Fungerar både i pist och off-pist, lagom mjuka för telis. Förövrigt använder jag Scarpa T2 pjäxor, en kompromiss för att kunna göra toppturer, dvs gå i 6-8 timmar och dessutom ha bra stabilitet utför....

Jag åker med BOMBER på mina stormrider dp och scarpa t1, inte många som åker ifrån en kan jag säga, vare sig det är svinhårt i backen eller massa massa nysnö.
bomber är perfa, väldigt robust och inget som knakar och har sig när man trycker på. allt är överdimensionerat så det känns som de skulle klara ett världskrig. körde tidigare på linken och voilé 3pin men gillade de grejerna inte så mycket.
importerade bomber själv från www.bombertele.com och det blev billigt och det gick snabbt och smidigt.

Martin

Apropå det där med samma skidor för alpint som telis skulle jag vilja säga att en del gillar att ha en lite mjukare skida till telisarna. Beror självklart på hur man åker. Jag hade ett par äldre Head Monster 85 förra året som jag tyckte funkade bra i såväl pist som offpist, innan dess åkte jag på ett par Salomon Xscream 7 som kändes lite för smala för offpist.

Ju högre/styvare telispjäxor man har, desto bredare skidor funkar i pisten. Har precis inhandlat ett par Rossignol T4 (94 mm i midjan) och tillsammans med ett par T1:or förväntar jag mig inga större problem på annat än blåis - och är det blåis så håller jag mig ändå till att dricka öl.

Apropå bindningstyp så är det mycket en smakfråga, framförallt med tonvikt på hur "fjädringen" är konstruerad. (Jämför t.ex. Linken, Rottefella och Voile.) Åkte förut på Black Diamonds Pitbull, med fjädern framför skon och vajern under sulan. Jag gillade verkligen den och Black D nya O2 och O3-bindningar är konstruerade på samma sätt, men då saker och ting har en tendens att ibland gå sönder, valde jag Rottefella Cobra, som åtminstone i Europa är lättast att få tag på.

Kolla gärna telemarktips.com, i forumet finns det trådar om det mesta och vill man veta något nytt brukar svaren komma snabbt!

Lycka till.

Tillbaka
Topp