Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark - Generella & specifika frågor om utrustning
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="Hendrix" data-source="post: 1228543" data-attributes="member: 177520"><p>Tack för bra tips och reflektioner.</p><p></p><p>Någon som testat Blizzard Zero G 95 / 105? Kan den vara rolig som telemarkskida? Väldigt lätt, för lätt? Meidjo på den, håller skidan för bindningen?</p><p></p><p>Experimenterar fortfarande med teknik/åkstil, varierar också lite på underlag, men med Salomon Stance 90, radie 18 meter, blir det ganska långa svängar i ganska hög fart, lite inspirerat av storslalom. De flesta (av de få) andra telemarksåkare som jag sett i backen sedan jag började åka, tar betydligt kortare / snabbare / elegantare svängar än vad jag gör just nu. Jag åker istället lite fortare och rakare.</p><p>I längre brantare partier kan jag behöva göra ett riktigt stopp för att det inte ska börja gå för fort, speciellt om det kommer långt in i ett åk och man känner att benen brinner, eller då det är väldigt uppåkt eller isigt. Detta har jag inte riktigt upplevt med alpinbindningar, då det känns som att det är lättare att reglera farten. Tips på hur man kan hantera det?</p><p></p><p>Vad gillar ni för ungefärlig radie på telemarksskidor? Skiljer det sig mot vad ni föredrar på en skida med en alpin bindning?</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="Hendrix, post: 1228543, member: 177520"] Tack för bra tips och reflektioner. Någon som testat Blizzard Zero G 95 / 105? Kan den vara rolig som telemarkskida? Väldigt lätt, för lätt? Meidjo på den, håller skidan för bindningen? Experimenterar fortfarande med teknik/åkstil, varierar också lite på underlag, men med Salomon Stance 90, radie 18 meter, blir det ganska långa svängar i ganska hög fart, lite inspirerat av storslalom. De flesta (av de få) andra telemarksåkare som jag sett i backen sedan jag började åka, tar betydligt kortare / snabbare / elegantare svängar än vad jag gör just nu. Jag åker istället lite fortare och rakare. I längre brantare partier kan jag behöva göra ett riktigt stopp för att det inte ska börja gå för fort, speciellt om det kommer långt in i ett åk och man känner att benen brinner, eller då det är väldigt uppåkt eller isigt. Detta har jag inte riktigt upplevt med alpinbindningar, då det känns som att det är lättare att reglera farten. Tips på hur man kan hantera det? Vad gillar ni för ungefärlig radie på telemarksskidor? Skiljer det sig mot vad ni föredrar på en skida med en alpin bindning? [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Utrustning
Telemark
Telemark - Generella & specifika frågor om utrustning
Tillbaka
Topp