Telemark känsla

freeride_nu

Aktiv medlem
Telemark känsla
Hej!,

Jag har åkt telemark med låga läderpjäxor och smala skidor i många säsonger. Men i år så hyrde jag T1 och timglas skidor. Och tyckte då att det var rena barnleken… Men jag har en fråga. Jag har sett att många har ”riktiga” slalom skidor som telemark skidor men förstör det inte telemark känslan..?
Mvh // Jack

Telemark känsla
I dag er den eneste forskjellen på alpin og telemark ski navn og design(visuellt)på skiene.Skiene har samme mål og stivhet,og i mange tilfeller lager man en ski selger den under to navn,eks Rossignol Rebel som egentlig er en alpinski med endret farge og navn eller Elan Detonator osv.
Altså ingen forskjellig følelse.Teknisk sett.
Dersom du tenker mer i retning av det nostalgiske plan kommer vi inn på den velkjente "plast versus lær"-diskusjonenen,som var meget heftig rett etter lanseringen av Scarpa Terminator.Man mente da at plaststøvler var "juks" og ikke ekte telemark,de fleste har nå insett at plast helt enkelt er overlegent.Det samme gjelder for ski i dag,faktiske alpinski (f,.eks Salomon X-Scream)er helt enkelt de beste skiene,punktum.Den ekte telemarkfølelsen slik jeg ser handler om å ha det mest mulig gøy på ski,og dette oppnår man best ved å bruke det beste utstyret.

Telemark känsla
Jag är helt enig med JHK skaffa den bästa utrustningen som din "pluska" tillåter och ha skit/d kul i backen, diskutionen om "äkta"läder eller "juks"plast är till för de som hällre diskuterar än att åker och har kul

HA KUL

Telemark känsla
Att åka med "plast" pjucks och ett par riktigt sköna carvingskidor har för mig tagit telemarkåkningen till en helt ny nivå!!! Skulle vilja säga att det enbart har förhöjt "telemarkskänslan" för mig då möjligheten att tex ligga i en riktigt skön backe, riktigt fort i en sylvass skärande sväng och känna mjölksyran spruta i benen nu är verklighet till skilldnad från den gamla "bambi" stilen.

Telemark känsla
Givetvis är det plast och carving som gäller för en modern telemarkare. Kör själv Garmont Ener-g och Ross B2 och roligare kan det knappast bli. Backen är ju ingen hembygdsförening eller museum utan ett ställe för njutning. Själv började jag skidkarriären på slalomskidor - skruvade stålkanter och läderpjäxor, men ingen skulle väl komma på idén att köra på den utrustningen idag.

Tillbaka
Topp