Telemark NTN hjälp med utrustning

Måste ju finnas 1 miljoner trådar om att välja skidor här på forumet. Sök....

Beror ju ganska mycket på vad/hur/vart du tänkt åka med dem oxå. Själv har jag ett par K2 Sidestash med NTN på och är grymt nöjd med dem, funkar i princip överallt. Skulle eventuellt ha valt en längre skida om jag köpt nu, har 181cm men skulle gärna ha 188cm i stället...är i din viktklass och 181cm lång.

Förstår din vånda... Har själv betat mig genom djungeln...

Ett första tips blir att kolla den här forumsidan och framförallt under Tjänster/experten/Telemarksdoktorn här på sidan. Där finns ett flertal frågor om val av telemarksskidor, däribland min med en lista av de skidor jag vaskat fram efter idogt läsande här på sidan, och DrTelemarks erfarna kommentarer om dom. Listan har slagsida åt bra off-pistegenskaper. Kan bara konstatera att den skida jag kanske missade och som du kanske är intresserad av som vill ha twintip är Line Sir Francis Bacon (och som fanns på sidan du hänvisade till). Alla de skidor jag har tittat på är 105mm till 115 mm i midja.

För min egen del har jag nu fått ner alternativen till 3 och det jag skriver är inte baserat på egna erfarenheter utan vad jag läst:
Völkl Katana - Testvinnare i åka skidors offpistskidtest, mycket goda omdömen, men de har tidigare gått sönder lätt med telemarksbindningar (och den finns på sidan du hänvisade till).
K2 Sidestash - Billig, bra omdömen , säkert val som jag säkert blir nöjd med men jag gillar verklingen inte grafiken ...
Ski Logik Howitzer - Lysande omdömen, mer allround och lekfull än Katanan, fantastiskt utseende, men jag har inte hittat dom på några andra ställen än Udéens i Göteborg och ett företag i USA, vilket gör att det kanske bli dyrare än vad du tänkt dig.

Lycka till!

Tillbaka
Topp