Telemark: Nya B3:or eller bara switcha bindning?

SineCera

Ny medlem
Tja!

Gick över till Telemark för två år sedan och måste nog säga att livet fick en ny mening ;-) I alla fall under de veckor man är iväg och glider puder...

Har hyrt utrustning av lite blandad kvalité och modell. Bla rossignol skidor (någon telemarksmodell) med rottefella och garmontpjäxor å i ett annat fall HEAD-lagg med tm-bindning och scarpa T2.

I vanliga fall ("fast häl") åker jag på ett par b2 av 03/04 års modell vilka jag är nöjd med...

Så nu funderar jag på följande: antingen montera på G3-bindningar (typ t9 eller nått...) på mina gamla skidor eller så köpa ett par nya b3:or. Åkte på ett par sådana (b3:or) förra året med "fast häl" å tyckte självklart att de var snäppet vassare än den gamla b2:orna.

Så vad tror ni? Kommer jag bli missnöjd å slita mitt hår om jag behåller de gamla? :-)
Ni kanske rent av har andra skidor ni rekommenderar ;-)

Skall införskaffa pjäxor också å det lutar åt ett pat T1:or, dels för att jag har ganska smal fot och dels för att jag i nuläget inte kommer tura så mkt.

Kan sammanfatta det med:
alt1: b2 från 03/04 + G3 + T1
alt2: b3? 06/07 + G3 + T1

Självklart ganska individuell fråga men alltid skönt med åsikter å tankar när man har lite beslutsångest...

Sine Cera
Caesar

Senast ändrad:
åker själv på gamla b2an med r8 bindning å T1or å tycker att det funkar skit bra har dock inte provat b3.//patrik

k2 seth vicious är lite mjukare än b3an och med lite mer sväng i... funkar asbra till telis och finns i en telisversion som heter hippy stinx. b3 är grymt rolig den med dock. Ska du ha breda skidor ska du definitivt inte ta t2 pjäxan, för låg och för lite stöd. t1 är helt ok att hika med den med.

Tackar för svaren!

Har hängt här en del nu å läst i olika trådar och man bli ju inte mindre velig, haha.
Men i slutändan så tror jag inte att det spelar sådan stor roll för mig vad jag väljer.

Jag skall kolla upp k2 skidorna, låter väldigt intressant.

Hoppas det gått bra för dig i dina skidval, kör själv på telisvarianten av b3:an som heter powderbird och är hur nöjd som helst.

Powderbirdarna är grymt stabila och roliga att åka med, klarar det mesta utom riktigt hård/isig pist men det är ju inte där man skall vara med sina skidor.

Hehe, går så där.
Att "läsa in" sig på fakta hjälper inte så mkt då jag mest bara får fler och fler alternativ.
Men jag har bestämt mig för nya och conrad skall få en beställning innan helgen så... :-)
Måste få grejjerna innan jag drar söderut.

Står å väger liter mellan manrta, b3, hippy stinx, scratch bc.
Enda av dessa jag testat är b3an och det med "fast" häl så det enda jag kan gå på är reviews å utseende, hehe.

När det gäller bidningar så är det 7tm eller Targa t9 all mtn som står på önskelistan

Det enda jag bestämt mig för är T1or på fötterna och dessa skall inhandlas i "vanlig" affär.

Är ca 180 cm
väger nog drygt 70 kg
Åker aggresivt på alla underlag med fast häl och när det gäller telemark har jag samma inställning även om det finns en hel del att slipa på!

Känns som det i slutändan bli tilla att singla slant, hehe.

Såå...
Då vart det beställt, blev:

K2 Hippy Stinx
G3 Targa X-Race (inte t/9)

å så skall jag införskaffa T1or i "vanlig" affär när jag kommer hem till GBG över julen.

Fin julklapp till mig själv, är jag värd, varit sjukt duktig :-)
Bara att hoppas på puder i Val D'Isere...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp