Palle-Kuling
Medlem
telemark vs. alpina turgrejer
Har varit pa nagra turer som ensam telemarksakare bland alpina turakare. Kor sjalv med rossignol bandit, som saklart inte ar nagra ideala topptursskidor men iallafall..., chilibindningar och crispi cxa eller cxp eller vad de nu heter, och upplever att jag har endast nackdelar mot de med alpina grejer som har bade lattare utrustning, ingen friktion i bindningarna = mindre jobbigt, och har lattare att klara svara snoforhallanden pa vagen ner. Ett sarskilt jobbigt moment under stigning ar nar man vander mellan slag i branta partier, alpinakarna pojer knat bakat och snartar till varvid skidspetsen viker sig upp mot knat och det ar latt att fa runt skidan, medan man med telemark maste lyfta knat hogt framat och latt tappar balansen da spetsen fastnar i snon.
Inte for att jag funderar pa att sluta ga pa tur med telemark, man aker ju for att det ar kul och det ar en annad diskussioin vad som ar roligast, tankte bara kolla om det ar nan annan som funderat pa det har. Har sett att det finns nan sorts lasbart gangjarn att satta under telisbindningen sa man far fritt "gangjarn" pa vagen upp men da har man ju verkligen takit bort iden med telemark. Ar telemarkutrustning "samst pa allt" och man aker det bara for att det ar skoj?! - Vad tycker ni?!?!?
Inte for att jag funderar pa att sluta ga pa tur med telemark, man aker ju for att det ar kul och det ar en annad diskussioin vad som ar roligast, tankte bara kolla om det ar nan annan som funderat pa det har. Har sett att det finns nan sorts lasbart gangjarn att satta under telisbindningen sa man far fritt "gangjarn" pa vagen upp men da har man ju verkligen takit bort iden med telemark. Ar telemarkutrustning "samst pa allt" och man aker det bara for att det ar skoj?! - Vad tycker ni?!?!?