telemark vs. alpina turgrejer

Har varit pa nagra turer som ensam telemarksakare bland alpina turakare. Kor sjalv med rossignol bandit, som saklart inte ar nagra ideala topptursskidor men iallafall..., chilibindningar och crispi cxa eller cxp eller vad de nu heter, och upplever att jag har endast nackdelar mot de med alpina grejer som har bade lattare utrustning, ingen friktion i bindningarna = mindre jobbigt, och har lattare att klara svara snoforhallanden pa vagen ner. Ett sarskilt jobbigt moment under stigning ar nar man vander mellan slag i branta partier, alpinakarna pojer knat bakat och snartar till varvid skidspetsen viker sig upp mot knat och det ar latt att fa runt skidan, medan man med telemark maste lyfta knat hogt framat och latt tappar balansen da spetsen fastnar i snon.
Inte for att jag funderar pa att sluta ga pa tur med telemark, man aker ju for att det ar kul och det ar en annad diskussioin vad som ar roligast, tankte bara kolla om det ar nan annan som funderat pa det har. Har sett att det finns nan sorts lasbart gangjarn att satta under telisbindningen sa man far fritt "gangjarn" pa vagen upp men da har man ju verkligen takit bort iden med telemark. Ar telemarkutrustning "samst pa allt" och man aker det bara for att det ar skoj?! - Vad tycker ni?!?!?

Tjena,
jag e inte telisåkare men har en polare som jag gått på tur med och som åker telisar. Vi var i en affär här i
Schweiz och innehavaren demonstrerade en ny telisbinding som han tyckte var överlägesen. Det var något
med ledningen och att man kunde koppla loss tådelen. Som sagt är jag ingen telisklämmare men jag hörde
om detta och kanske kan det var det du letar efter.
Kolla här:
http://www.telemarking.de/index-start.html

kanske inte lättast på berget men man kanske vinner i teknik.

/Martin

I forhold til rene toppturer hvor man har kvalitetshøydemeter med en gang vil randoneèutrustning fungere bedre. På toppturer hvor innmarsjen er lang, altså lengre flate/slake partier før selve fjellet, kommer telisutstyret bedre til sin rett. Samtidig gir telemark større glede i løssnø, og også muligheten til mer morro når forholdene er små. Hvis du har en eldre Chilibinding ligger nok mye av problemet der. Nyere R8 eller Targa er vaierbindinger som gir mye mindre friksjon. Vil i utgangspunktet anbefale Linken som har minimalt med friksjon, men den er til gjengjeld ganske tung, så det sikreste alternativet vil nok være R8 med hælhøydare. 7tm tour bindingen som det referes til her over har en fin løsning ved at man kobler løs tådelen og man får da en binding med randonefordeler på vei opp. i tillegg er denne bindingen ekstremt lett, men pga dette har den flere svake punkter. (godset i tåjernet tåler ikke så mye + mange bevegelige deler pga løs-tå funskjonen)

Om du absolut ska använda telemarksutstyr så kan jag rekommendera 7tm tour, jag använder 7tm:s båda modeller i jobbet. Uppåt har du då nästan alla fördelar som randoprylar ger. Dock har Christian, här ovan, satt tummen på ett fortsatt problem, skarknivar (antar att det är det han menar stegjärn). Funkar inte med telisgrejor helt enkelt.

Men som du själv nämner i slutorden, telemark är sämst på allt, man gör det endast för att det är skoj. Själv använder jag enbart randoprylar när jag turar på fritiden.

Telis ska inte åkas eller turas i för svår terräng. Fanns en film på www.telemarktips.com ("The dark side" by ATanonnymus) som behandlade detta delikata problem. Om den inte finns kvar så kan ni maila mig så skickar jag den genom cyberspace.
/Dief

någon nämnde violes trepin som ett alternativ för tunna män, hehe, har iofs itne åkt på den själv, men jobbad med ett par gossar som inte var direkt tunna som körde med den i vintras, den verkade funka perfekt för dem.

Ni har missat något i diskussionen om vad som är lättast..

Vill man ha det så lätt som möjligt, varför ska man då åka skidor över huvud taget?

Tillbaka
Topp