Telemark

Guppy

Ny medlem
Telemark
Hej!
Ska dra iväg till alperna en säsong (nu igen), å till skillnad från förra säsongen då det i stort sätt bara blev brädåkande tänkte jag nu göra som min syster å åka lite telisar oxå. Min fråga är, Vad ska jag köpa för skidor? Lär ju lära mig åka rätt bra på en hel säsong så känns inte som att jag kan köpa vad som helts.
Någon som har ett förslag?

Telemark
Det du ska tänka på är att du köper en lite mjukare skida än vad du skulle ha valt normalt, eftersom du inte får samma kraftöverföring som med vanlig slalombindning.
Vilken skida du sedan väljer beror ju helt på vilka förhållanden du vill åka i. Om du vet att du vill fortsätta och kan tänka attt köpa dig en skida för bra åkare så skulle jag rekomendera några av blackdiamons skidor. några andra som jag vet fungerar bra är salomons pocketrocket. Det finns säkert en hel del andra intressanta alternativ men som sagt det viktigaste är att välja en mjukare skida än normalt.

//Emil

Telemark
Som nybegynner er er det viktig å ikke henge seg opp i trendene med sinnsykt brede ski. Pocketrocket tror jeg er en vrien nybegynner ski, om du skal lære deg å kjøre bra på ski. Sjekk ut Blizzard sine ski. Blizzard er et av de mest undervurderte skimerkene, de er billige og veldig bra. Selv kjørte jeg Blizzard Sigma FXP-Ti i Tatra-fjellene i fjor, skia var veldig bra i pudderet, og fungerte meget bra i preparert løype.

En myk storslalom ski er det som, for det meste brukes til telis. Og det er nok de beste skiene for å lære seg telemark, de har ofte bra kick i utgangen av kurven. Good Luck.

Tillbaka
Topp