telemark

blixt_gordon

Ny medlem
telemark
Jag har ett par x-scream series och ett par X-free 8 stående och undrar om det är nån som kan tipsa om vilka jag ska använda som telemarksskidor. Screamen är 179cm och X-free är 185cm. X-free tycker jag är en riktigt sopig alpin-skida, men den kanske är bra till telemark? Jag har åkt en säsong så jag är rätt bra...men har aldrig åkt telemark. Ska dock ner en säsong till, så jag planerar att bli grym även med sådana skidor. Jag är 178cm och väger ca 70 kg. Vilka riktlinjer ska man gå efter (längd, hårdhet, skärning osv)??

telemark
Jadu, det där är ju ganska individuellt. Dom flesta telisåkare åker ju på alpinskidor idag. Vissa föredrar mjuka skidor medans andra vill ha småhårda. Själv har jag aldrig provat någon av de två du nämner. Om du är skidvan som du skriver så montera bindningar på en ganska mjuk skida,lattja runt och sen känner du själv vad du vill ha ju mer du utvecklas. Själv föredrar jag småhårda skidor som är stabila och sväljer ojämnheter som smörpucklar, pistmaskinsvallar och hjälmfotingar. En bra portfölj är Vertigo Motion i hårig manchester pist och G4 eller 10 ex när det börjar vankas motstånd. En Dynastar Big kan också fungera om du vill åka utanför. Men prova runt för att vara säker, allt är relativt!!

telemark
X-free var de första skidor som jag åkte telemark på. dom är enkla att sladda med. är en kompromiss mellan raka traditionella lagg och timglaslagg. Då tyckte jag dom var ok men jag skulle aldrig åka på dom i dag. Låt x-free stå där dom står och montera istället upp dina x-scream. Funkar enligt mig skitbra som telemark. är väl bara när det är riktigt snorisigt i backen som man kan halka lite men telemark är ändå roligast i uppkörd vårslask.

::R

telemark
Om du tänker konvertera någon av dina alpina skidor är X-Scream det självklara valet. X-Free är om jag förstått det rätt en carvingskida för sladdsväng... Korkat tycker jag! Dessbättre tror jag Salomon plockat bort dem ur sortimentet.

Om det är nya skidor som gäller och du avser att friåka i liftbetjänad terräng föreslår jag att du väljer samma skida som du skulle välja för alpin åkning. Ett gott tips är att undvika de allra hårdaste (mest krävande) modellerna om du inte har en mycket väl utvecklad teknik. Vid telemarksåkning åker du normalt med en jämnare belastning mellan skidorna vilket gör att du inte får lika högt tryck på kanten som vid alpin åkning.

När det gäller längden är utgångspunkten densamma som för alpin friåkning, dvs omkring 190 centimeter om du tänker hålla dig en del utanför pisten. För ren piståkning fungerar det bra med kortare skidor men outpist i högre farter kräver lite längd.

Många duktiga telemarksåkare har tagit steget ut och kör på lite fetare skidor med ett midjemått över 80 mm. Är man osäker på sin kapacitet är det troligtsvis bättre att rikta in sig på en normal freerideskida med ett midjemått omkring 70 mm.

För allroundåkning väljer du en skida med en skärningsradie omkring eller över 20 meter. Kortare fungerar bra i pisten men blir alltför nervös i lössnön.

Jag hoppas att du blev lite klokare! Som med mycket när det gäller skidåkning finns det många synpunkter i ämnet, försök bilda dig en egen uppfattning.

MVH/MM

Tillbaka
Topp