Köp & Sälj
Artiklar
Forum
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Skidorter
Snödjup
Boende
Prylar
Video
Shop
Logga in
Bli medlem
Vad är nytt
Sök
Sök
Sök bara rubriker
Notera
Av:
Nya inlägg
Forumlista
Sök trådar
Medlemmar
Regler/Hjälp
Meny
Logga in
Bli medlem
Ladda ner Freeride som app
JavaScript är inaktiverat. För en bättre upplevelse, vänligen aktivera JavaScript i din webbläsare innan du fortsätter.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en
alternativ webbläsare
.
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Telemarksåkare, fåfänga, korkade eller...?
Svara på tråd
Meddelande
<blockquote data-quote="PastorHoffa" data-source="post: 146689" data-attributes="member: 45732"><p>Givetvis handlar den mesta skidåkningen om glädje men det är inte det jag har noterat under mina observationer, utan att väldigt många telemarksåkare som man ser i pisten de facto åker med teleskopstavar. Jag undrar varför?</p><p></p><p>Jag kan tänka mig följande orsaker:</p><p></p><p>1. För att kunna transportera sig på plattmark till eller från ett åk eller under en topptur.</p><p></p><p>2. Branta traverserer uppför med hudar under skidorna.</p><p></p><p>3. Har inte råd med olika stavar beroende på aktivitet.</p><p></p><p>Vad är det då jag anser som negativt med teleskopstavar och varför bör åkare i klass 2 inte ha dessa i pisten?</p><p></p><p>1. De är dyrare och omtåligare än motsvarande oteleskopiska stavar. </p><p></p><p>2. Med den stora turtrugan på är det mycket lättare att fastna med skidan på trugan vid växlingen av ledande skida.</p><p></p><p>3. De är tyngre än oteleskopiska stavar, vilket i de kritiska lägena medför yvig armföring vilket i många fall innebär obalans.</p><p></p><p>Angående Centralbyråkratens uppmaning så får den stå för honom, jag är av åsikten att hög fart endast är av godo.</p></blockquote><p></p>
[QUOTE="PastorHoffa, post: 146689, member: 45732"] Givetvis handlar den mesta skidåkningen om glädje men det är inte det jag har noterat under mina observationer, utan att väldigt många telemarksåkare som man ser i pisten de facto åker med teleskopstavar. Jag undrar varför? Jag kan tänka mig följande orsaker: 1. För att kunna transportera sig på plattmark till eller från ett åk eller under en topptur. 2. Branta traverserer uppför med hudar under skidorna. 3. Har inte råd med olika stavar beroende på aktivitet. Vad är det då jag anser som negativt med teleskopstavar och varför bör åkare i klass 2 inte ha dessa i pisten? 1. De är dyrare och omtåligare än motsvarande oteleskopiska stavar. 2. Med den stora turtrugan på är det mycket lättare att fastna med skidan på trugan vid växlingen av ledande skida. 3. De är tyngre än oteleskopiska stavar, vilket i de kritiska lägena medför yvig armföring vilket i många fall innebär obalans. Angående Centralbyråkratens uppmaning så får den stå för honom, jag är av åsikten att hög fart endast är av godo. [/QUOTE]
Verifiering
Skicka svar
Forum
Åkning
Hopp & Tricks
Telemarksåkare, fåfänga, korkade eller...?
Tillbaka
Topp